Ik ga met een patroon werken, maar daar staat niets in over de rek richting van de stof…
Bedenk mij net wel dat hij zei dat de stof in de breedte rekt (niet in de lengte) dus waarschijnlijk heb ik daar mijn antwoord.
Haha onderstaande tekst is nu meer ter info, maar dan komt het helemaal goed!
Bij een patroon staat er vaak een tekening bij met hoe je de verschillende patroondelen op de stof moet leggen voordat je gaat knippen. Hierbij geven ze de zelfkant en de stofvouw aan. De zelfkant is de zijkant van de rol met stof. Dit is de afgewerkte rand, vaak moet je de stof dubbel vouwen met de zelfkanten op elkaar en leg je daar je patroondelen op.
Dankje! Die uitleg komt sowieso van pas, er staat inderdaad ergens ‘stofvouw’ maar dacht dat je die zelf moest vouwen. Haha.
Gelukkig schijnt het een makkelijk patroon te zijn, dus hoop dat het goed komt!
Dat klopt! De zelfkanten op elkaar en de vouw die dan ontstaat is de stofvouw
Misschien is het een idee om eerst een dunne strijkvlies aan de binnenkant van het achterpand te doen, daar waar het borduursel komt, daarmee haal je de rek er uit.
Ja dat komt er sowieso tussen, ben nu wat met wateroplosbare vlieseline aan het testen omdat het dan uiteindelijk iets minder stijf/zwaar wordt.
Luv dit! Als je het zo leuk vindt, misschien aanbieden op insta etc.
Dankje, leuk dat je het verkoopwaardig vindt! Maar als je een eerlijke prijs voor zoiets vraagt worden het wel héle dure dingen, haha. Dus ik houd het lekker bij hobbyen zonder stress, wie weet ooit.
Ik ben nu bezig aan Amber van Fibre Mood. Tot nu toe echt een leuk patroon! Ik heb ook nog nooit een polosluiting gemaakt en dat maakt het extra leuk vind ik.
Stof is alleen wel best onvergeeflijk. Je ziet alle kleine errors meteen.
https://www.fibremood.com/nl/patronen/836-amber-top
Ik heb deze knoopjes erbij:
Misschien dat dit je inspiratie kan geven:
Ze heeft in een andere video ook een patroon beschikbaar.
De jurk in de video is wel van niet-rekkende stof. Als ik naar je inspo kijk is die denk ik van stretch-stof gemaakt. Daardoor kan het bovenstuk heel strak zitten zonder dat het knelt, en valt de rok soepel. Als je met stretch werkt heb je kans dat je een niet-stretchpatroon wel wat moet aanpassen. Of dus zoeken naar een patroon dat uitgaat van stretchstof.
Superleuk, geweldige stofjes!
Heb je toevallig nog voldoende honden-stof voor nog een jurk in een peutermaat?
Ik heb nog wel stof maar dan moet ik eerst meten of dat lukt, voor welke maat eventueel?
Ik stuur je wel even een berichtje om het topic niet te vervuilen!
Amber is af! Leuk patroon om te maken en best makkelijk. Hij valt wel echt enorm groot uit, dus de volgende wordt een maatje kleiner.
Netjes! Mooie kleur
Wilde eindelijk weer begonnen aan een jurk en het patroon aanpassen… ben ik mijn kleermakersliniaal kwijt
Natuurlijk kan het zonder maar heb geirriteerd lopen zoeken, niks gevonden en nu te moe om verder te gaan To be continued
Weet iemand een goed online patroon voor een babybroekje / legging dat echt een beetje smal valt? Veel die ik online zie hebben een beetje dat harem achtige, maar dat zoek ik dus niet.