Kleding naaien/DIY'en

Heb je al op youtube gezocht , toyota lockmachine inrijgen ?

Ik zeker, heb de handleiding ook in huis :joy:
Denk dat je @jahoor bedoelt

3 likes

Wat lief al jullie reacties! Ik heb een oude broek die m’n moeder ooit heeft ingekort en die nu echt op is als proefje. Ik heb exact dezelfde broek nieuw gekocht en die wil ik met de lockmachine inkorten. Dus ik test eerst op de oude versleten broek. Ik ga eens pielen met de draadspanning.

Nog een vraagje. Kan ik überhaupt wel deze broek inkorten met de lockmachine? In m’n hoofd was t best makkelijk maar heb het idee dat ik hem zo moet naaien en dat kan niet onder de naaimachine want dan zit de stof aan de verkeerde kant. Help haha.

@Flopsyunicorn draadspanning heb ik nu 5563 staan en dat werkt goed, thanks!

2 likes

Zijn er mensen die hier zowel breien als naaien? Ik ben op zoek naar ervaringen over of breien echt laagdrempeliger is uiteindelijk. Ik heb sinds twee jaar een naaimachine en vind dat heel leuk, maar ook elke keer weer een onderneming. Ik vraag me af of breien, als je het eenmaal geleerd hebt, wat laagdrempeliger is en makkelijker als je bijvoorbeeld moe bent of iets wil doen waarbij je niet te veel koet nadenken. Hoe is jullie ervaring daarmee?

2 likes

Heb wel eens gebreid en ik vind het laagdrempeliger dan naaien, maar ik vind haken nog makkelijker dan breien. Ik heb dat veel sneller onder de knie gekregen dan breien. Ik haak het meest, borduur sommige fases en naai af en toe.

1 like

Ik ben geen breiwonder, maar in de tijd dat ik veel breide kon ik dat inderdaad semi-gedachteloos doen op de bank. Met naaien moet je niet proberen iets gedachteloos te doen, haha. Dus in die zin is het wel toegankelijker.
Voor mij is borduren uiteindelijk de handwerk-hobby waar ik het meeste tijd aan besteed. Maar als het je doel is om echt kleding te maken heb je niets aan borduren natuurlijk.

1 like

Het kan vast, maar niet zoals je het nu hebt afgespeld, want dan snijd hij de stof gewoon af waar jij het genaaid wilt hebben. Wanneer ik broekspijpen van tricotstof afwerk, doe ik de rand met de overlock en gebruik ik mijn gewone naaimachine met tweelingnaald om de zoom vast te naaien. Inkorten alleen met overlock heb ik geen ervaring mee, best eens googlen naar instructies.

Wat ik zo leuk vind aan breien is dat je je project snel even oppakt en weer weglegt. Dat kan niet zo makkelijk met een naaimachine. Uit de kast, op tafel, alles instellen etc.

Nu hangt mijn breitas (gemaakt op de naaimachine) ook gewoon aan mijn stoel
Op vakantie

6 likes

Ik vind breien veeeeeel makkelijker dan naaien. Ik heb erg beperkte energie en naaien is echt te intensief voor mij om vaak te doen. Breien kan ik ook met een oog dicht onderuitgezakt voor de tv of in de trein.

1 like

Maar breien jullie dan sjaals met 1 steek? Want ik kan niet blind breien als ik moet tellen voor een ingebreid patroon of als ik een sokken of een trui brei.

2 likes

Ik brei van alles, als ik iets met compleet lace of wisselend kleurwerk brei dan is het wel meer een oplet werkje natuurlijk. Maar een sok, trui of sjaal met een herhalend patroon is echt geen probleem.

2 likes

Zo eindelijk weer eens iets genaaid waar ik tevreden over ben. Kostte bloed, zweet en tranen maar dit is wel iets van ik m’n dochter aan ga trekken. Heb echt 2 keer verkeerd patroon uitgeknipt en ik weet niet hoe vaak de schouders verkeerd aangezet.

34 likes

Oh, ja klopt, was voor jahoor bedoeld, sorry

1 like

Ik brei ondertussen blind, als het alleen recht en averecht is. Met ingewikkelder patroon moet ik wel opletten. Daarom heb ik vaak een simpel werkje en een moeilijker werkje op de naalden, zodat ik er eentje heb voor breiclub of tijdens het tv-kijken.

We hebben trouwens een handwerktopic! Hij heet het oma topic :older_woman:t2:

3 likes

Ja! Absoluut. Ik heb zelf door ziekte weinig energie en breien lukt bijna altijd wel. Dat is echt ontspanning.

Naaien is inderdaad een hele onderneming en kost ook veel energie.

(Dit geldt overigens vooral voor niet al te ingewikkelde breipatronen. Ik was laatst met 4 kleuren tegelijk bezig, dat is iets minder ontspannen😂)

4 likes

Nee, ik brei truien/sokken/wantjes/ingebreide werkjes en verschillende kleurpatronen dus.
Vaak zijn er onderdelen die meer en minder aandacht vereisen. Bijv opzetten(meer aandacht), stuk boord breien (gaat makkelijk), stuk recht breien (makkelijk), hiel breien (opletten) etc.

Lace gaat na een paar rondes ook vanzelf. Hoe meer je het doet hoe makkelijker de rest ook gaat.

1 like

Heb weer wat gemaakt de laatste tijd. Alles ging weer helemaal mis :rofl::rofl::rofl:

Maar heb wel alles kunnen ‘fixen’ of nou ja, een oplossing gevonden haha. In de 1e (wat een mock-up is meer trouwens) moesten er lange mouwen in maar toen ik het ging naaien bleken mijn armen er nauwelijks in te passen :grimacing: En ik had nauwelijks stof over. Dan maar flutter sleeves.

En mijn groene beauty is stuk, de bobbin (onderdraad?) draait niet helemaal goed meer door waardoor de naald continue tegen het metaal schampt. Het werd zo erg dat mijn naalden meteen afbraken. Gelukkig heb ik nu de oude naaimachine van mijn moeder! Die heb ik ook aangestoken met het naaivirus dus die heeft een betere gekocht haha.

23 likes

Super leuk allemaal! Welk patroon is die wrap top?

1 like

Dat is de Zelie Wrap Top van Sycamore Road Patterns (zo hele mond vol haha) :slight_smile:

2 likes

Dankje! Heb de site eens bekeken, zij hebben wel leuke patronen maar wel niet goedkoop voor een beginner als mezelf :face_with_hand_over_mouth: