Kleding naaien/DIY'en

Pyjamabroek gemaakt

Ik ben nog steeds een kneus in het afspelden. Wat wonderlijk is, want ik kan aardig borduren

12 likes

Een keer zelf gemaakt en niet schuin van de draad gedaan, werkte prima hoor. Vooral als je allerlei bochten moet maken zou ik daar niet zo moeilijk over doen.

Schuin van de draad is alleen belangrijk als het om een rekbare stof gaat, maar vermoed dat dat bij een gilet niet het geval is.

2 likes

Dankje! Dan ga ik het gewoon zo proberen, het is idd geweven katoen, niks rekbaars erin.

Ik hoorde van iemand dat schuin van draad juist belangrijk was als de biaisband bochten moet maken. Dat moet hierbij wel, maar wel vrij flauwe/grote bochten natuurlijk.

Ja alleen als het dus om stretchstof gaat, want schuin van de draad knippen zorgt ervoor dat je biasband ook lichte rek krijgt.

2 likes

Ik heb gisteren een eendaagse basiscursus naaien gedaan en vond het zo leuk! Ben zelfs met een mooie tas naar huis gegaan (afgezien van de laatste stiksels die ik te gehaast moest afronden) en dat terwijl ik nog nooit een naaimachine had aangeraakt haha.

Inmiddels heb ik de oeroude naaimachine van mijn oma aan de praat gekregen, dat was zonder die cursus überhaupt al niet gelukt. Ik heb me ook ingeschreven voor naailes, maar er is volgens mij een lange wachtlijst dus ik ga de komende tijd maar zelf oefenen met wat dingen en dit topic doorspitten voor leuke beginnerspatronen. Echt leuk vind ik het.

14 likes

Ohhh dit klinkt erg bekend was het bij S. Stoffen in Haarlem?

Ja, dit valt voor mij al wel in de categorie veel gedoe :joy: Maarrrr wel een goede tip idd, als je dat eenmaal onder de knie hebt scheelt wel veel werk tov allemaal stripjes aan elkaar naaien wat ik overal tegenkom.

Ik heb nu bedacht dat ik eerst 1 armsgat met biais recht van draad maak en 1 armsgat met biais schuin van draad. Kan ik dan zien of ik zelf het verschil de moeite waard vind.

1 like

Klopt! Ben je daar ook een keer geweest?

Ja! Heb naailes gehad maar ben daar ietwat teleurgesteld in :sweat_smile:

Ben nu wel benieuwd naar wat toelichting natuurlijk, mag ook via pb aangezien het anders misschien teveel offtopic gaat.

1 like

Trusty Rusty is voor onderhoud weg gebracht.
Blijkt er in mijn spoelhuis een flink pluisje te zitten waardoor ze aanliep :woman_facepalming:
Had haar echt goed schoon gemaakt dacht ik.
Nouja, nu krijgt ze weer een beurt na 2 jaar. Kan ik er weer even tegenaan

2 likes

Stuur je vandaag even een bericht (ben ziek en alles gaat traag/duurt lang)

Nog lang geen zomer maar ik had een nieuw patroon en nog een perfect stofje er voor. Kon het niet laten om alvast te maken

36 likes

Oh wat ontzettend schattig! Waar is dit patroon van? Ik zie een cadeau-idee.
En waar is deze stof van? Ik was op zoek naar een citroenenprint voor een rok, maar kon alleen hele dure vinden (30 euro per vierkante meter haha)

1 like

Patroon komt uit een nieuw blad dat heet Qjutie maar je kunt het patroon ook los kopen bij made by oranges
Stof komt van pippi&kokel. Het is een hydrofielstof maar zag kortgeleden ook iets dergelijks in tricot voorbij komen, zal even kijken of ik het terug kan vinden.

Edit: o.a. Kickenstoffen heeft een tricot met citroenen , stoffen online een ribtricot

1 like

Weer een kraamcadeautje gemaakt voor een vriendin. Ochtendje werk. Vlaggetjes zijn van katoen en de letters van vilt (rafelproof).

Vlaggetjeslijn

24 likes

Je hebt me geïnspireerd! Ik heb nog niet veel naai ervaring maar ben de laatste tijd wel aan het oefenen geweest (wat etuitjes gemaakt en een wikkelrokje).
Ik dacht, deze blouse is vast veel te moeilijk maar ik zie wel hoe ver ik kom. Het patroon is echt heel duidelijk dus het kwam met wat trial&error toch goed!

44 likes

Oh deze wil ik ook graag proberen! Het is al even geleden dat ik iets genaaid heb en ik zoek al een tijdje een blouse patroon dat een beetje te doen is. Wat vond je de lastige stukken?

Ik vond het vooral lastig om de facing netjes op zn plek te krijgen en ik had nog nooit knoopsgaten gemaakt dus dat vond ik heel spannend.
En eigenlijk wilde ik de lange mouwen versie maken maar daarvoor moest ik zelf een biasband maken en mijn stof liet zich heel slecht in een vouw strijken en was misschien toch iets te hoog gegrepen :sweat_smile:

Als je al wat ervaring hebt moet dit wel goed komen hoor!

Edit: Mocht je hem ook gaan maken check dan even de plaatsing van de darts, voor mij zitten ze net te hoog en ik las dit later ook terug van andere mensen in instagramposts.

2 likes

Voor (zoals je zelf aangeeft) iemand met weinig naaiervaring vind ik het superknap! :clap:

1 like