Kleding naaien/DIY'en

Oooh, wel heel leuk, het stofje ook en een fijne “het één en ander verhullende” blouse , hou ik van :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Ah, leuk, hoe meer stoffenwinkels hoe beter!

1 like

Ik zou naar een naaimachinewinkel gaan en je laten adviseren. Daar verkopen ze ook vaak tweedehands modellen en kunnen ze direct uitleggen hoe ze werken. Ze kunnen hem vast wel thuis bezorgen.

Ik heb nog nooit zoveel versleuteld aan een patroon :face_with_raised_eyebrow:
Eerst al ruimte gecreëerd voor de buste, maar omdat het een aangeknipte mouw is, is het een beetje raar gegaan. Vervolgens voorpanden aan elkaar genaaid ipv knopen. Ik had m al verlengd en elastiek onderin vervangen voor gewone zoom. Toen was het decolleté te diep en moest ik m hoger aan elkaar naaien.
Naja hij is af en de volgende keer word het vast beter.
Het patroon is Ulima van Fibremood.

7 likes

Mijne hier heeft bijna nooit tweedehands lockmachines helaas! Ik heb er uiteindelijk één online besteld, die komt morgen als het goed is :slight_smile:

1 like

Uiteindelijk toch een leuk eindresultaat! :ok_hand:

1 like

Ohh je gaat er vast veel plezier van hebben!
De eerste die ik kocht was er een van de Aldi of Lidl en ik vond het altijd heel spannend om ermee te werken, dat kwam denk ik doordat de beschrijving heel beknopt was en omdat ik altijd bang was dat hij vast zou lopen. Ik wist immers niet goed hoe in te rijgen. Op een gegeven moment naaide ik niet meer en heb ik m weg gedaan.
Toen ik de tweede keer eentje wilde aanschaffen heb ik ook een (redelijk) goedkope gekocht maar wel mezelf beloofd dat ik de machine echt zou gaan leren kennen, maar vooral ook de tijd nemen om m in te rijgen. Want nu weet ik dat als je alles volgens de volgorde doet en met beleid, dan kan er niet zo heel veel misgaan.
Oh en onderhoud is belangrijk, maar dat is met een gewone machine ook. Net als naalden, die vervang ik tegenwoordig bij elk kledingstuk.

En ik gebruik eigenlijk altijd zwart lockgaren want ben wel een luie naaister haha!
En dat “trucje” met garen knippen en ander kleurtje eraan, dat krijg ik niet voor elkaar.

1 like

Yes ik heb weer iets gemaakt! En ik had een vriendin gevraagd foto’s te maken (we zijn allebei fotograaf met dezelfde camera’s dus dat is handig haha) dus ik heb lekker extra foto’s :laughing:

Het is de Blanca Flightsuit van Closetcore patterns, die ik bij het lijf 6cm korter heb gemaakt, maar eigenlijk nog niet mooi vind vallen achter. Ik lees dat veel over dit patroon, bij de volgende wil ik een elastiek doen in de waistband. Hij kan niet nog korter, want ik krijg 'm nu nauwelijks uit over mijn schouders hahaha! Het gaat wel gelukkig. De top maakte ik maat 12 en de onderkant maat 16, die ik aan de zijkanten ook nog wat heb ingekort nu. Denk dat ik misschien een size 14 zou doen dan, al zit dit wel lekker comfy. Weet het nog niet. Vond het wel echt een patroon waar je lang mee bezig bent, ondanks dat het heel duidelijk is uitgelegd: het kost gewoon veel tijd. Maar verder wel een aanrader met duidelijke instructies! De achterkant valt ook niet zo mooi boven de bips vind ik, maar wellicht dat elastiek dus uitkomst bied…

Het tasje is een gratis patroon van fibre mood!
https://www.fibremood.com/nl/patronen/542-etta-heuptasje-diy (je moet even inloggen)

Ik ga er vandaag nog 1 maken in een wat hippere stof haha (dit is een oud gordijn van de kringloop). De paarse stof was trouwens maar 1 euro per meter, maar het is ook wel stof wat vreselijk rafelt. Hier zou ik goed een lockmachine voor kunnen gebruiken. Mijne komt vanmiddag trouwens :smiley: Ik heb een vintage machine besteld, ben benieuwd!

/einde dagboek

edit: wow het lijkt er op dat etta er af is gehaald? Hij is onvindbaar, krijg alleen maar errors als ik op de linkjes klik die ik eerder gebruikt heb. Wat stom!

