Kleding naaien/DIY'en

Heel erg leuk!:smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Hebben jullie toevallig leuke patronen voor verkleedkleding voor kleuters en ouder (ouder als in 4+ niet dat ik ook een matching kostuum wil)? Ik dacht dat er massaal veel te vinden zou zijn via Knipmode en Burda maar het valt tegen? Mijn moeder verzon dat dus blijkbaar vroeger allemaal zelf :pleading_face:

1 like

Bij ons in de bibliotheek hebben ze wel een aantal leuke patronenboeken met verkleedkleren,misschien hebben ze dat bij jullie ook wel. Bij ons staat sowieso Schminken en verkleden voor verjaardagen, carnaval en andere feestjes geschreven door Geny Soeteman. En ook een van Disney Het grote Disney verkleedboek: magische patronen om zelf te maken. Maar onder de onderwerpen schminken, carnaval en handenarbeid zijn nog wel meer opties te vinden.

2 likes

Huh wat raar. Ik heb ook het idee dat er ieder jaar allemaal carnavalspatronen in de Burda en de Knipmode staan, maar als ik op carnaval + kind filter op naaipatronen.nl zie ik inderdaad bijna niets? Ik vraag me nu af of ze de categorisering op die site wel goed hebben gedaan want dit kan bijna niet kloppen.

Edit: Bij Textielstad.nl hebben ze best wel wat!

Ik zou trouwens voorzichtig zijn met patronen kopen via Etsy, als je dat al van plan was.

1 like

Ja ik vond het er op Etsy ook super sketchy uitzien. En veel patronen ook gejat of gewoon doorverkocht.

Maar idd, dit kan toch niet kloppen?? Echt super raar. Ik moet maar eens in de oude Burda’s van mijn moeder kijken om te zien of daar wel wat instaat. Ik vrees eigenlijk dat je nu overal zo goedkoop zoveel troep kleding voor kinderen kunt kopen dat zelf maken gewoon niet zo interessant meer is.

1 like

Ooooh wat geweldig dit!

4 likes

Nog erger, tegenwoordig AI gegenereerd. :smiling_face_with_tear: Het is dan maar de vraag of de patroondelen wel echt op elkaar passen en of de pasvorm ergens op slaat.

1 like

Weten jullie toevallig een naaipatroon voor een short met een rits op de achterkant? Ik heb zo’n bouclé achtig stofje waar ik hem van zou willen maken. Maar ik kom er met google niet helemaal uit. Anders is dit mijn plan B:

3 likes

Is dit wat? De shorts versie. Ze heeft er ook sew-a-longs van op haar blog staan.

1 like

Oh nice! Als ik bij die shorts versie de zakken weglaat heb ik wat ik wil. Thanks!

2 likes

Twee weken verder en vandaag eindelijk begonnen met naaien. Wat een mentale bevalling. Snap niet waarom ik dit project zo uitstel, want met een paar uurtjes ben ik al hier:

15 likes

Ik heb een vraag over mijn naaimachine die ik niet snap en waar ik online ook niet veel wijzer wordt.

Ik wilde mijn stof afwerken met een overlocksteek, maar ipv die soort driehoekjes die je dan zou moeten zien, worden de steken gewoon recht. Ik heb alles al een paar keer opnieuw ingeregen en instellingen veranderd maar er verandert niets.
Omdat ik ongeduldig was heb ik nu een zigzagsteek gedaan maar ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo mooi/netjes, o.a. ook doordat het stiksel hier en daar wat losjes lijkt.

Is mijn machine misschien gewoon aan een onderhoudsbeurt toe of zie ik iets compleet over het hoofd? Recht stikken gaat trouwens wel gewoon prima.

1 like

Heb je een foto van je naaimachine?

Even van internet een foto geplukt, het is deze

naaimachine

M’n moeder heeft hem voor het laatst ergens begin jaren ‘00 gebruikt dus zij wist het helaas ook niet.

Heb je je naald al vervangen? Dat helpt bij mij als hij steken overslaat. Of even kijken naar de spanning?

3 likes

Allebei al gedaan en geprobeerd, maar heeft niets geholpen.

2 likes

Moet je die rechter knop niet naar dat blauwe figuurtje draaien?
Mijne moet wel op een andere stand namelijk voor figuurtjes

@Sax die knop moet toch juist naar de rode S

3 likes

@sax, ja die rechterknop moet maar het rode. Staat erop YouTube geen tutorial voor deze machine? Voor die van mij zijn allemaal filmpjes. Gebruik je ook een overlock voetje?

Heb je de steekafstand en die instellingen al aangepast? Ik had het laatst bij gewone zigzag dat hij raar deed maar toen had ik dat niet goed aangepast

1 like