Kleding naaien/DIY'en

Oeh wat kut. Ik zou echt niet weten hoe je dat doet behalve met een kledingroller inderdaad of misschien nog een keertje extra spoelen?

1 like

De overige was (dus zonder de glitter top) nog een keer (of 2x) wassen. Dan zijn de meeste glitters wel weg. Dat was bij mij in ieder geval.

2 likes

Thanks! Dat ga ik sowieso doen. Vandaag ging er met even snel buiten uitkloppen ook veel vanaf. Rij zo nog even snel langs de winkel voor een roller, want een overhemd van m’n man voor het kerstdiner van vanavond is ook beglitterd :joy: ach, wel lekker kerstig.

Ah ja zo zuur, ik heb ook zo’n top. Draag hem eigenlijk nooit meer, want ook als ik hem draag zit alles onder. Verschrikkelijk.
Kan je man wel lekker shinen in ieder geval haha

Mag ik jullie hulp. Ik naai wel eens wat, maar ben wel echt een mega beginner. Ik heb dit broekje op en kerstmarkt gekocht en kan het dus niet retouren (weet de verkoper niet meer). En baal zo van mezelf dat ik dit zo gekocht heb. :see_no_evil:

Het is een baby maat 68, maar als de bovenkant niet opgerold is, dan komt hij tot z’n oksels :joy:

En er past qua breedte minstens 1,5 baby in. Hoe kan ik dit broekje het beste passend maken?
Zat te denken aan omgekeerd aantrekken en dan afspelen en naaien? Kan wel alleen met een gewone naaimachine, en de bovenkant misschien losmaken (wil dat makkelijk denken jullie?) en dan stukje wegknippen.

Willen jullie deze naai newbie helpen? 🥹

1 like

Ik zou de boorden er eerst afhalen/knippen, dan broekje binnenstebuiten, een goed passend broekje er op leggen, daarbij langs tekenen en naaien en dan de boordjes er (iets korter) weer aanzetten.
Jammer dat het niet past wel een heel leuk stofje trouwens!
Weet niet of je een tricotsteek op je naaimachine hebt, anders met kleine zigzagsteek naaien.

1 like

Als je geen lockmachine hebt wordt dit wel lastig want je kunt geen rekstof naaien met een rechte steek (alleen misschien met stretchdraad?). Dit broekje is aan elkaar gelockt dus sowieso moeilijker om los te halen

1 like

Op mijn naaimachine zit wel een stretchsteek. Ziet er uit als stiksel en zigzag ‘naast’ elkaar

2 likes

Ik ben opzoek naar naai patroon flared broek vanaf maat 146/176

1 like

Misschien deze? Uit de be trendy , mt 92 t/m 176.

Vaak nog wel te koop bij made by oranges.

En als je bij made by oranges in de zoekbalk trousers melody intoetst krijg je ook een goed patroon.

Hier heb ik mn machine letterlijk op stuk genaaid, balen!! Er is iets verschoven bij de naald inzet en nou slijt hij aan :sob::sob::sob:

Ik heb zelf de stof gewatteerd, op een totaal verkeerde manier, dat weet ik voor de volgende keer alvast. Ook zelf biaisband gemaakt. Hij is aan beide kanten draagbaar, alle naden zijn weggewerkt. 2 volle dagen mee bezig geweest haha! Stof komt van de kringloop en was een dekbedhoes.

16 likes

Heel leuk!! Heb laatst ook zoiets gemaakt en zeld gewatteerd! Wel jammer dat je machine kapot ging :frowning:
En wat heb je verkeerd gedaan met watteren dan?

Ik had het patroon al geknipt en toen de sandwich gemaakt zeg maar. Ik had beter een groot stuk kunnen watteren en daarna het patroon knippen. Het verschoof nogal tijdens het naaien, ondanks dat ik het had vast gespeld.

2 likes

Ahh zo! Ja daar had ik toevallig een keer wél rekening mee gehouden (bij mij gaat normaliter alles mis omdat ik niet nadenk) :joy::joy:

Ziet er nog steeds goed uit!

1 like

Had de stof al een tijdje geknipt maar gisteren eindelijk afgemaakt!

13 likes

Ik ben op dreef vandaag haha. Ben alleen niet zo tevreden over de plooitjes aan de achterzijde bij de boord… het is trouwens het Oliver patroon.

14 likes

Leuk stofje, de plooitjes zijn niet erg toch? Is er extra ruimte voor een luierkontje!

3 likes

Knip mode heeft 24% korting op patronen met de code SEWYEAR.
Tilly and the buttons heeft 30% korting op cursussen (bijv lockmachine) korting met de code HAPPY2024

5 likes

Ik wens iedereen hier veel naaiplezier in 2024 :sewing_needle: :thread:

6 likes

Ik denk dat hier de meeste experts zitten: is er een manier om een gaatje van ongeveer 3 mm in een sportlegging van polyester en elastaan zo onopvallend mogelijk te dichten?