Kleding naaien/DIY'en

Misschien niet helemaal het juiste topic want ik denk niet dat ik er zelf wat mee ga maken, maar voor een aantal dingen in huis ben ik op zoek naar mooie stoffen. O.a. om opknoopgordijnen voor in de keuken van te (laten) maken, ik wil m’n hoofdbord in de slaapkamer misschien met een mooie stof bekleden en ik heb een vintage stoel die nieuwe kussen en kussenhoezen nodig heeft.

Voor de gordijnen in de keuken wil ik iets zwaar linnen (denk ik? geen idee, misschien ook wel katoen of canvas) in een warme aardse kleur zoals rood of terracotta oid, en het liefst met een printje/motiefje. Maar waar vind ik mooie stoffen? Als ik op internet zoek dan vind ik niet echt wat ik zoek, maar ik weet ook niet waar ik op moet zoeken :joy: De vibe waar ik voor wil gaan is denk ik modern oubollig/cottage achtig?

Hebben jullie tips voor stoffenwinkels/webshops of markten waar ze misschien hebben wat ik zoek?

1 like

In welke regio woon je?

Javro stoffen vind ik een super leuke winkel, die zit bij Deventer in de buurt.

1 like

Oh ja sorry, dat is wel handig. Regio Randstad!

1 like

Misschien bij Stoffendorp Bas Bastiaans, zit in Ammerzoden, niet direkt in de buurt maar heeft ook een webshop of anders stoffen online heb ik volgens mij ook wel eens dat soort stoffen voorbij zien komen

2 likes

Ik heb voor een hoofdbord destijds heel mooi decoratiefluweel gekocht bij stoffen.net. Decoratiestoffen zijn vaak wat steviger dan modestoffen dus zou sowieso op die term zoeken. Ik heb daarnaast mijn eetkamerstoelen van Gispen opnieuw laten bekleden met meubelstof van Keymer. Ook dat heb ik online gevonden. Was wat prijziger maar ik kon twee coupons (resten van de rol) op de kop tikken.

2 likes

Ik heb voor mijn verjaardag een naaicursus gekregen waarbij je zelf aan moet komen met een idee/vraag/project waar je hulp bij hebt en ik kan niet kiezen! Ik zou mezelf een redelijk goede beginner noemen, ik heb wel een aantal beginnersdingen gedaan (eenvoudige broeken met elastiek in taille, jurkjes, stretch, knoopsgaten, zakken, blinde rits). Wat zouden jullie voor patroon of project aandragen?

Mijn eerste project op naailes was een blouse. Kraagje, boordjes, knoopsgaten etc. Veel preciziewerk.

Daarna heb ik een spijkerbroek, pantalon, wollen mantel, lange jurk met allerlei fratsen etc. gemaakt. Ik bewaarde de ingewikkelde dingen voor naailes in ieder geval.

1 like

Oh mijn naailes is ook zo. Ik heb niks voorbereid en heb gewoon een stofje meegenomen en daar iets uitgezocht uit 1 van haar bladeren. Echt iets simpels ook… maar hierna wil ik weer verder met mijn boiler suit die ik al eens eerder heb gemaakt en al heel lang opnieuw wil maken :see_no_evil:

1 like

@crazyplantlady jasje dacht ik ook aan! Maar ben bang dat dat dan weer te gevorderd is. Boilersuit ga ik niet dragen. @KipTokTok vergeten te zeggen dat ik een blouse ook al eens heb gedaan! Ik neig idd naar een pantalon, vooral omdat ik het zo lastig vind om die echt goed passend te maken. Dus dan is de uitdaging ook vooral het patroon aanpassen. Dat vind ik sowieso de uitdaging, dat zelfgemaakte kleding er vaak zoooo Burda en zelfgemaakt uitziet. @ciselering gewoon stof meenemen en daar kijken vind ik ook een prima idee. Het is toch een cursus, dan mogen ze ook meedenken :joy:

Ik wil mijn eerste naaiproject starten maar heb even jullie advies nodig.

