Kleding naaien/DIY'en

Goede tip :pray: heb er wel een paar keer stoffen gekocht

Ik ook! Ze hebben daar vaak ook wat nieuwere/hippere stoffen in tegenstelling tot stoffenwinkels offline.

Er zijn ook nog maar weinig “stenen” stoffenwinkels vind ik vooral boven de rivieren. Maar dit is ook al de derde onlineshop die zo ongeveer in een jaar tijd gestopt is

Bedankt voor de tip! Gelijk twee stofjes besteld om leggings van te maken voor mijn dochter!

9 likes

Heel cute! Verwachten nu wel een eindresultaat tzt🤩

1 like

Ik ben ook de Patina Blouse aan het naaien en nu kom ik met passen erachter dat ik m verdorie een maat te klein heb gemaakt, grrrrrrrrrr
Ik heb niet genoeg stof meer om opnieuw te beginnen, iemand nog slimme tips om een blouse iets uit te nemen? Ik zat te denken om aan weerskanten een strook in te zetten, zowel in het lijf als de mouw, maar dan zitten de schouders misschien heel vreemd?

Waar zit hij precies te krap? Of gewoon overal?

Bedoel je dat je er dan een lange reep stof in zet van de onderkant van je mouw tot aan de onderkant van je blouse?
Dat kan denk ik wel! Je schoudernaad gaat daarmee namelijk niet op een andere plek vallen. Wel zal de vorm van je mouw anders worden en daarmee dus misschien minder mooi.

Je kunt ook alleen een reep stof aan de zijkanten van het lijfje zetten, en dus niet door laten lopen naar de mouw. En dan de mouw minder aanrimpelen zodat je alsnog voldoende stof hebt voor je mouw. Maar ook dan wordt de vorm van je mouw iets anders.

1 like

Ik heb een vraag, heb al eens gegoogled maar kan het niet echt vinden. Ik heb vaak moeite met het begin en einde van het naaien (als de stof ophoudt). Ik kan vaak niet vanaf de rand of tot de rand naaien, want dan wordt de stof in de naaimachine geduwd en loopt hij vast. Dus echt de aanzet en de afronding (weet niet of ik het zo duidelijk uitleg).
Is daar een handige tip voor? Of is het gewoon gebruikelijk om een klein stukje verder te beginnen?

1 like

Ik heb dat ook weleens met heel dunne stoffen en als ik heel krap op de zijkant stik. Heb je dit ook als je gewoon met 1 / 1,5 cm naadtoeslag naait?

2 likes

Snap wat je bedoelt. Wat ook nog wel wil helpen is iets verderop beginnen dan weer even achteruit naaien tot bijna de rand en dan weer vooruit.

4 likes

Volgens mij gebruiken mensen daar wel eens patroonpapier voor. Dat naaien ze dan mee, glijdt makkelijker en trek je later weer gewoon weer uit je stof.
Zal het even opzoeken.

1 like

Gemaakt van een Nerida Hansen :smiling_face_with_three_hearts: stof. Patroon was van enkele stof maar met een beetje hulp van t internet heb ik het omkeerbaar gemaakt

37 likes

Ik maakte het vernieuwde Clara-patroon van Wisj. Echt een leuk broekpatroon! Had alleen wel een maatje kleiner kunnen maken denk ik, maar prima. Vond het alleen vervelend in de beschrijving dat er op de plaatjes iedere keer een andere stof werd gebruikt. Maar met goed lezen ben ik er wel uitgekomen. De volgende maak ik zonder zakken denk ik.

17 likes

Ooo die is wel echt leuk geworden!
Mooie stof ook ervoor

3 likes

Thanks! Pantalonstof op de lapjesmarkt in Utrecht gekocht voor 3 euro per meter. Goeie kwaliteit zelfs voor die prijs!

3 likes

Iemand ervaring met patronen van Bomb the brand? Ik vind hun hobo bag patroon heel erg leuk, maar je krijgt alleen de video instructies erbij als je daar nog eens een los les formulier van koopt van €65(!). Oftewel; is het een beetje goed uitgelegd in het patroon, of als redelijke beginner beter niet doen zonder video?

Ik heb zelf geen ervaring met dit patroon, maar zo’n model tas lijkt me echt niet heel ingewikkeld zelf in elkaar te zetten als je een patroon hebt. Er zijn ook genoeg soortgelijke patronen en tutorials te vinden. Ik vind €65 echt belachelijk veel geld hier voor.

2 likes

Alleen het patroon is 12,95, dat is wel redelijk normaal toch?

@Flappieflamingo ik zou ook echt geen 65 euro voor de video’s uitgeven, wat een bizar bedrag! De tas ziet er idd niet moeilijk uit dus moet je vast met de instructies ook wel kunnen maken.

Maar van eenvoudige naaisels als deze zijn vaak ook wel YouTube-video’s te vinden waar je helemaal heen patroon bij nodig hebt. Zoek maar eens op “hobo bag sew along”, dan vind je oa deze:

7 likes

Fijne tips, bedankt!

Ook nog eens wat genaaid.
Voedingsdoek met etui (stof van nicenaais, patroon van de doek zelf bedacht. Van het etui is gratis patroon Ellis Envelope van wish.

Jurkje voor mijn dochter, ben niet tevreden met de ruffles (had beter dubbelzijdig gemaakt). En ik kreeg de afwerking met de tweeling naald niet mooi (werd een soort tunnel) dus maar 1 naald gebruikt. En hij is wat scheef, maar als ze hem aanheeft zie je dat niet.
Patroon is Esther en Ebbe van Threads by Caroline (maar bewerkt volgens het idee van Ell mini); stof is van Rebelstudio.

12 likes