Jurk uit de knip van juli, erg blij mee!
Ha mensen, ik ga binnenkort verhuizen en krijg een stuk meer ramen, dus dat betekent nieuwe gordijnen. Mijn schoonmoeder kan goed naaien (ook gordijnen) en we willen haar graag vragen of ze ons wil helpen. Waar kan ik het beste kijken voor stof? Ik woon in Utrecht, dus de lapjesmarkt is een optie, maar ik herinner me dat als vrij prijzig. Lang geleden kocht ik gordijnstof bij Ikea maar daar hebben ze nauwelijks meterwaren meer. Wat zijn jullie aanraders?
Bij kwantum hebben ze ook stof op een rol, maar ik weet niet of dat per se gordijnstof is.
Was deze goed te maken? Ik heb toevallig de knip van juli uit de bieb geleend omdat ik dit zon leuk jurkje vond!
@Geranium ‘mijn’ kwantum heeft inderdaad gordijnstof, en ik vind de stoffenmarkt Stoffenspektakel ook een aanrader. Die reist rond dus wie weet komt ie bij jou in de buurt ook langs.
Dat is gewoon gordijnstof inderdaad! Deels dezelfde als die van de showbanen en een deel stoffen die daar niet tussen hangen.
Veel webshops bieden ook de optie om eerst wat proeflapjes te bestellen zodat je kunt voelen en de kleur kunt zien.
@Hippe_kikker @arcobaleno @Calypso en @Lidwien dank!
Ik ga Stoffenspektakel opzoeken en de zoekfunctie gebruiken voor webshops.
Ja ik vond het best goed te doen! Er gaat een blinde rits in en dat is altijd wel een klusje, maar verder viel het me best mee eigenlijk.
Goed om te weten, je hebt het elastiek nodig voor het knoopje in je nek. Je maakt dus geen knoopsgat, maar je doet het knoopje door een lusje van elastiek. Koop dus (plat) elastiek in de kleur van je stof.
De beschrijving van de knip laat af en toe te wensen over (as usual), dus als je halverwege vastloopt stuur je me maar een appje haha.
Oh hele goede tip, bedankt! En lief aanbod haha, zal ik doen.
Na 2jr is het me eindelijk gelukt om een knoopsgat te naaien met die automatische voet. Oké 1 van de 2 is mislukt en weet nog steeds niet waarom maar die heeft hand herstel nodig. Die andere is
.
Ik snap nogsteeds niet waarom het 4 van de 10x mislukt (heb echt ellendig veel proefjes gedaan op dezelfde stof proeflapjes, ook verstevigd enz). Maar goed, het is iig 1x perfect gelukt ![]()
(Ik heb m’n man wakker gemaakt om het te aanschouwen. “Oh. Een knoop?”
“NEE een knoopsGAT!!”
“Wow is het gelukt?
?”)
Doe je vlieseline tussen de stof? Als ik dat niet doe mislukken ze sowieso sneller.
Jep… maar op een of andere manier blijft hij soms hangen als hij opzij moet… en de keer erna gaat het ineens wel goed?
Nu moet die naaimachine misschien ook maar eens voor een beurt… is 20-30jr oud en nog nooit gebeurd ![]()
Haha ja dat kan ook een hoop oplossen!
Welke stof maak je het knoopsgat in? Jersey kan vaak alleen bij duurdere machines
Deze keer hydrofiel, heel dun/luchtig (dubbel met versteviging/vlieseline er tussen de 2 stoflaagjes).
Misschien niet helemaal het juiste topic want ik denk niet dat ik er zelf wat mee ga maken, maar voor een aantal dingen in huis ben ik op zoek naar mooie stoffen. O.a. om opknoopgordijnen voor in de keuken van te (laten) maken, ik wil m’n hoofdbord in de slaapkamer misschien met een mooie stof bekleden en ik heb een vintage stoel die nieuwe kussen en kussenhoezen nodig heeft.
Voor de gordijnen in de keuken wil ik iets zwaar linnen (denk ik? geen idee, misschien ook wel katoen of canvas) in een warme aardse kleur zoals rood of terracotta oid, en het liefst met een printje/motiefje. Maar waar vind ik mooie stoffen? Als ik op internet zoek dan vind ik niet echt wat ik zoek, maar ik weet ook niet waar ik op moet zoeken
De vibe waar ik voor wil gaan is denk ik modern oubollig/cottage achtig?
Hebben jullie tips voor stoffenwinkels/webshops of markten waar ze misschien hebben wat ik zoek?
In welke regio woon je?
Javro stoffen vind ik een super leuke winkel, die zit bij Deventer in de buurt.
Oh ja sorry, dat is wel handig. Regio Randstad!
Misschien bij Stoffendorp Bas Bastiaans, zit in Ammerzoden, niet direkt in de buurt maar heeft ook een webshop of anders stoffen online heb ik volgens mij ook wel eens dat soort stoffen voorbij zien komen
Ik heb voor een hoofdbord destijds heel mooi decoratiefluweel gekocht bij stoffen.net. Decoratiestoffen zijn vaak wat steviger dan modestoffen dus zou sowieso op die term zoeken. Ik heb daarnaast mijn eetkamerstoelen van Gispen opnieuw laten bekleden met meubelstof van Keymer. Ook dat heb ik online gevonden. Was wat prijziger maar ik kon twee coupons (resten van de rol) op de kop tikken.