Stoffendorp Bas Bastiaans in Ammerzoden heeft echt voor ieder wat wils en het is niet zo duur.
Textiel stad is een grote winkel in Tilburg.
Ook niet mega duur
Dit is een rib tricot! Ik heb deze gekocht bij het Stoffenhonk in Heerhugowaard. Niet een mega grote winkel, maar alles is wel netjes op kleur gesorteerd en er is ruime keuze. Dus misschien vanaf Alkmaar wel een keer de moeite waard om langs te rijden.
Er zit ook een winkel in Heemskerk die de moeite schijnt te zijn en anders is er ook regelmatig een beurs, het stoffenspektakel.
Misschien wil @Eilish ook wel mee als we er eentje in Brabant of België doen. Ze zitten door heel NL/BE.
Enige nadeel van de stoffen loods(Heemskerk) is dat die niet altijd open is. Plus de prijzen zijn niet heel laag.
Personeel is wel erg kundig en helpen je graag en goed
Ja hoor, leuk! In (de buurt van) Eindhoven zitten relatief veel mooie zaken.
Over 2 weken is er in Den Bosch het Stoffenspektakel in de Brabanthallen, misschien ook nog een aanrader
Ohja goeie! Die zet ik in mn agenda.
En @Jennair @Zoeva @Flopsyunicorn @George leuke tips!
En @George en @Eilish dat lijkt me erg gezellig!
De lapjesmarkt in Utrecht iedere zaterdagochtend!
Er loopt iets aan bij mijn naaimachine en ik krijg het zelf niet voor elkaar om op te lossen.
Morgen maar even bellen met mijn onderhoudsadresje voor een beurt
Hoop dat mijn Trusty Rusty makkelijk te maken is.
En dat de dame snel klaar is zodat ik in mijn verlof nog wat kan doen.
Voor degenen die zelf biaisband maken, doen jullie dat dan altijd echt netjes schuin van draad? Ik wil het nu zelf maken voor een giletje, dus heeft wel wat kromming bij de halslijn en armsgaten. Maar ik zit te overwegen om gewoon rechte stroken te snijden ivm werk en stof besparen.
Pyjamabroek gemaakt
Ik ben nog steeds een kneus in het afspelden. Wat wonderlijk is, want ik kan aardig borduren
Een keer zelf gemaakt en niet schuin van de draad gedaan, werkte prima hoor. Vooral als je allerlei bochten moet maken zou ik daar niet zo moeilijk over doen.
Schuin van de draad is alleen belangrijk als het om een rekbare stof gaat, maar vermoed dat dat bij een gilet niet het geval is.
Dankje! Dan ga ik het gewoon zo proberen, het is idd geweven katoen, niks rekbaars erin.
Ik hoorde van iemand dat schuin van draad juist belangrijk was als de biaisband bochten moet maken. Dat moet hierbij wel, maar wel vrij flauwe/grote bochten natuurlijk.
Ja alleen als het dus om stretchstof gaat, want schuin van de draad knippen zorgt ervoor dat je biasband ook lichte rek krijgt.
Ik heb gisteren een eendaagse basiscursus naaien gedaan en vond het zo leuk! Ben zelfs met een mooie tas naar huis gegaan (afgezien van de laatste stiksels die ik te gehaast moest afronden) en dat terwijl ik nog nooit een naaimachine had aangeraakt haha.
Inmiddels heb ik de oeroude naaimachine van mijn oma aan de praat gekregen, dat was zonder die cursus überhaupt al niet gelukt. Ik heb me ook ingeschreven voor naailes, maar er is volgens mij een lange wachtlijst dus ik ga de komende tijd maar zelf oefenen met wat dingen en dit topic doorspitten voor leuke beginnerspatronen. Echt leuk vind ik het.
Ik denk eigenlijk wel dat schuin beter is, omdat je juist dat beetje rek nodig hebt voor krommingen zoals armsgaten. Ik zie zo voor me dat dat minder mooi wordt met recht op de draad, omdat het dan veel minder meegeeft.
Maarrrr gebruik deze hack en je gebruikt de stof heel efficient: https://youtu.be/fWVg6JcpyDI?si=Jgn_HE82ApMIvqQn
Ohhh dit klinkt erg bekend was het bij S. Stoffen in Haarlem?
Ja, dit valt voor mij al wel in de categorie veel gedoe Maarrrr wel een goede tip idd, als je dat eenmaal onder de knie hebt scheelt wel veel werk tov allemaal stripjes aan elkaar naaien wat ik overal tegenkom.
Ik heb nu bedacht dat ik eerst 1 armsgat met biais recht van draad maak en 1 armsgat met biais schuin van draad. Kan ik dan zien of ik zelf het verschil de moeite waard vind.
Klopt! Ben je daar ook een keer geweest?
Ja het is echt heel makkelijk! Het leek mij eerst ook veel onnodig gedoe maar als je veel bias band nodig hebt is het het wel waard en zo gepiept.
En goed idee, kun je altijd even zien of het goed gaat met de rechte band!