Kleding naaien/DIY'en

Tweedehands kan je vaak een prima machine voor weinig kopen. Veel mensen beginnen eraan maar doen er vervolgens nike mee. Die oudjes zijn ook niet stuk te krijgen en vaak beter dan een goedkope nieuwe.

Btw ik heb die singer een paar jaar geleden voor 160 euro gekocht, dus daar zit wel hele flinke inflatie op zeg. Bijna twee keer zo duur. Met name omdat ik er halsbanden en tuigjes voor honden mee maak, daar had ik wel wat meer kracht voor nodig.

4 likes

Ik heb hier een blouse van en 2 van mijn katten lijken hierop🥰

1 like

Mijn favoriete stoffenwinkel gaat sluiten :sob::sob::sob:

Van der Lee in Hilversum. Ze gaan ergens in het voorjaar dicht en ze zijn begonnen met de uitverkoop. Ga zo langs om te kijken of ik nog wat mee kan nemen. Baal er zo van, want bij hun is niet het probleem dat het niet liep, maar dat de eigenaar met pensioen gaat en er geen overnamekandidaat is. Zo zo jammer, want het is echt een fijne winkel. Jan Sikkes zat hier ook in de buurt en is natuurlijk ook al weg. Blijft weinig over zo :sob:

1 like

Heb even geleden een beginnerscursus gedaan en wil nu zelf een broek gaan maken. Eerst eens oefenen met een oud dekbed. Nu heb ik een patroon voor een simpele broek maar op het patroon staat dat ‘naadtoeslag’ niet is mee berekend en dat ik hiervoor 1 cm moet rekenen. Kan ik dat ook gewoon het patroon van 1 maat groter nemen en die extra cm (want dat is het ongeveer) als naadtoeslag nemen?

2 likes

Dat zou ik niet doen, je verhoudingen gaan dan waarschijnlijk niet goed uitkomen. Op je patroonblad zie je waarschijnlijk ook dat het verschil tussen de ene en de andere maat niet op alle punten (of zelfs bijna nergens) precies 1 cm is. Juist ook het tekenen van patronen en goed knippen van de stof/naadtoeslag is wel belangrijk bij naaien, dus ik zou het toch maar gaan proberen denk ik.

3 likes

Dank je wel. Dan ga ik het gewoon eens proberen.
Ik moet ook af van het idee dat ik zoiets in een keer moet kunnen en perfect moet zijn.

1 like

Dit is ook wel precies waarom ik tegenwoordig nog maar weinig naai, haha. Dat ellendige gedoe met grote lappen stof, steeds opletten met die naadtoeslag. Ik heb magneetjes op m’n schaar geprobeerd, de naadtoeslag erbij tekenen (véél werk, maar werkte wel goed)…

1 like

Nou de beginner-naaicursus hadden ze gewoon een patroon met naadtoeslag dus ik had er helemaal niet stil gestaan dat het ook zonder kon. Maar ik heb eens gegoogled op die magneetjes en ze lijken precies op de magneetjes die mijn man op z’n whiteboard gebruikt. Dus ik ga eens kijken of dat werkt. En anders wordt het uitmeten.

1 like

Ik ben heel voorzichtig weer begonnen haha. Een rokje voor de poppen van mijn nichtjes :heart:

16 likes

Als er geen naadtoeslag is dan teken ik het patroon meestal over op de stof met kruit. Dan knip ik er met de Franse slag wat bij. Vervolgens naai ik het netjes over de krijtlijn. Of als het nodig is speld ik het netjes aan elkaar waar de krijtlijnen elkaar raken en dan naai ik het. Heb ik er echt zin in, dan gebruik ik deze liniaal en teken ik hier en daar wat streepjes en knip alsnog uit de losse pols.

3 likes

Heb een baby versie gemaakt van het junna vest patroon:

Zelf biasband gemaakt van het fluweel, maar het naaien was wel echt een pain in the ass want op de een of andere manier bleeef mijn spoeltje maar vastlopen/lussen. Denk door de dikte van de stof. Wel echt heel cute geworden vind ik :heart_eyes:

Edit: maakte er nog 1

:pleading_face:

41 likes

Omg te cute die wil ik ook maken. Hoe heb je de afmetingen bepaald?

Ik had een patroon van een shirtje in maat 0-3 maanden die ik al vaker had gebruikt, dus heb de PDF van de junna tot zover verkleind op m’n tv dat de schouders en lengte van het lijfje ongeveer even groot waren als dat shirtje, en toen overgetrokken vanaf de tv. En toen nog een beetje getweakt (schouderbanden smaller en verder open aan de voorkant)

1 like

Vanaf de tv? Gaat je scherm dan niet stuk? Of hoe doe je zoiets?

Haha ja gewoon zachtjes overtrekken op patroonpapier met een zachte stift. Ik plak dan een stuk papier aan de bovenkant van de tv (waar het scherm niet zit) met schilderstape. Ik ben niet heel gehecht aan m’n tv maar nee het gaat niet kapot bij mij! Vind het echt een goede hack kleine patroononderdelen voor als je niet alles wil printen

3 likes

Echt een paar hele mooie en makkelijk te maken basics in de nieuwe fibre mood special. Zie zo 5/6 dingen die ik zou willen maken! https://www.fibremood.com/nl/fibre-mood-editie-27-special-n3-2024

3 likes

Shirtje gemaakt voor een vriendin :blush:

14 likes

Leuk, die wijde mouwen!

1 like

Ik zoek het patroon van onderstaand jurkje. Liefst met mouwtjes, maar de versie zonder mag ook. Wie heeft voor mij de gouden tip?
Ik heb er al gevonden die er op lijken, maar die meestal losser vallen. Dit is redelijk gecentreerd.

1 like

Blousje gemaakt (patroon is van Puff & Pencil). Met thermo shirt eronder, anders was het veel te koud :grimacing:

45 likes