Kleding naaien/DIY'en

Zijn hier ook mensen die naaien zonder naaimachine? Ik kwam een filmpje tegen van Bernadette Banner met hoe je kleding kan maken zonder machine en dwt ziet er zoveel makkelijker uit. Ik ben nu wle benieuwd of iemand een boek kent met naaitechnieken voor de hand en/of andere tips heeft.

Edit: voor de geïnteresseerden het was onderstaand filmpje

4 likes

Ik weet dat Bernadette Banner zelf een boek heeft geschreven en volgens mij worden daar ook deze technieken behandeld. (niet zeker, ik kijk gewoon graag haar video’s, kan zelf niks. Ga in oktober een workshop volgen om te zien of het iets voor mij is.)

1 like

Wat leuk dat wist ik niet, ik ga even kijken of ik er wat over kan vinden. Haar filmpjes zijn leuk hè! Zo interessant.

3 likes

Het minst leuke aan naaien vind ik juist als je iets met de hand moet doen. Ik snap niet waarom je dat zou willen? Het gaat 100 keer sneller en netter met een naaimachine.

5 likes

Hmm ik vind borduren leuk om te doen en dat gaat ook niet zo snel. Het is wel makkelijk om er even bij te pakken. Met naaien met de naaimachine heb ik dat idee niet zo. Plus ik vind zo’n machine leren kennen best een gedoe, met de hand naaien spreekt mij meer aan om mee te starten. Maar goed misschien lijkt het vooral chill en is het met zo’n gedoe, haha.

1 like

Was toevallig in het V&A museum en dan kijk ook heel anders naar de jurken./kleding. Echt veel van haar geleerd op dat gebied.

1 like

In minder dan de helft van de tijd dat je zo een kledingstuk gemaakt hebt, heb je een naaimachine wel onder de knie denk ik. Iig makkelijk dingen, geen kraagjes of biaisband :see_no_evil: Maar idd wel gedoe met alles klaarzetten en ervoor gaan zitten. Droom echt van een eigen naaiplekje. En een minder gehorig huis, zodat ik ‘s avonds langer door zou kunnen.

3 likes

Dit!! Allemaal haha. Zou voor geen goud dingen met de hand willen naaien. Maar het heeft wel veel ruimte nodig met machine, wat mijn woonkamer van 15m2 niet echt heeft :sweat_smile: En gehorig jaaaa pfft. Maar nog steeds liever naaien op de naaimachine.

2 likes

Ik maak wel eens wat met de hand, omdat het meer ontspannen is (vind ik). Maar dat gaat dan om kleine projectjes: poppenkleertjes, tasje, losse kraag (eerst geborduurd) etc.

Voor grote projecten doe ik dat zeker niet. Het kost echt enorm veel tijd, dan gaat het ten koste vd ontspanning.

Wb het leren kennen vd naaimachine: dat valt echt mee. Evt tutorials opzoeken en makkelijk beginnen (niet te groot ook).

3 likes

Ik naai alleen kleine stukjes met de hand als ik er met de machine niet bij kan of als ik een onzichtbare zoom wil naaien en het mooier wordt met de hand dan met de machine. Als kind naaide ik wel kleren voor mijn barbies met de hand, maar dat zijn natuurlijk niet zulke lange stukken. Moet er net als de anderen hier niet aan denken om een hele broek o.i.d. met de hand te doen. Dat zijn bij elkaar opgeteld meters aan naden.

Een naaimachine onder de knie krijgen is overigens helemaal niet moeilijk. Laat je niet afschrikken door het inrijgen van de machine en dat soort dingen. Volg gewoon stap voor stap het instructieboekje en sla geen stappen over, dan kom je er wel. Ik leer nu mijn vriend naaien en hij pikt het echt heel snel op. Het lastigste aan naaien vind ik de patronen uitdenken en bedenken in welke volgorde (en met welke kant boven of onder) ze in elkaar moeten. Tenzij je hele glibberige of anderszins ingewikkelde stoffen gebruikt, is het naaien zelf best wel simpel. Pedaaltje indrukken en gaaaaaaannnn!

3 likes

Heb weer eens een giletje gemaakt uit een oud omagordijn! Lekker scheef maar ben ik zelf ook dus eenmaal aan valt het minder op haha. Ben bezig met een video waar ik dingen ga maken van alleen kringloopdingen (grotendeels). Ik twijfel of ik er nog een bias band omheen doe. Wel echt een rotwerk. Daarbij moet ik dan wel dat hebben liggen nog. Ik dacht wellicht aan juist een hysterisch contrasterend kleurtje zoals roze of lila om het iets moderner te maken. De voering is wel meer olijfgroen. Die kleur is ook nog een optie. Maar kan ook wel te bulky worden allemaal

18 likes

Na lang twijfelen eindelijk een patroon voor een wrap top gekocht, doet de downloadlink het niet. Verkoper reageert niet (logisch want zondag!). Dus zelf maar iets in elkaar geflanst. Geinspireerd door een top wat ik als reclame kreeg van Shein haha.

En mijn oma gilet bleek perfect te passen bij een shirtje dus heb besloten ‘m voor nu zo te laten.

28 likes

Eindelijk weer eens iets voor mezelf gemaakt. Een mock neck top van Kiana Bonollo. Leuk en makkelijk patroontje wat ik nog eens wil maken met een strakkere nekboord. Verder eigenlijk geen aanrader, want de maten vallen bizar klein en gaan maar tot en met L.

19 likes

Wat een super leuke stof! En mooi gemaakt natuurlijk.

2 likes

Ik had een tijdje geleden van een jonge veertiger een verzoek voor spiekbroekjes (had er nog nooit van gehoord) met een vrolijk printje. Ze vond de effen zo saai en de enkele met print die je in de winkels kunt kopen duur. Ze heeft zelf de stofjes uitgezocht

20 likes

Mooie brede band aan de bovenkant. Heb je een patroon gebruikt?

1 like

Ja, heb hiervoor het peg legs patroon van pirates patterns gebruikt maar wel wat aangepast op de persoon, legging van haar erbij gehad
Vond het wel hilarisch grappig die printjes, ze hoopt nu steeds dat haar rokken omhoog waaien :sweat_smile:

5 likes

@SpeedOfSound . Heb even terug gezocht en zag dat jij een tijdje geleden leuke flared broekjes voor je dochter had gemaakt. Mijn vraag is of dit patroon goed bevalt, m.a.w. valt het ook een beetje op maat qua lengte en breedte?

1 like

Oké , dank je

Lang niks gedeeld hier! Maar ook lang niks meer gemaakt haha. Dit shirt lag al een jaar op een stapel om afgemaakt te worden. De halsbies lubberde omdat ik 100% had genomen van lengte van de halslijn ipv 80%. Stomme fout. Maar ook een hoop uithaalwerk, dus had er geen zin in. Vandaag toch maar gedaan en helemaal afgewerkt. Omgezoomd met de tweelingnaald en klaar.

Geen spectaculair werk, maar ben er best blij mee.

22 likes