Kleding naaien/DIY'en

Ja! Heb naailes gehad maar ben daar ietwat teleurgesteld in :sweat_smile:

Ben nu wel benieuwd naar wat toelichting natuurlijk, mag ook via pb aangezien het anders misschien teveel offtopic gaat.

1 like

Trusty Rusty is voor onderhoud weg gebracht.
Blijkt er in mijn spoelhuis een flink pluisje te zitten waardoor ze aanliep :woman_facepalming:
Had haar echt goed schoon gemaakt dacht ik.
Nouja, nu krijgt ze weer een beurt na 2 jaar. Kan ik er weer even tegenaan

2 likes

Stuur je vandaag even een bericht (ben ziek en alles gaat traag/duurt lang)

Nog lang geen zomer maar ik had een nieuw patroon en nog een perfect stofje er voor. Kon het niet laten om alvast te maken

34 likes

Oh wat ontzettend schattig! Waar is dit patroon van? Ik zie een cadeau-idee.
En waar is deze stof van? Ik was op zoek naar een citroenenprint voor een rok, maar kon alleen hele dure vinden (30 euro per vierkante meter haha)

1 like

Patroon komt uit een nieuw blad dat heet Qjutie maar je kunt het patroon ook los kopen bij made by oranges
Stof komt van pippi&kokel. Het is een hydrofielstof maar zag kortgeleden ook iets dergelijks in tricot voorbij komen, zal even kijken of ik het terug kan vinden.

Edit: o.a. Kickenstoffen heeft een tricot met citroenen , stoffen online een ribtricot

1 like

Weer een kraamcadeautje gemaakt voor een vriendin. Ochtendje werk. Vlaggetjes zijn van katoen en de letters van vilt (rafelproof).

Vlaggetjeslijn

24 likes

Je hebt me geïnspireerd! Ik heb nog niet veel naai ervaring maar ben de laatste tijd wel aan het oefenen geweest (wat etuitjes gemaakt en een wikkelrokje).
Ik dacht, deze blouse is vast veel te moeilijk maar ik zie wel hoe ver ik kom. Het patroon is echt heel duidelijk dus het kwam met wat trial&error toch goed!

43 likes

Oh deze wil ik ook graag proberen! Het is al even geleden dat ik iets genaaid heb en ik zoek al een tijdje een blouse patroon dat een beetje te doen is. Wat vond je de lastige stukken?

Ik vond het vooral lastig om de facing netjes op zn plek te krijgen en ik had nog nooit knoopsgaten gemaakt dus dat vond ik heel spannend.
En eigenlijk wilde ik de lange mouwen versie maken maar daarvoor moest ik zelf een biasband maken en mijn stof liet zich heel slecht in een vouw strijken en was misschien toch iets te hoog gegrepen :sweat_smile:

Als je al wat ervaring hebt moet dit wel goed komen hoor!

Edit: Mocht je hem ook gaan maken check dan even de plaatsing van de darts, voor mij zitten ze net te hoog en ik las dit later ook terug van andere mensen in instagramposts.

2 likes

Voor (zoals je zelf aangeeft) iemand met weinig naaiervaring vind ik het superknap! :clap:

1 like

Oh wauw wat tof!! Heerlijke kleur en ziet er super goed gelukt uit. Echt een goed patroon en wat geduld is goud waard. Die van Fibre mood zijn ook heel duidelijk, maar die van knipmode en Burda vind ik met heel veel ervaring nog steeds af en toe hogere wiskunde.

1 like

Ik heb dit giletje voor m’n kind gemaakt en het was echt verslavend leuk om te doen. Er zijn al plannen voor een volgende, één voor mezelf en één voor haar pop haha :sweat_smile:

Ik heb het zo afgewerkt dat hij omkeerbaar is, dus ik denk dat ik op de “binnenkant” nog iets leuks ga patchworken, is nu gewoon effen gevoerd.

59 likes

Echt heel leuk!

1 like

@sashiko Die is onwijs leuk geworden!

Ik heb in mijn hoofd dat ik een kort jurkje met een boothals zou willen maken. Ik kan online best veel patronen vinden, maar dit zijn allemaal patronen op Etsy van 2 - 4 euro. Als ik zo door de foto’s scroll heb ik het idee dat dit AI gegenereerde foto’s zijn, ik heb ook wel eens gelezen over AI naaipatronen en dat die heel slecht in elkaar zitten. Dus ik ben een beetje bang dat dit slechte patronen zijn.

Hebben jullie misschien tips/aanraders? Het voorbeeld wat ik in gedachten heb is deze, de Mayve knit van Reformation.

3 likes

Ik heb gister toevallig dit patroon op mn wish-list gezet; BOATNECK DRESS Sewing Pattern – Puff and Pencil !

4 likes

Oh die is ook heel gaaf! Precies na mijn post kwam ik ook deze tegen van de Burda. Hier wel van een iets stevigere stof, maar wellicht ook te maken in een iets vloeiender materiaal.

1 like

Ik ga binnenkort aan een eerste naai project beginnen en ga een t-shirt maken. Op de achterkant van het t-shirt komt een groot machinaal borduurwerk waardoor hij aan de achterkant wat stugger gaat vallen. Ik heb hiervoor een stof die in een richting uitrekt gekocht. Dit zou volgens de man van de stoffenwinkel het beste zijn, omdat de stof dan wel soepel valt, maar om de stof te borduren moet er eigenlijk zo min mogelijk rek in de stof zitten.

Alleen weet ik nu niet zo goed of ik die rek van de stof in de breedte van het t-shirt moet doen of juist in de lengte… Wat zouden jullie doen?

Ga je voor het tshirt werken met een patroon? Want in principe wordt een naaipatroon wel op een specifieke manier getekend op de stof. Als jij besluit om dit andersom te doen heb je kans dat het t-shirt niet fijn zit. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, maar ik zou de stof dus altijd uitknippen volgens het patroon.