Kleding naaien/DIY'en

Miss met vliesofix?

Edit: hier staat wat uitleg

1 like

:yawning_face: Zo rustig hier, even wat leven in de brouwerij
Gemaakt voor een kleine dreumes

35 likes

Ik vind het zo leuk om in dit topic mee te lezen! Ik ben onlangs gestart met naailes en vind het zo leuk om te doen. Heb al een kussen en een totebag gemaakt. Ga nog een trui, rok, etui en ovenwant leren maken.

Hebben jullie nog favoriete stoffenwinkels (online)? En/of een plek waar je echt speciale of bijzondere prints kan kopen? Heb al favorieten doorgenomen in dit topic.

Ben ook morgen in Amsterdam, dus leuke stoffenwinkeltips daar zijn ook welkom!

4 likes

Jaaa www.wastedfabrics.com is m’n fav haha. Koop je wel altijd per 3 meter, maar goede prijzen en leuke prints!

9 likes

Oooh wat een goede tip! :heart: Ik ben altijd op zoek naar deadstock stoffen maar die lijken bijna niet te krijgen in NL.

@arcobaleno Nou eigenlijk niet. Alle stoffenwinkels in de buurt zijn de afgelopen jaren gesloten. En het is wel duidelijk dat naaien in NL voornamelijk door 60+ vrouwen wordt gedaan als je kijkt naar de Miss Etam printjes die je in stoffenwinkels vindt. Op de markt vind ik ook alleen maar van die hele goedkope polyester troep. Dus ik vind het ook echt lastig om mooie dingen te vinden!

Ansje.eu is nog wel leuk. Verkoopt merkstoffen en af en toe deadstock. Wordt gerund door leuke meiden. Wel duur!
Böttger: Voor als je iets van echt goede kwaliteit wil kopen. Ook duur.

Verder koop ik overal en nergens, maar kan niet zeggen dat ik een favoriet heb.

4 likes

Oo die is leuk zeg!

Als iemand gaat bestellen vanuit midden NL, let me know haha. De verzendkosten zijn 10 euro geloof ik, dus splitten met iemand is altijd welkom

Hoe leuk zou een pyjama zijn met deze:

9 likes

Wat jammer! In mijn regio zitten nog een aantal stoffenwinkels (maar inderdaad gerund door wat oudere dames), en tot nu toe heb ik ook wat stoffen bij de Kwantum gehaald. Verder was de stoffenmarkt in Eindhoven getipt, daar wil ik ook nog heen. Maar het is inderdaad niet overal even hip haha.

Ik ga je twee tips even bekijken! Leuk.

Ik vind dat stoffendorp best veel keus heeft in allerlei soorten stof voor volwassenen en ook wel voor kinderen.

1 like

Ik koop mijn stoffen het liefst bij https://thefabricsales.com, ook deadstock, voornamelijk van Belgische designers zoals Dries van Notes, Haider Ackerman, Sofie Dhoore, Ines De La Fressange, Rue Blanche, Essentiel Antwerp. Er zit zóveel moois tussen. Prachtige kwaliteiten en materialen. Ik maakte al een jasje van een 100% wollen stof en heb nu wollen pantalonstof liggen voor een volgend project. Ook net mooie gestreepte t-shirts gemaakt van katoen met wat elastaan. Ben echt blij om een stoffenwinkel te hebben gevonden met volwassen stoffen van mooie materialen.

7 likes

Uurtje werk, eerste zomer shirtje gemaakt. Totaal geen rekening gehouden met de borstverkleining die er aan zit te komen dus in de zomer is ie te groot waarschijnlijk!

19 likes

Leuk! Welk patroon is dat?

Het is van Atelier NieNie, de lovely longsleeve. Meerdere versie van shirts die je kan combineren, ideaal!

