Kleding naaien/DIY'en

Ja het ding is, het is me teveel gedoe om ‘m weg te brengen en ik ken mijzelf: dan doe ik het niet. En dan naai ik niet :sweat_smile: Daarbij hoorde ik gisteren dat ‘ons’ mannetje heel duur is. Dus ik zal er eens over nadenken. Ik doe die groene sowieso nooit weg iig!

Ik ga eens kijken, thanks voor de tip! Ik heb mijn lockmachine ooit tweedehands op een website gekocht waar die is nagekeken en een half jaar garantie op zit, wie weet staat er daar ook zo 1 op :slight_smile:

Toch weer aan de praat gekregen! Bodywarmer gemaakt van restjes voor tuinieren. Hij hoefde dan ook niet zo mooi (is ook niet gelukt, afwerking is afgrijselijk hahaha maar werkelijk alles ging mis met het naaien zelf. Zelfs nog een blaar op mijn duim omdat ik die verbrandde aan het lampje :joy::joy::joy::joy::joy:). Zakken zitten ook scheef maar ben allang blij dat het klaar is. En is toch voor thuis :slight_smile:

26 likes

Leuk met die bloemetjes , ik vind 'm geweldig! :heart_eyes:

2 likes

Deze uit de laatste knipmode.
Heb alleen de boord wat langer gedaan want het was net een naveltruitje anders :joy:
O, en ik moet hem even strijken.

18 likes

Pfffft ik heb echt jullie hulp nodig - ik word geeeek! Vanavond voor het eerst mijn lockmachine geprobeerd. Na wat stoeien ging het best goed! Alleen… zomaar ineens niet meer. Snap niet waarom? Op een gegeven moment ging er een naald stuk ool omdat ik ongeduldig was… nou 1 ben ik kwijt want die zit ergens in de machine want die viel er uit tijdens het vervangen (een nieuwe!!). ONVINDBAAR.

Goed uiteindelijk gelukt. Stikchagrijnig ondertussen. En kreeg ‘m gewoon nooooit meee goed. Elke keer het ‘onderdraad’ opnieuw inrijgen na weer een poging want het gele draad vloog er steeds uit. Spanningen geprobeerd. Niks!! Hij deed het gewoon en ik heb er niks aan veranderd en hij is goed ingeregen!! Toch??

Oh en soms ging het wel goed, maar waar het telkens mis gaat is als ik de stof onder het voetje vandaan wil halen: dan zit er geen beweging in. Blijkbaar moet je dan doornaaien met zo’n sliertje. Maar dat werkt ook niet. UGH!!

Hoe haal ik het beste de stof onder de machine vandaan? Iemand algemene lockmachine tips?

2 likes

Je hebt ook een hendel voor je voetje die je omhoog moet doen. Gebruik je die ook?
Ik heb toen online de handleiding van mijn machine opgezocht, kon daar ook veel informatie uithalen.
Aanrader is het boek naaien met de lockmachine. Is via textielstad voor €9.95. staat ook een hoop info in over technieken om ermee te werken.

Ja heb ik gedaan! En ik heb een handleiding. Maar ik snap nog steeds niet waarom het ineens halverwege het niet meer wilde :smiling_face_with_tear: Volgens mij kwam er draad van de stof in de machine ofzo. Meh. Ik zal eens kijken naar dat boek, dank :slight_smile:

Eigenlijk is bij mij altijd het inrijgen een probleem. Als de locker kuren vertoont is het 99% van de keren dat ik toch een haakje gemist heb bij bijv het inrijgen

Stoppen met locken is de stof er schuin onder vandaan halen, nog even met je voet op het pedaal blijven en dan kun je die ‘ketting’ doorknippen.

4 likes

Ja, ik heb 'm dus ook echt al 10x (20x??) opnieuw ingeregen. En soms ging het wel goed, maar dan ging het toch mis met het afhalen van de stof. Ik krijg namelijk toch geen ketting als ik 'm nog even door laat gaan zonder stof er onder… En dan lijkt 'ie vast te lopen. Terwijl het er verder wel goed uitzag… Heb het idee dat ik dat rijgsysteem nu wel kan dromen haha! Maar ik ga er vanmiddag weer eens met een fris hoofd voor zitten, wie weet :smiley: Dank!

2 likes

Ik moet zeggen dat mijne ook net even anders ingeregen moet worden. Normaal is het van rechts naar links, maar ik moet eerst de tweede van rechts doen en dan pas van rechts naar links. Anders krijg ik ook geen ketting namelijk. Wellicht werkt dat in bij die van jou zo?
Heb ook lokaal bij een naai school hier een avond een lock machine workshop gedaan met mijn machine. Zo leerde ik specifiek mijne echt gebruiken. Wellicht is zoiets ook een optie?

