Kleding naaien/DIY'en

Zucht… waarom is naaien altijd zo’n mindfuck gelijk?
Ik heb een boxkleed gemaakt van echt super leuk stofjes. Eerste keer boxkleed en ben gewoon niet tevreden. Terwijl ik ook wel weet, het is de eerste keer! Zo slecht is het nou ook weer niet, maar de schoonheidsfoutjes kan ik niet un-seen, zucht. Dit demotiveert mij altijd zo erg en dan naai ik nu gelijk weer maanden niet grrr.

Sowieso had ik eerst een soort hoes gemaakt met de lockmachine, ging lekker snel. Maar hóe houden mensen goed afstand met een lockmachine?! Die van mij geeft wel inch/cm aan, maar echt 1 cm daarvoor snij je de stof al af? Dus dit wordt altijd schots en scheef…
En ik kon gewoon géén rechte lijn naaien met zoveel lagen stof (stoffen hoes en wattine/fibrefill)…

Ohja én spoeltje op halverwege. Dus opnieuw ingeregen, is dat laatste stuk daarna aan de achterkant heel erg lelijk? De bovendraad geeft aan de onderkant allemaaaaal lussen, echt flink ook. Zie ik natuurlijk ook pas toen ik klaar was.

Oké pff, klaagmodus uit NU.

1 like

Ik ben heel erg fan van de patronen van annie do it yourself, simpele patronen maar wel heel leuk. Voor de afwisseling werk ik het soms anders af, maar basis vind ik fijn en simpel.

Kan evt in pb ook aan foto sturen

7 likes

Volgens mij heb je speciale magneetjes om een rechte zoom mee te kunnen maken, heb het even opgezocht en dat heet een zoomgeleider. Misschien kun je dat proberen?
Dat met die lussen klinkt alsof je draadspanning niet goed is, maar misschien wist je dat zelf al. Verder vind ik het heel herkenbaar hoor, heb dit weekend een topje gemaakt en dit is het eerste kledingstuk dat ik aan kan, maar hij is verre van perfect.

@Mies Ik zou ook tweedehands kijken, of misschien in je familie rondvragen. Ik heb de machine die van mijn oma is geweest, niet zo fancy wat betreft opties, maar wel fijn om mee te oefenen.

2 likes

Is inderdaad ook leuk, heb ik ook al een paar keer gemaakt @ flopsyunicorn dus als de stof goed rekbaar is is dit ook een leuk patroon voor die stofjes

1 like

Thanks allemaal!
Ik ga van het weekend even kijken wat ik ga maken ervan :slight_smile:

1 like

Ik ben me aan het oriënteren op een lockmachine. Ik naai nu al een tijdje en wil mijn projecten toch beter kunnen afwerken. Maar ik weet absoluut niet welke ik het beste kan aanschaffen? Kijk ook op marktplaats, alleen is het aanbod in mijn regio nog een beetje schaars. En ik wil ook niet meteen een mega duur apparaat. Heeft iemand de gouden tip?

1 like

Ik ben destijds een speciaalzaak ingestapt en heb precies hetzelfde ‘probleem’ uitgelegd. Hij heeft me toen enkele opties laten zien. Uiteindelijk kon ik een tweedehands Lewenstein 700DE overnemen. Nog steeds súper blij mee! Ik zag door de bomen het bos niet meer, dus dacht ik neem een max. budget in mijn hoofd en kijk waar de expert mee aankomt. Ipv te veel verdiepen in wat kan/beschikbaar is (vooral omdat ik dan bezig blijf haha).
Succes!

2 likes

Hier ook een Lewenstein 700DE. Gekocht via mp nog z.g.a.n. makkelijk in te rijgen en bevalt heel goed!

4 likes

Ik heb van mijn favo doorknoopjurk een rok gemaakt. De jurk zat te strak onder mijn oksels en nu als rok ga ik hem weer veel dragen!!

18 likes

Haha deze vraag wordt een beetje de spf van het naaitopic. Er zijn al best vaak tips gegeven voor een lockmachine :slight_smile:

Dit is de mijne:

3 likes

Klopt, ik heb ook eerst het topic proberen door te spitten want ik weet dat ik er meer over gelezen heb. Maar kon de juiste reacties zo snel niet terugvinden. En zag op andere fora door de bomen het bos niet meer. :see_no_evil: Maar ga het model dat je hier aangeeft meteen even opzoeken. Thanks!

https://www.facebook.com/photo?fbid=746590824141765&set=a.614662430667939

Knipmode gaat over naar een andere webshop en je account komt te vervallen, dus download je patronen nog eens extra als je er een account hebt (kan tot 10 augustus)

1 like

Hoe kiezen jullie leuke stoffen? Ik zie door de bomen het bos niet meer :weary:
Ik wil - vooral om te oefenen - een babynestje maken. Als ‘ie dan leuk uitpakt, mooi meegenomen. In het patroon staat als advies niet-rekbare stof.

Heb nu al bij Stoffentijd, Babystofjes, Stoffen-online en Stapeltje Geluk gekeken. En zie wel opzich leuke dingen, maar past het dan genoeg bij elkaar bijvoorbeeld (ik wil graag twee stoffen gebruiken en voorkeur voor nestje voor jongen eventueel).
Bij Stoffentijd wel twee leuke gezien, maar hadden ze geen passend biaisband bijvoorbeeld.

Hebben jullie bijvoorbeeld veel stofstaaltjes liggen of kopen jullie die dan? Benieuwd hoe jullie dit aanpakken!

1 like

Ik kijk wel eens op de markt en soms hier in de buurt sroffenspektakel, in een grote hal waar dan allemaal kramen met stof zijn. Als ik online bestel gok ik gewoon en zat ook wel eens een misser tussen. Maar ik maak tot nu toe vooral broeken en rokjes voor m’n dochters dus heb nooit veel stof nodig.
En als beginner zou ik me niet wagen aan biaisband.

2 likes

Kwantum heeft leuke niet rekbare stoffen voor weinig. Een biasband op de markt.

2 likes

De broek was mislukt :rofl::rofl::rofl:. En toen te druk geweest met werk, dus het is gewoon de top met een witte spijkerbroek geworden helaas!

3 likes

Lajesmarkt in Utrecht heb je heel veel keus. Of anders naar een winkel. Al wel een paar keer online gekocht maar zitten altijd wel miskopen tussen.

Als het vooral om te oefenen is zou ik eens kijken bij de katoentjes/poplin van driessen stoffen daar heb je soms al leuke voor iets van €3,95 p.m.

3 likes

Jaaaa love Driessenstoffen @beefje

Ik haal ook veel van de kringloop, dit klinkt misschien wat viezig maar dekbedovertrekken zijn ook goede om mee te oefenen (en veel zijn ook gewoon nog zo goed als nieuw en je kunt ze lekker heet wassen om goed schoon te maken haha)

Op de markt hier hebben we 2 stoffenkramen, 1 heeft goedkope van soms zelfs een euro per meter! Wisselt elke week wat dat is, heb daar echt al wel leuke stofjes gekocht voor dat geld!

4 likes

Jurkje voor ons buurmeisje is af. Is de Lena dress geworden.

18 likes