Ik ben een shirt aan het maken op naailes. Beperk het even tot die twee uurtjes in de week tot mijn werkkamer af is. Daar kan ik mooi al mijn naaispullen ook kwijt straks
Ik ben net klaar met een Ganni blouse dupe. Ik heb twee overhemden van mijn vader geverfd en gebruikt. Geeft toch een stukje extra verbondenheid. Ik maakte hem voor mijn zus. En gebruikte voor het eerst dat patroontekensysteem van Lutterloh. Ging soepel!
Ook trots op de Franse naden zodat alles aan de binnenkant ook netjes en comfortabel is. Oude was label ook maar opnieuw gebruikt haha.
Zooooo netjes!! Even ter opfrissing: was jij nou ook diegene van die epische groene lange mantel?
Ahh ja! Ik dacht even dat jij het was toen ik deze afwerking zag Maar allebei talenten!
Momenteel even niets maar wel al wat stofjes ingekocht voor najaar/winter, alhoewel sommige ook nu kunnen. Eigenlijk jeuken m’n handen alweer om iets van deze leukerds te maken
Heeft iemand ervaring met garen van de lidl? Morgen hebben ze een set in de aanbieding met heel wat kleurtjes en ik ben wel benieuwd of iemand iets weet over de kwaliteit.
@Flopsyunicorn ik ben bezig om van een spijkerjasje de mouwen af te halen. Niet echt een grote naaiklus maar dat loshalen is best wel leerzaam, al is het wel een geduld werkje
Weten jullie hoe je de techniek noemt van zo’n geschulpt randje aan een tshirt? Ik probeer een uitleg op te zoeken, maar ik kan alleen op rimpelen/geschulpt komen en daarmee kan ik het niet vinden haha.
Wavy hem!
Of lettuce hem.
Zo’n schulprandje maakt je met een smalle zigzag, steekbreedte heel smal en afstand heel klein. Dan rek je de rand van de stof uit en ga je er met de zigzag overheen. Even uitproberen op een proeflapje welke instelling van de steek het beste werkt op je stof. De naam van die techniek weet ik ook niet haha!
Een vraag aan de ervaren mensen: kan ik binnen 3 maanden goed genoeg leren naaien dat ik het veilig kan weggeven (zonder lelijke fouten, losse draden, kans dat het door verkeerd naaien loslaat etc?) of ben ik delulu?
Haha dat hangt er toch totaal vanaf hoe snel je het opppakt, hoeveel tijd je erin kan steken en wat je wil gaan maken. Maar als je een beetje handig bent en wat ruimtelijk inzicht hebt, zou het wel moeten lukken. Zo ingewikkeld is naaien nou ook weer niet.
Ik ben zelf nog aan het oefenen en leren en dat gaat vrij langzaam want ik doe het niet regelmatig genoeg. Maar als je veel oefent en elke week een aantal keren bezig gaat, hoeft geen uren maar vaak kort werkt beter, kom je wel heel ver denk ik hoor. En oefenen met persen, dat maakt het eindproduct zoveel beter.
Heb je iets voor ogen wat je wilt gaan maken? Ik vind het zelf fijn om patronen te leren begrijpen met kleine dingen, barbie kleertjes maken bijv. En ik haal ook graag dingen uit elkaar want dat zorgt ook voor veel inzicht.
Ik heb zelf een idee bedacht om iets te maken. En in m’n hoofd heb ik de stoffen al bedacht, de tekening gemaakt met berekening. Ik moet dus alleen nog een naaimachine en dan daadwerkelijk materialen kopen en gaan maken. Maar ik ben perfectionistisch dus dat gaat me dwars zitten. Wat voor naaimachine heb jij? Omdat je toevallig nog niet zolang bezig bent, is het een goede beginnersmachine?
Ik heb de oude naaimachine van mijn moeder maar geen idee wat voor een dat precies is. Volgens mij is hier wel eens de naaimachine van de lidl besproken, maar dat weet ik niet zeker. Je kan even de zoekmachines gebruiken. lidl heeft deze week wel 1 in de folder.
Maar als je zelf iets wilt maken met patroon en al, zou ik eens naar de bibliotheek gaan. Daar hebben ze veel hobby boeken over naaien waaronder ook leren patroon tekenen. En vast veel andere boeken waar je wat aan gaat hebben. Ik zou niet te moeilijk beginnen, maar wel iets doen wat je leuk lijkt om te maken. En dan proberen je je perfectionisme wat uit zetten. Is heel lastig vind ik zelf maar fouten maken hoort erbij en iedereen heeft een ander leerpatroon.
Ik zou in elk geval gewoon beginnen want hoe langer je wacht hoe korter de tijd je hebt om het af te maken.