Kleding naaien/DIY'en

Ah, oké, dank

2 likes

De naam klopte niet zag ik, het is de shop hieronder. Prima patroon! Maar wel echt heel simpel. Ik hem gekocht omdat ik alle maten bij de hand wilde hebben, maar je kan ook makkelijk zelf een patroon maken hiervoor: https://blog.bernina.com/nl/2020/09/diy-een-teddy-giletje-voor-kinderen/

Ik heb de giletjes dus gequilt, afgewerkt met biaisband en ook omkeerbaar gemaakt. Als je hier nog het hoe/of wat van wilt weten vraag maar hoor!

https://www.etsy.com/nl/shop/lenfantapparel?ref=shop-header-name&listing_id=1615210586&from_page=listing

2 likes

Oh, ja bernina, daar heb ik al eerder eens iets van gemaakt, ga ik proberen. Ga niet quilten maar wil het wel omkeerbaar maken. In ieder geval bedankt voor de moeite. :pray:

2 likes

Ik ben ook eindelijk weer lekker bezig, ik moet hier nog een goede zoom voor bedenken (stretch en ik heb geen overlocker), maar de zakken en de voering van de top waren goede oefening!

Ik heb het patroon (Bobby van Seamwork) een klein beetje aangepast door twee maten te blenden omdat ik de rok echt los wilde hebben. Helaas was ik iets te voortvarend met het verhogen van de taille want die zit nu net weer te hoog. De stof is ook iets zwaarder dan ik zou willen. Maar verder is het een comfortabele jurk voor vakantie/vrije dagen dus ik ga hem nog een keer maken in een lichtere stof!

18 likes

Mooie jurk! Denk ook geschikt om in uit eten te gaan, met een simpel sieraad en mooie handtas. Zou het zo kopen als ik het in een winkel zag.

1 like

Jurk uit de knip van juli, erg blij mee!

35 likes

Ha mensen, ik ga binnenkort verhuizen en krijg een stuk meer ramen, dus dat betekent nieuwe gordijnen. Mijn schoonmoeder kan goed naaien (ook gordijnen) en we willen haar graag vragen of ze ons wil helpen. Waar kan ik het beste kijken voor stof? Ik woon in Utrecht, dus de lapjesmarkt is een optie, maar ik herinner me dat als vrij prijzig. Lang geleden kocht ik gordijnstof bij Ikea maar daar hebben ze nauwelijks meterwaren meer. Wat zijn jullie aanraders?

Bij kwantum hebben ze ook stof op een rol, maar ik weet niet of dat per se gordijnstof is.

2 likes

Was deze goed te maken? Ik heb toevallig de knip van juli uit de bieb geleend omdat ik dit zon leuk jurkje vond!

@Geranium ‘mijn’ kwantum heeft inderdaad gordijnstof, en ik vind de stoffenmarkt Stoffenspektakel ook een aanrader. Die reist rond dus wie weet komt ie bij jou in de buurt ook langs.

3 likes

Dat is gewoon gordijnstof inderdaad! Deels dezelfde als die van de showbanen en een deel stoffen die daar niet tussen hangen.

1 like

Veel webshops bieden ook de optie om eerst wat proeflapjes te bestellen zodat je kunt voelen en de kleur kunt zien.

2 likes

@Hippe_kikker @arcobaleno @Calypso en @Lidwien dank!

Ik ga Stoffenspektakel opzoeken en de zoekfunctie gebruiken voor webshops.

1 like

Ja ik vond het best goed te doen! Er gaat een blinde rits in en dat is altijd wel een klusje, maar verder viel het me best mee eigenlijk.

Goed om te weten, je hebt het elastiek nodig voor het knoopje in je nek. Je maakt dus geen knoopsgat, maar je doet het knoopje door een lusje van elastiek. Koop dus (plat) elastiek in de kleur van je stof.

De beschrijving van de knip laat af en toe te wensen over (as usual), dus als je halverwege vastloopt stuur je me maar een appje haha.

1 like

Oh hele goede tip, bedankt! En lief aanbod haha, zal ik doen.

1 like

Na 2jr is het me eindelijk gelukt om een knoopsgat te naaien met die automatische voet. Oké 1 van de 2 is mislukt en weet nog steeds niet waarom maar die heeft hand herstel nodig. Die andere is :raised_hands:t2:.

Ik snap nogsteeds niet waarom het 4 van de 10x mislukt (heb echt ellendig veel proefjes gedaan op dezelfde stof proeflapjes, ook verstevigd enz). Maar goed, het is iig 1x perfect gelukt :relieved:

(Ik heb m’n man wakker gemaakt om het te aanschouwen. “Oh. Een knoop?”
“NEE een knoopsGAT!!”
“Wow is het gelukt? :star_struck:?”)

4 likes

Doe je vlieseline tussen de stof? Als ik dat niet doe mislukken ze sowieso sneller.

1 like

Jep… maar op een of andere manier blijft hij soms hangen als hij opzij moet… en de keer erna gaat het ineens wel goed?
Nu moet die naaimachine misschien ook maar eens voor een beurt… is 20-30jr oud en nog nooit gebeurd :nerd_face:

Haha ja dat kan ook een hoop oplossen!

4 likes

Welke stof maak je het knoopsgat in? Jersey kan vaak alleen bij duurdere machines

Deze keer hydrofiel, heel dun/luchtig (dubbel met versteviging/vlieseline er tussen de 2 stoflaagjes).