43 likes

Oh dankjewel! Ja ik denk dat het wel goed komt :slight_smile: Ik wilde ook geen hele dure kopen want straks gebruik ik het nauwelijks. Heb nu een Pfaff Hobbylock, hij ziet er heerlijk retro uit! Love it.
Denk dat het altijd tijd kost om iets nieuws te leren, net als met de naaimachine. Maar dat zal vast goedkomen :smiley:
En ohh naalden vervang ik niet bij elk kledingstuk, moet ik misschien wel gaan doen :see_no_evil:

2 likes

Heel tof geworden!! Zit toch niet heel gek bij de achterkant?

1 like

Nou hij plooit boven mijn bips/onder de waistband een beetje gek naar buiten, daar zit nog teveel ruimte. Maar je hebt bij zo’n pak ook weer ruimte nodig, dus ik ga nog even denken wat ik daar aan kan doen.

Wilde me eindelijk aanmelden voor naailes hier maar ook haar wachtlijst zit vol :broken_heart:

1 like

Vind het echt heel knap gedaan dit, staat en zit ook mooi, alleen dat kleine plooitje achter inderdaad, denk dat je het broekdeel daar iets korter had moeten doen, kan dat niet alsnog?
Leuke foto’s ook!

2 likes

Ik denk dat ook vooral mijn natuurlijke taille hoger zit en het daarom wat raar trekt door die riem. Durf ook niks nog korter te maken want ik heb elk beetje ruimte nodig om ‘m uit en aan te trekken :sweat_smile: ik ga sowieso nog even kijken wat dat riempje precies doet :slight_smile:

Bij de volgende maak ik ‘m sowieso bij de benen een maatje kleiner trouwens. En iets met elastiek in de onderrug, dat helpt misschien ook nog!

1 like

Als je hem korter maakt in de rug kan je er straks ook niet meer in zitten ben ik bang. Ik denk dat een klein beetje extra ruimte bij de heupen zou helpen. Dan heeft hij de ruimte om iets naar beneden te zakken en glad te liggen. Of als je daar genoeg ruimte hebt, dan heb je een grotere curve voor het zitvlak nodig. Denk ik. Het is verdraaid lastig, dit soort dingen.

Trouwens, mensen die niet zelf kleding maken zien dit niet verder. Het is een mooi broekpak.

2 likes

Ja maar dat was dus precies wat ik niet wilde, het kruis hangt eigenlijk nu net goed (hij hing eerst veeeeel te laag). Dus hij moet ook niet lager, want dan hangt het kruis weer tussen mijn knieën.

Ik heb het probleem niet zonder riem trouwens, dus het komt denk ik gewoon omdat er teveel ruimte tussen mijn rug en de rest is? Hij zit bij mijn heupen ook echt niet strak, dus als hij nog losser wordt, wordt het voor mijn gevoel echt een hobbezak. Lastig lastig!

Story of my life trouwens, als je brede heupen/dikke bips en een 2 maten kleinere taille hebt :sweat_smile: Maar natuurlijk is het mooie aan zelf maken dat je dat dan kan fixen… one day haha.

1 like

Ik snap het, dan moet je dat niet doen natuurlijk. Lastig hoor.

1 like

Ja het is nog ff puzzelen. Het lijkt ook ergens alsof hij juist niet mooi aansluit daar omdat het te groot kan zijn. Volgende editie wordt een broekmaat kleiner (had bij deze al best wat weggehaald aan de zijkant) en elastiek!

En bij deze paarse trek ik het riempje iets minder strak :sweat_smile: Bedankt voor het meedenken! Voor deze kwesties lijkt naailes me super, maar zelfs wachtlijsten zitten hier vol :smiling_face_with_tear:

Dit pak is erg mooi zeg, de kleur staat je ook zo leuk!
Ik denk ook dat elastiek in de taileband een verschil kan maken. Misschien kan een stof met een beetje rek ook zorgen dat het comfortabeler draagt.
Ben benieuwd hoe je lockmachine bevalt!

1 like

Een beetje gênant tussen al jullie creaties door maar ik ben echt een leek. Ik heb een leren biker-jack waar een klein v-vormig haaltje in zit, dit heeft een naam maar die ben ik vergeten. Ongeveer 0.5 cm.

Kan ik dit zelf met een beetje textiellijm repareren of wordt dat een drama?

Winkelhaak bedoel je denk ik. Als je nog nooit zoiets hebt gerepareerd dan zou ik het zelf naar een schoenmaker brengen en vragen of deze het kan maken.

1 like