Kleding naaien/DIY'en

Eens met alles wat hier al is gezegd over de knip mode. Helemaal als je net begint is het gewoon heel lastig om het voor jezelf visueel te krijgen wat ze nou precies bedoelen.

Op YouTube staan best veel filmpjes van mensen die een bepaald patroon maken, en stap voor stap laten zien wat ze doen. Wel vooral van patronen van indie merken.
Het kan helpen om een paar keer iets te maken met zo’n video. Als je eenmaal een paar keer een patroon van bijvoorbeeld een blouse hebt gemaakt, dan snap je daarna ook beter de beknopte omschrijving bij een andere blouse in de Knip.

Ja ook eens over de Knip. Paar keer echt wel wat moois gemaakt, maar niet dankzij hun beschrijvingen, meer uit ervaring zeg maar.

Oh wat leuk!
Heb het even terug gezocht. Mijn moeder heeft in 2004 voor mijn verjaardag de meest fantastische barbiekleren genaaid. Staat nog steeds hoog in het lijstje van beste cadeau’s die ik ooit heb gehad. Mijn moeder naaide in die tijd wel eens trouwjurken voor vriendinnen en heeft dus van een restje stof eentje genaaid voor mijn barbies + een baljurkset en een mantelpakje.

28 likes

Ik ben nog niet zo ver dat iets al af is, maar als dat zo is deel ik een foto! Dit is voor de fun. Ik dacht het is klein, dus je kan redelijk snel resultaat hebben en tegelijkertijd kan ik goed oefenen. Twee vliegen in een klap!

@heleenmllm oooh wat tof! Heel mooi. Deed je moeder dat uit haar hoofd of met patronen? Vroeger stonden er blijkbaar patronen in de margriet en libelle enzo voor barbie kleren. Super grappig. Ik ga goed door oefenen dan kan ik misschien de sisi jurk ooit wel maken uit het boek.

2 likes

Ik denk dat ze het zonder patronen deed door te draperen op de barbie zelf maar zeker weet ik het niet.
Sisi jurk klinkt wel echt als goals haha. Ben benieuwd naar je creaties!

2 likes

Ik wil een hoes maken voor de Stokke newbornset, iemand dit al eens gedaan en zo ja met welke stof? Ik zag er een op Pinterest voorbij komen maar staat niet bij welke stof handig is.

Edit: Heb een wafelstof gekozen

2 likes

Ja heb ik ook gemaakt!
Ik heb hem met de wafelstof gemaakt, gaat gewoon goed. Heb wel van dat gratis patroon wat is te vinden iets veranderd. De goot waar het elastiek doorheen gaat heb ik wat breder gemaakt. Ipv 6 cm heb ik 10 gedaan , vond ik makkelijker vastmaken en het elastiek erdoorheen te rijgen .

Zal zo even een foto zoeken voor je
Edit:gevonden

6 likes

Wat leuk, ik heb deze kleur ook gekozen! En thnx voor de tip!!

1 like

Thanks voor al jullie reacties en mede frustraties over de knip. Ik heb inderdaad ook een fibre mood gekocht maar het viel me bij thuiskomst tegen hoeveel modellen voor kinderen er in stonden en de modellen voor volwassenen waar echt heel zomers en niet echt voor mij vandaar dat ik toch met de knip ben begonnen. Maar misschien moet ik even naar andere patronen van fibre mood opzoek gaan die me wel aanspreken om mee te beginnen.

1 like

Ik heb eindelijk weer eens wat af! Nog net op de valreep een zomerjurkje. Ik heb een patroon van Burda gebruikt, met de mouwen van een ander patroon. Katoentje komt van Driessen.

En ik heb eindelijk een naaikamer (slash kantoor)! Zo blij mee dat alles uit de woonkamer weg is en ik mijn eigen plekje heb. :smiling_face_with_three_hearts:

32 likes

Iemand hier toevallig fibre mood nummer 9 (2020) die je wel zou willen verkopen? Ik kan hem nergens meer vinden, behalve België met 10€ verzendkosten.

Voor mijn project toch maar even de knip opzij gelegd en deze tutorial van YouTube gevolgd. Er staat begonnen maar die bias vond ik best lastig op de ronde stukken zoals in de hals dus dat is niet super mooi geworden en had het lint niet goed gedraaid dus uiteindelijk af moeten knippen en er weer op een andere manier aangenaaid. Maar niet ontevreden voor 2e project ooit.

32 likes

Gister mijn eerste naailes gehad.eigenlijk alleen nog maar aan het knippen van de stof toegekomen. Maar de juf hielp heel prettig en gaf steeds extra uitleg wat heel fijn was. Proefles geslaagd en ik ga me vast aanmelden.

9 likes

Ik was op een naaiweekend en dat was echt heel leuk en gezellig! 3 dagen lang van 10 tot 5 naaien, maar de tijd vlooog echt voorbij!

11 likes

En, mooie creaties gemaakt?

1 like

Wat leuk! Hoe ben je hierbij terecht gekomen?

Ik was laatst op de maandelijkse loodsverkoop van de stoffenwinkel bij mij in de buurt en daar hoorde ik een paar meiden van mijn leeftijd hier ook over.

Lijkt me ook zo iets leuks om te doen!

Omgggg ik ben al de hele dag bezig met de bovenkant van een jurk. Eerst kwam ik er na het understitchen achter dat alles binnenstebuiten om zat, dus toen moest ik 2x stikken en 1x locksteek loshalen. Opnieuw begonnen, nu wel goed om maar omdat het nu andersom zat had ik het andere stuk er aan moeten naaien ipv dezelfde waaah. Dan word je toch gek soms

4 likes

Na maanden weer eens iets genaaid. Patroon is de Baypants van Bel Etoile. Niks aan veranderd. Zit gegoten. Met sierband op het voorpand.

20 likes

Ik heb via Etsy een patroon voor een flared broekje gekocht. Maar als ik de voor en achter delen op elkaar lig zit er echt een paar cm verschil tussen. Ik ga het locken dus dan snijd ie de overtollige stof weg, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn van het patroon? Of zie ik iets over het hoofd?

1 like

Je moet de naden op elkaar leggen, niet de stof. Het achterpand is meer stof dan het voorpand. Hopelijk leg ik het zo goed uit.

3 likes