Dit is de top die ik wil gaan maken:

Maar nu heb ik meteen een rookie mistake gemaakt. Bij de benodigdheden van het patroon stond er niet dat je voering nodig had, dus ik heb geen gekocht. Enkel de stof waaruit ik de top wil maken - een gele, linnen stof. Ik zag pas bij het stappenplan dat er voering nodig is.

Nu vraag ik me af of ik de top ook zonder voering zou kunnen maken of dat het dan te soepel zal vallen. Omdat het linnen is, twijfel ik.

Wat zouden jullie adviseren?

(Ik heb er wel aan gedacht om de linnen stof voor te wassen zodat hij niet meer krimpt).

1 like

Ik heb precies deze top ooit gemaakt, ook van katoen-linnen en zonder voering. Is helemaal geen probleem! Bij mij viel de maat wel erg groot, achteraf had ik m een maatje kleiner willen maken, en de stof van de strikjes aan de zijkant moesten volgens de instructies op een bepaalde manier, maar dan kreeg ik ze niet gekeerd en ik weet wel nog dat ik (na advies in de naaiwinkel) het op een andere manier had gedaan. Bij mij was dit mn eerste naaiproject wat ik zelfstandig had gemaakt na de lessen, hij was goed te doen!

Edit: ik heb mn struggle en het eindresultaat destijds hier jn het topic gedeeld dus je kan even terugzoeken.

3 likes

Oh nice, dankjewel voor je advies!!

Nog een vraagje - hoe heb jij de randen afgewerkt? Want dat vind ik niet zo duidelijk in het patroon. Zij doen eigenlijk enkel de onderkant omdat ze op de andere kanten met voering werken. Heb je overal rondomrond gewoon 1 cm zoom gemaakt en deed je dat voor je de schouders aan elkaar vastzette of erna?

Ik zou ook voor een pantalon gaan! Als je het maximale eruit wilt halen qua technieken leren, dan zou ik een patroon kiezen met een gulp en zakken.

Ik heb op een mode-opleiding gewerkt en daar kwam de pantalon voor het colbert, haha. De volgorde was: rok, blouse, (dan heb je ook meteen een jurk), pantalon, colbert. Als je ook met voering etc wilt werken is dat namelijk wel een flinke klus!

1 like

Ja leuk, ik doe idd een pantalon! Ik moet alleen wel zelf een patroon meenemen dus ben nu aan het zoeken. Als iemand nog tips heeft voor medium tot hoge taille en wijde pijpen maar NIET zo’n drollenvanger model (zoveel lage kruisen??) houd ik me aanbevolen!

Ik kom tot nu toe via reviews en YouTube op deze, maar zou hem dan wel volle lengte willen en misschien nog iets wijdere pijpen maar weet het niet zeker: Brier Pant – Daughter Judy

1 like

Modern Sewing Co - Daphne is ook een optie.

1 like

Oh ja super goeie tip!

2 likes

Je gaat in je zoektocht ook de Persephone pants tegenkomen maar dat is een bitch dus die moet je links laten liggen. Ook al hebben 20383402 naaimeisjes op het internet die broek ook gemaakt.

1 like

Oef als ik dit google en de eerste foto’s zie krijgt deze broek sowieso een prijs voor minst flatteus

Geldt ook van Anna Allen Helene Selvedge. Doe het jezelf niet aan. Na vijf pogingen, telkens een draai pijp, heb ik dat patroon opgegeven. En nu ik dit weet, zie ik het ook wel een beetje terug bij de insta-naaivrouwen die me influenceden om dit patroon te kopen.
Wel goede ervaring met het andere broekpatroon van modern sewing co.

2 likes

Zonde he! Ik ben dankbaar voor de reddit community. Daar zijn mensen nog een beetje eerlijk over patronen dus dan kom je achter dit soort dingen. Op instagram probeert iedereen toch voornamelijk elkaars kont te kussen.

De Anthea is wel een topper trouwens. Heb ik inmiddels 4 versies van die ik allemaal veel draag. Maargoed dat is een wijde blouse. Kan weinig fout aan gaan.

3 likes