3 likes

Mijne is ook van rechts naar links! En hij zat al ingeregen, ik heb de kleur vervangen door er knoopjes in te leggen. En dat ging eigenlijk goed. Dus hij zat wel gewoon goed en ineens niet meer, dat is denk ik wat me het meest frustreert haha. Maar ik ga 'm binnenkort weer helemaal opnieuw inrijgen, dat heb ik straks wel onder de knie denk ik :rofl:

& Ja kan, helaas sta ik hier al meer dan een jaar op de wachtlijst voor überhaupt naailes :sweat_smile: Maar ik geef niet op haha, komt goed!

Aah oke, heb je de spanning weer terug gezet erna? Schijnt ook vaak vergeten te worden als de kleuren gewisseld worden. Zei mijn lerares laatst :joy:

Jeetje jaar is lang! Hier in de omgeving zijn er twee naai scholen waar ik zo kan aansluiten

Haha nee die heb ik niet eens naar 0 gezet, las later pas dat dat eigenlijk moest :joy: Maar hij deed het toen dus gewoon goed daarna ook!

Ja hier zit ook niet zoveel, plus heb me nu ergens ingeschreven waar 2 andere vriendinnen ook zitten (en ook tevreden zijn). En die heeft voorlopig nog geen plek. Maar misschien moet ik me daar binnenkort weer eens in verdiepen, een andere plek eventueel.

2 likes

Hebben jullie aanraders voor fijne naaimachines? Ik gebruik op les een Bernina B330, maar die is me een beetje te duur.
Ik heb nu de oude Lewenstein van mijn oma, maar daar zijn helaas geen voetjes etc. meer voor te krijgen en ik heb enkel een regulier voetje. Dus dat is met ritsen en knopen vrij ingewikkeld haha.

Ik had in mijn hoofd 500 - 600 euro uit te geven, ik weet dat er op les veel mensen enthousiast zijn over de modellen van Brother, maar ik dacht misschien hebben jullie ook nog specifieke tips.

Je kan altijd bij een winkel advies vragen, soms hebben ze goede tweedehands machines die je kan kopen.
Mijn naaischool heeft oude Pfaff machines (uit West Duitsland :joy:).
Maar die doen het prima.
Ik zou vooral kijken naar de hoeveelheid plastic onderdelen bij bijvoorbeeld de spoeltjes en spoelhuis. Daar hoor ik vaak klachten over namelijk dat die snel stuk gaan.

1 like

Ik heb de Janome M30A, ik heb m niet zelf uitgezocht want gekregen, maar deze werd vanuit de winkel geadviseerd als goed instapmodel (ik naai niet heel vaak). Maar ben er heel blij mee! Alles is heel makkelijk in te stellen, doet het goed met meerdere lagen dikke stof, je kan onzichtbaar afhechten etc! Geloof dat ie rond de 400 euro is.
Maar zou je aanraden om naar een goede winkel te gaan en je daar te laten adviseren. Mijn moeder gaat altijd naar Korteland in Zoetermeer, je kan daar ook de machine uitproberen en ze doen goed onderhoud.

2 likes

Ik ben tevreden met mijn brother innovis a16
Niet heel veel steken maar gewoon alles wat je nodig hebt zit er op. Tot nu toe is ook bijv het naaien van dingen met vulling prima gegaan. Hij was met een aanbieding 400 eu

1 like

Ahh heb mijn locker weer aan de praat! Dacht al dat het een inrijgdingetje moest zijn maar zag vandaag meteen dat er ergens nog een gaatje moest zijn. Dat zag ik op de tekening maar was echt megamoeilijk te vinden in de machine zelf :joy::joy::joy::joy: hij is alleen nog iets te losjes met se bovenste ‘loop’ dus ik stoei nog wat met de spanning.

Gelukkig heb ik 6 meter aan gordijnen om te oefenen! :joy::sunglasses:

10 likes

Bezig met deze bodywarmer.
Makkelijk project zo te merken.

9 likes

Mijn gordijnen hangen! Ze zijn heel saai en niet boeiend dus geen foto hahaha maar JEMIG wat was dat saai om te maken :joy: heb ook een breed raam dus was 5,5 meter aan stof (in 6 panelen, gemaakt van coupons) :joy: Maar wel eindelijk na 1,5 jaar mijn lockmachine gebruikt dus sowieso een win 🫡

8 likes