Kleding naaien/DIY'en

Oké misschien heb je er iets aan, vind het leuk om zo’n winkel even te promoten dat verdienen ze wel want er zijn zo weinig stenen stoffenwinkels boven de grote rivieren. Vorig jaar was ik in Burgum Friesland daar zat ook een leuke.

1 like

Voor wie eens naar Schagen wil, we hebben hier naast elkaar drie handwerkwinkels
Een wol/stoffenwinkeltje, een stoffen/quilt winkel daar kun je ook workshops doen. En daarnaast zit een naaimachinewinkel.
Ik blijf het bijzonder vinden :grin:

8 likes

Ik zat even te kijken op de site maar zijn ook niet perse heel duur. Nou koop ik vooral veel stof in de kringloop dus dan kan ik best een keertje hier heen. Leuk!!

Nee, ze hebben wel juist meer de duurdere merkstoffen maar heel veel daarvan ook afgeprijsd. Bijvoorbeeld van het merk about blue - 50% omdat de fabriek ermee gaat stoppen. En bij swafing stoffen ook leuke kortingen

Ik bedoel dus’ nee’ niet perse heel duur

Ik heb blouse Lulu gemaakt, van Fibremood. Lulu Blouse | Fibre Mood
De mouwen zitten zo laag in de zij, oftewel het armsgat is heel laag, dat m’n armen niet helemaal omhoog willen :sweat_smile:
Ik las het al op Facebook maar dacht, “hoe laag kan dat nou zijn” maar dat is dus wel echt zo.
Jammer want het is een leuke blouse.

1 like

Wat jammer , je zou toch denken dat patronen door en door getest worden maar helaas is dat dus niet altijd zo. Zelf heb ik een paar keer meegemaakt met kinderkleding dat een patroon wel 1à 2 maten groter uitvalt.

1 like

Mocht je er heen gaan, ze zijn niet iedere dag open maar misschien had je dat al op de site gezien

Ohh wat jammer, het model ziet er wel echt te gek uit!



Hij zit wel mooi hoor, heb m wel aangepast met een FBA. Op de gok maar het heeft goed uitgepakt!

12 likes

Leuke tip! In Groningen is een paar weken geleden ook een stoffenwinkel geopend trouwens, De Kleermaker aan de Oude Boteringestraat. Ben er nog niet geweest maar heb wel al veel leuke dingen voorbij zien komen op instagram!

2 likes

Oh echt?? Leuk!

1 like

Oooh, wel heel leuk, het stofje ook en een fijne “het één en ander verhullende” blouse , hou ik van :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ah, leuk, hoe meer stoffenwinkels hoe beter!

1 like

Ik zou naar een naaimachinewinkel gaan en je laten adviseren. Daar verkopen ze ook vaak tweedehands modellen en kunnen ze direct uitleggen hoe ze werken. Ze kunnen hem vast wel thuis bezorgen.

Ik heb nog nooit zoveel versleuteld aan een patroon :face_with_raised_eyebrow:
Eerst al ruimte gecreëerd voor de buste, maar omdat het een aangeknipte mouw is, is het een beetje raar gegaan. Vervolgens voorpanden aan elkaar genaaid ipv knopen. Ik had m al verlengd en elastiek onderin vervangen voor gewone zoom. Toen was het decolleté te diep en moest ik m hoger aan elkaar naaien.
Naja hij is af en de volgende keer word het vast beter.
Het patroon is Ulima van Fibremood.

7 likes

Mijne hier heeft bijna nooit tweedehands lockmachines helaas! Ik heb er uiteindelijk één online besteld, die komt morgen als het goed is :slight_smile:

1 like

Uiteindelijk toch een leuk eindresultaat! :ok_hand:

1 like

Ohh je gaat er vast veel plezier van hebben!
De eerste die ik kocht was er een van de Aldi of Lidl en ik vond het altijd heel spannend om ermee te werken, dat kwam denk ik doordat de beschrijving heel beknopt was en omdat ik altijd bang was dat hij vast zou lopen. Ik wist immers niet goed hoe in te rijgen. Op een gegeven moment naaide ik niet meer en heb ik m weg gedaan.
Toen ik de tweede keer eentje wilde aanschaffen heb ik ook een (redelijk) goedkope gekocht maar wel mezelf beloofd dat ik de machine echt zou gaan leren kennen, maar vooral ook de tijd nemen om m in te rijgen. Want nu weet ik dat als je alles volgens de volgorde doet en met beleid, dan kan er niet zo heel veel misgaan.
Oh en onderhoud is belangrijk, maar dat is met een gewone machine ook. Net als naalden, die vervang ik tegenwoordig bij elk kledingstuk.

En ik gebruik eigenlijk altijd zwart lockgaren want ben wel een luie naaister haha!
En dat “trucje” met garen knippen en ander kleurtje eraan, dat krijg ik niet voor elkaar.

1 like

Yes ik heb weer iets gemaakt! En ik had een vriendin gevraagd foto’s te maken (we zijn allebei fotograaf met dezelfde camera’s dus dat is handig haha) dus ik heb lekker extra foto’s :laughing:

Het is de Blanca Flightsuit van Closetcore patterns, die ik bij het lijf 6cm korter heb gemaakt, maar eigenlijk nog niet mooi vind vallen achter. Ik lees dat veel over dit patroon, bij de volgende wil ik een elastiek doen in de waistband. Hij kan niet nog korter, want ik krijg 'm nu nauwelijks uit over mijn schouders hahaha! Het gaat wel gelukkig. De top maakte ik maat 12 en de onderkant maat 16, die ik aan de zijkanten ook nog wat heb ingekort nu. Denk dat ik misschien een size 14 zou doen dan, al zit dit wel lekker comfy. Weet het nog niet. Vond het wel echt een patroon waar je lang mee bezig bent, ondanks dat het heel duidelijk is uitgelegd: het kost gewoon veel tijd. Maar verder wel een aanrader met duidelijke instructies! De achterkant valt ook niet zo mooi boven de bips vind ik, maar wellicht dat elastiek dus uitkomst bied…





Het tasje is een gratis patroon van fibre mood!
https://www.fibremood.com/nl/patronen/542-etta-heuptasje-diy (je moet even inloggen)

Ik ga er vandaag nog 1 maken in een wat hippere stof haha (dit is een oud gordijn van de kringloop). De paarse stof was trouwens maar 1 euro per meter, maar het is ook wel stof wat vreselijk rafelt. Hier zou ik goed een lockmachine voor kunnen gebruiken. Mijne komt vanmiddag trouwens :smiley: Ik heb een vintage machine besteld, ben benieuwd!

/einde dagboek

edit: wow het lijkt er op dat etta er af is gehaald? Hij is onvindbaar, krijg alleen maar errors als ik op de linkjes klik die ik eerder gebruikt heb. Wat stom!

43 likes

Oh dankjewel! Ja ik denk dat het wel goed komt :slight_smile: Ik wilde ook geen hele dure kopen want straks gebruik ik het nauwelijks. Heb nu een Pfaff Hobbylock, hij ziet er heerlijk retro uit! Love it.
Denk dat het altijd tijd kost om iets nieuws te leren, net als met de naaimachine. Maar dat zal vast goedkomen :smiley:
En ohh naalden vervang ik niet bij elk kledingstuk, moet ik misschien wel gaan doen :see_no_evil:

2 likes