Meeste basic naaimachines moeten wel wat lagen stof aankunnen hoor! Je kan ook proberen eerst een gequilt etuitje te maken om te kijken of je naaimachine het aankan. Als je een goed patroon hebt is een giletje wel beginners proof, ik zou alleen niet meteen aan iets met biasband als afwerking beginnen
Thanks voor jullie reacties! Heb er nu nog meer zin in om te beginnen : )
@Lidwien ik heb ooit voor mijn profielwerkstuk over Coco Chanel ( :’) ) een jurk genaaid, maar dat was onder strikte begeleiding van mijn moeder (die kan niet meer helpen helaas) en heeeel lang geleden. Een totebag is een goeie tip!
@crazyplantlady thanks voor de patroontip! Zoiets wilde ik inderdaad maken : )
@Hendrik Thanks! Ik heb op dit moment nog geen machine en ik ben zelf een beetje een van 0 naar 100 persoon. Dus ik kwam op deze uit: Singer HD 4423 - Naaimachine | bol maar die is misschien wat te veel dan?
Haha herkenbaar. Ik heb weinig verstand van machines (heb een oude van mn oma) maar toevallig heb ik vorige week wat naaimachine “testen” bekeken, en deze kwam er heel goed uit! Maar je zou ook naar een naaimachine winkel kunnen gaan voor advies
Tweedehands kan je vaak een prima machine voor weinig kopen. Veel mensen beginnen eraan maar doen er vervolgens nike mee. Die oudjes zijn ook niet stuk te krijgen en vaak beter dan een goedkope nieuwe.
Btw ik heb die singer een paar jaar geleden voor 160 euro gekocht, dus daar zit wel hele flinke inflatie op zeg. Bijna twee keer zo duur. Met name omdat ik er halsbanden en tuigjes voor honden mee maak, daar had ik wel wat meer kracht voor nodig.
Ik heb hier een blouse van en 2 van mijn katten lijken hierop🥰
Mijn favoriete stoffenwinkel gaat sluiten
Van der Lee in Hilversum. Ze gaan ergens in het voorjaar dicht en ze zijn begonnen met de uitverkoop. Ga zo langs om te kijken of ik nog wat mee kan nemen. Baal er zo van, want bij hun is niet het probleem dat het niet liep, maar dat de eigenaar met pensioen gaat en er geen overnamekandidaat is. Zo zo jammer, want het is echt een fijne winkel. Jan Sikkes zat hier ook in de buurt en is natuurlijk ook al weg. Blijft weinig over zo
Heb even geleden een beginnerscursus gedaan en wil nu zelf een broek gaan maken. Eerst eens oefenen met een oud dekbed. Nu heb ik een patroon voor een simpele broek maar op het patroon staat dat ‘naadtoeslag’ niet is mee berekend en dat ik hiervoor 1 cm moet rekenen. Kan ik dat ook gewoon het patroon van 1 maat groter nemen en die extra cm (want dat is het ongeveer) als naadtoeslag nemen?
Dat zou ik niet doen, je verhoudingen gaan dan waarschijnlijk niet goed uitkomen. Op je patroonblad zie je waarschijnlijk ook dat het verschil tussen de ene en de andere maat niet op alle punten (of zelfs bijna nergens) precies 1 cm is. Juist ook het tekenen van patronen en goed knippen van de stof/naadtoeslag is wel belangrijk bij naaien, dus ik zou het toch maar gaan proberen denk ik.
Dank je wel. Dan ga ik het gewoon eens proberen.
Ik moet ook af van het idee dat ik zoiets in een keer moet kunnen en perfect moet zijn.
Dit is ook wel precies waarom ik tegenwoordig nog maar weinig naai, haha. Dat ellendige gedoe met grote lappen stof, steeds opletten met die naadtoeslag. Ik heb magneetjes op m’n schaar geprobeerd, de naadtoeslag erbij tekenen (véél werk, maar werkte wel goed)…
Nou de beginner-naaicursus hadden ze gewoon een patroon met naadtoeslag dus ik had er helemaal niet stil gestaan dat het ook zonder kon. Maar ik heb eens gegoogled op die magneetjes en ze lijken precies op de magneetjes die mijn man op z’n whiteboard gebruikt. Dus ik ga eens kijken of dat werkt. En anders wordt het uitmeten.
Als er geen naadtoeslag is dan teken ik het patroon meestal over op de stof met kruit. Dan knip ik er met de Franse slag wat bij. Vervolgens naai ik het netjes over de krijtlijn. Of als het nodig is speld ik het netjes aan elkaar waar de krijtlijnen elkaar raken en dan naai ik het. Heb ik er echt zin in, dan gebruik ik deze liniaal en teken ik hier en daar wat streepjes en knip alsnog uit de losse pols.
Omg te cute die wil ik ook maken. Hoe heb je de afmetingen bepaald?
Vanaf de tv? Gaat je scherm dan niet stuk? Of hoe doe je zoiets?
Echt een paar hele mooie en makkelijk te maken basics in de nieuwe fibre mood special. Zie zo 5/6 dingen die ik zou willen maken! https://www.fibremood.com/nl/fibre-mood-editie-27-special-n3-2024
Leuk, die wijde mouwen!
Ik zoek het patroon van onderstaand jurkje. Liefst met mouwtjes, maar de versie zonder mag ook. Wie heeft voor mij de gouden tip?
Ik heb er al gevonden die er op lijken, maar die meestal losser vallen. Dit is redelijk gecentreerd.