1 like

Het lijkt mij superleuk om te beginnen met naaien. Hebben jullie tips om te beginnen? Ik heb wat terug gescrollt, maar kon niet echt iets vinden. Voor beginnende breiers adviseer ik bijvoorbeeld altijd om wel echt een projectje te kiezen waar je wel echt wat aan hebt/trots op kan zijn en wat grotere, lichtere wol, want dat is makkelijk. Ik heb wat patronen gezien voor van die gequilte giletjes die mij heel leuk lijken, maar heb je daar al bijvoorbeeld een ‘betere’ naaimachine voor nodig ivm de dikte van de stof plus vulling? Thanks!!!

Kei leuk! Heb je ooit al eens genaaid? Zo niet, zou ik beginnen met simpele rechte projecten zoals een totebag, kussensloop of zoiets als een scrunchie. Dan zie je meteen hoe behendig je bent met de machine en met het volgen van een lijn. Of zet op een proeflap wat lijnen die je moet volgen en varieer met verschillende lagen stof.

Als het giletje goede naai-instructies heeft, moet het als beginner wel lukken. Neem zeker de tijd om die door te nemen. Goede afwerking kost tijd en geduld, maar geeft veel voldoening. Wat betreft je vraag over je naaimachine: probeer eens meerdere lagen stof op elkaar te naaien, dan kun je zien wat je naaimachine aankan.

2 likes

Vaak zijn de stoffen gewoon dik of is het gemaakt van een gequilte lap waar al vulling in zit. Ik heb zelf laatst van jacquard zo’n giletje gemaakt en het is maar uit 1 stuk dus vrij makkelijk, maarrrr als je de rand wil afwerken met biasband is dat wel weer net ff wat lastiger voor een beginner. Dit is in ieder geval het patroon wat ik heb gebruikt: Junna gilet voor dames en tieners - PDF (NL) - Bel’Etoile

Mijn eerste project was deze loungewear set, goed te doen en ook geschikt voor een makkelijke stof zoals katoen: https://peppermintmag.com/sewing-school/loungewear-set/

Waar ik niet mee zou beginnen: iets met veel patroondelen, veel decoratieve stiksels (moeilijk om recht te naaien in het begin), kleding met een blinde rits of iets wat superaansluitend van een non-stretch stof is

2 likes

Meeste basic naaimachines moeten wel wat lagen stof aankunnen hoor! Je kan ook proberen eerst een gequilt etuitje te maken om te kijken of je naaimachine het aankan. Als je een goed patroon hebt is een giletje wel beginners proof, ik zou alleen niet meteen aan iets met biasband als afwerking beginnen

2 likes

Thanks voor jullie reacties! Heb er nu nog meer zin in om te beginnen : )

@Lidwien ik heb ooit voor mijn profielwerkstuk over Coco Chanel ( :’) ) een jurk genaaid, maar dat was onder strikte begeleiding van mijn moeder (die kan niet meer helpen helaas) en heeeel lang geleden. Een totebag is een goeie tip!

@crazyplantlady thanks voor de patroontip! Zoiets wilde ik inderdaad maken : )

@Hendrik Thanks! Ik heb op dit moment nog geen machine en ik ben zelf een beetje een van 0 naar 100 persoon. Dus ik kwam op deze uit: Singer HD 4423 - Naaimachine | bol maar die is misschien wat te veel dan?

1 like

Haha herkenbaar. Ik heb weinig verstand van machines (heb een oude van mn oma) maar toevallig heb ik vorige week wat naaimachine “testen” bekeken, en deze kwam er heel goed uit! Maar je zou ook naar een naaimachine winkel kunnen gaan voor advies

2 likes

Singer is niet meer wat het geweest is (kun je wel wat over vinden in dit topic, maar kort gezegd is het opgekocht door een chinees bedrijf en is er veel meer plastic gemaakt etc). Maar je hebt daar denk ik ook nog wel verschil in, misschien dat deze wel goed is! Ik vind dat wel een redelijk normale prijs voor een machine.

Wat je ook kan doen is kijken of er een naaicafé in je buurt is, dan kun je vaak een werkplek incl naaimachine huren.

3 likes