Kleding naaien/DIY'en

Ah wat fijn :slight_smile:
& Ja zeker, alleen is mijn andere kamer/atelier ook nog een bende dus heb nog niet echt ruimte :rofl: Binnenkort!

1 like

Productieve dag gehad. Toch wel handig als ik patronen van tevoren knip!

Gratis patroon Odell van Notches Patterns.
Niks aangepast, alleen iets korter gemaakt.

22 likes

Leuk! Die heb ik ook nog op mijn maak-lijstje staan :slight_smile: Mooi met dat stofje!

1 like

Het is stiekem een stofje wat ik nog had liggen voor een proef model, maar hij is best goed gelukt!

1 like

Ik gebruik het liefst 3 of 4cm. Heb wel eens gehad dat mn elastiek net niet voldoende was, dan gebruik ik wat ik heb :relieved:

3 likes

Ik heb voor een broek laatst ook 4cm gebruikt. Lekker breed en stevig

2 likes

Ik heb wel eens boordstof gebruikt :yum:

1 like

Ik weet niet helemaal of dit het goede topic is, maar ik zou graag een goedkope compacte naaimachine kopen. Ik vermaak weleens kleding (broek korter maken, elastiek in een trui etc) en vind dat ook leuk, maar met de hand wordt het toch niet zo mooi. Zou deze van de hema oke zijn voor zoiets of is goedkoop duurkoop bij dit soort dingen?

Naaimachine

Ik heb geen ervaring specifiek met de ‘goedkopere’ naaimachines van Hema of Lidl ofzo, maar over het algemeen zou ik zeggen dat goedkoop inderdaad duurkoop is. Ik zou een tweedehands naaimachine kiezen (heel veel op marktplaats en er zijn ook winkels die tweedehands machines verkopen die dan ook een onderhoudsbeurt hebben gehad).

2 likes

Ik heb jaren een naaimachine gehad van de Aldi en ben daar erg blij mee geweest, hij deed wat ie moest doen. Inmiddels een budget A merk machine, van Brother en er zit wel echt verschil in. Logisch natuurlijk. Voor wat verstelwerk ed is zo’n budget apparaat prima, maar mocht je twijfelen om ook meer te gaan maken in de toekomst zou ik iets meer uitgeven voor een tweedehands A merk. Of een nieuwe uiteraard, als je dat kan missen.

2 likes

Ik heb precies deze, maar dan van Crafts & Co voor 50 euro bij Bol! Voor mij een prima ‘beginners’ naaimachine, ik heb mijn gordijnen er korter mee gemaakt en dat ging prima!

2 likes

Eens met alles wat hierboven gezegd wordt. Voor simpel verstelwerk echt prima, maar als je serieuzere plannen hebt zou ik gaan kijken voor een machine met een sterkere motor. Ik had hier nooit mijn wollen jas op kunnen maken haha

Mijn brother van 250 euro zou een wollen jas ok niet goed aankunnen hoor :’) De Janome die ik nu heb, kan wel vrijwel alle stoffen aan, heb er mijn bruidsjurk op gemaakt. Maar m’n Janome was wel flink duurder.

Ben het overigens met de anderen eens, als je echt wilt gaan naaien, zou ik eerder voor een instapmodel van een goed merk gaan, zoals Brother. Een tweedehandsje kan ook, maar die moet wel goed onderhouden zijn. Ik ben begonnen op een tweedehands machine en dat was echt een nachtmerrie.

Haha ja daarom zei ik sterkere motor. Niet per se een duurdere machine. Ik heb een oude pfaff 1222 tweedehands gekocht voor een paar tientjes. Mijn vriend heeft hem een onderhoudsbeurt gegeven en ik ga hem nooit meer wegdoen haha. Kan echt alles aan.

4 likes

Same voor mijn vintage husqy van de kringloop. Ding is supersterk en kan alles aan. Kostte 25 euro :raised_hands:

4 likes

Ik had zin om iets simpels te maken, dus het werd dit t-shirt. Patroon ooit uit een Knip gehaald en hier heb ik al meerdere shirts mee gemaakt. Stof lag ook al een tijdje op de stapel.

En op een hangertje:

21 likes

Ik zou een occasion kopen bij een naaimachinewinkel. Die van goede merken gaan met goed onderhoud echt mega lang mee. Ik heb een Husqvarna die ouder is dan ik zelf ben :wink: Mocht je hem dan ooit toch niet meer nodig hebben, kun je hem weer verkopen (aan een winkel). Zo’n goedkoop ding belandt waarschijnlijk eerder op de schroothoop. Ook heb je met een goede machine geen last van kleine issues zoals steken overslaan of brekende naalden en draden.

4 likes

Ik heb dit patroon net gekocht met 30% korting. Code staat bovenaan de website. Kan niet wachten om hem te maken :heart_eyes:

1 like

Oh wat een goede tip! Er is ook een patroon van een jurk waar ik mijn oog op had laten vallen https://fridaypatterncompany.com/products/hughes-dress-pdf-pattern Wordt de prijs ineens een stuk schappelijker.

4 likes

Gelijk maar mijn vriend laten printen op A0 vanmiddag :sun_with_face:

6 likes