Kleding naaien/DIY'en

Tip voor iedereen die A4-tjes knippen en plakken zat is. Ze hebben hier tegenwoordig een supergoedkope plotservice:

Bij mijn lokale drukker kwam ik op ongeveer 20 euro per vel. Kwaliteit zal wel minder zijn dan, maar het zijn toch maar patronen. Als alle lijntjes er maar opstaan en de verhoudingen kloppen toch? Ik ga het binnenkort wel ff uitproberen als ik weer een groot project heb. Voor simpele en relatief kleine dingen doe ik het niet denk ik.

2 likes

Je hebt ook de website op a0 printen via repro plotservice.
Is iets goedkoper en ook op a0

2 likes

Ik heb gisteren de Romina-jurk van LMV afgemaakt met stofknoopjes. Wat een hel zijn die dingen om te maken. Mijn duimen zijn er nog rauw van. Ik had zo’n doosje en de knoop in het malletje krijgen ging echt nauwelijks. Moest heel hard rukken, auw.

image

Dat moet makkelijker kunnen toch? Anyway, dit is het resultaat:

42 likes

Gisteren de nieuwe Knipmode gekregen en er staat echt niks in dat ik wil maken. Zo stom. De laatste edities zijn het iedere keer maar max 2 dingen die ik leuk vind, dus als het jaar erop zit ga ik niet verlengen. De stukken zijn ook allemaal een beetje hetzelfde, saai en ongeïnspireerd.

Ik heb een atelier gevonden waar ik gebruik kan maken van de naaimachines en hulp krijg (ik ben net begonnen met kleding naaien). De eigenaresse heeft van de afgelopen jaren elke Knipmode, echt heel fijn! Ik merkte bij het bekijken van de patronen dat er wel veel herhaling tussen zat.

3 likes

Ohh ja ik heb bijna nooit dat ik iets leuks zie in de Knip :grimacing: Zodra mijn jaarabonnement verloopt ga ik ook zeker niet verlengen, heb laatst pas voor het eerst iets er uit gemaakt :sweat_smile:

Geen reactie op jou maar algemeen - mijn naaimachine de kabel heeft kabelbreuk omdat het geen geaarde stekker is en ik het er altijd zo onhandig in mijn stopcontact moet doen. Hij doet het nu alleen nog maar heel af en toe… dus ik ga proberen om zelf het te fixen. Heb een heel handige vader maar die woont ook nog eens veel te ver weg, maar hij zou me er videobellend doorheen loodsen zei hij :rofl: :rofl: Maar voorlopig niet naaien :smiling_face_with_tear:

Mijn moeder heeft ook een hele stapel Knipmode’s en Burda’s en we naaien daar allebei nog steeds uit. Ik had laatst een overslagjurk in mijn hoofd om te maken en gebruik daarvoor een patroon voor een overslagtopje uit een Burda uit 2003. Allemaal mega lelijk als je de foto’s ziet maar de patronen zijn (met enige aanpassing) super goed bruikbaar.

Als jullie een patroon langer of korter maken, doen jullie dat dan een beetje op de gok, of maken jullie echt een berekening? Zo ja, hoe maak je zo’n berekening?

Ik heb deze keer geen zin om een toile te maken, maar ik wil het liever wel in 1 keer goed doen. Bij het patroon staat dat er wordt uitgegaan van vrouwen van 1.67. Ik ben zelf 1.81, dus 14 centimeter verschil. Ik neig er dus naar om de broek 7 centimeter te verlengen.

Ik heb onderstaande wikipediapagina ook even geraadpleegd, hier staat dat bij een ideaal lichaam de bovenkant van het geslachtsdeel, het midden van het lichaam is.
Lichaamsverhoudingen - Wikipedia

Volgens mij klopt mijn berekening dan, of zie ik iets over het hoofd?

Bij de patronen die ik gebruik staat meestal aangegeven waar je ze het beste kan verlengen? Vaak staat er ook wel het aantal centimeter bij dat het kledingstuk op bepaalde plaatsen is, bvb beenlengte. Dan meet je je eigen gewenste lengte na en dan doe je er zoveel centimeter bij als dat het verschil is.

3 likes

Misschien met een klein stuk stof eerst uitproberen?

1 like

Volgens mij kun je canvas prima naaien hoor. Misschien kun je een jeansnaald en jeansgaren erbij gebruiken, die zijn bedoeld voor stevige stoffen!

2 likes

Gabardine en keperkatoen wordt vaak gebruikt voor broeken, is denk ik soepeler dan canvas maar zeker weten doe ik het niet. Je kunt ook bij de online winkel even advies vragen via chat of mail welke het meest geschikt is

1 like

Hahaha, nou hij is vast helemaal onder de indruk straks als hij dat kunstwerk ziet en ook nog mag dragen. Leuk idee trouwens! Ik wil het natuurlijk ook wel even zien als het klaar is en ik denk velen met mij hier :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Even een vraagje, want ik vind het antwoord zo snel niet via google:

Als je zelf biaisband knipt van bijvoorbeeld katoen dan doe je dat schuin van draad, zodat het iets rekbaar is.

Betekent dat dat als er al een beetje rek in de stof zit je gewoon ‘normaal’ kan knippen (van zelfkant naar zelfkant dus)?

Dat scheelt namelijk nogal wat stofverbruik :upside_down_face:

Nee volgens mij kan dat niet. Biaisband rafelt ook niet omdat het schuin van draad is en als je het recht knipt kan het alsnog rafelen.

1 like

Jammer! Dat klinkt inderdaad logisch. De stof die ik wil gebruiken rafelt wel een beetje, dus dan ga ik hem gewoon schuin knippen. Maar mocht dit de reden zijn dan zou ik het met een niet rafelende tricot wel een keer durven proberen denk ik.

Heeft een van jullie wel eens zwemkleding genaaid? En zo ja, wat waren de ervaringen?

Ja ik! Patroon van edgewateravenue:

Was wel best een uitdaging (vooral om die glibberige stof goed door de locker te krijgen) maar het is best goed gelukt!

2 likes

Haha ik zat toevallig net haar YouTubefilmpjes te bekijken. Ik heb geen lockmachine maar ze heeft ook een video waarin ze het zonder doet. Ga eerst maar even mijn andere projectjes afmaken denk ik voordat ik me hieraan waag!

Hahaha, laat ik de vorige keer nou SHORT gelezen hebben i.p.v. SCHORT , vandaar ook dat ik een tip voor broekenstof gaf :see_no_evil: maar het is prachtig geworden, papa was er vast heel blij mee!

1 like