Ik kan Peaches van Fibre Mood aanraden. Was mijn eerste pantalon. Sowieso maken ze hele fijne patronen en de allerbeste beschrijvingen wat mij betreft.
Ik weet niet of dit model me staat, maar love fibre mood idd. Een tijd terug een blouse van gemaakt, ik weet niet meer welke, en ik vond het heel duidelijk!
Goh ik zou ook echt een naaicursus willen volgen maar ik ben zo’n noob, kan soms zo slecht concentreren en ben bang dat ik 1 stap mis en dan de rest ook niet meer kan volgen. Misschien eens gewoon proberen, heeft iemand ervaring?
Ja op youtube staat heel veel maar mij lijkt een cursus gewoon leuker ook, tenzij ik meteen achterlig als ik 1 stap niet volg, weet niet hoe dat gaat in een cursus en hoe hoog het tempo ligt
Ik vond dit zelf niet echt een kwestie van ‘gewoon maar beginnen’ hoor, zeker vergeleken met andere handwerkhobby’s. Ik wist helemaal niets dus ik vond het tijdens mijn naaiworkshop fijn dat iemand me kon helpen met alleen al de draad juist in de machine krijgen. Je kunt van alles wel filmpjes opzoeken maar soms is het ook gewoon chiller als iemand het even laat zien en je goed kunt meekijken.
Ik heb een tijdje naailes gevolgd en daar moest ik wel de basics voor weten, maar ik vond het superleuk om te doen en ga in de winter ook zeker weer! Ik heb in een paar lessen meer geleerd dan wanneer ik maanden zelf had lopen aankloten.
Bij mij doet iedereen het in zijn eigen tempo dus je hoeft niet de rest van de groep bij te houden ofzo, iedereen maakt ook zijn eigen project.
Ik heb een beginnerscursus gedaan en dat was zo fijn! Ik had vantevoren nooit een naaimachine aangeraakt en kon m niet eens inrijgen, maar ik was niet de enige. Bij mijn cursus maakten we allemaal hetzelfde: les 1 een speldenkussen, les 2 een totebag, les 3 een tasje met vulling en rits, en heb er nog een trui en een rok leren maken. Zo leerden we steeds een techniek erbij. Ik vind het echt heel fijn om het op deze manier te leren, bij YouTube was ik toch ergens vastgelopen en had t misschien opgegeven.
Op zo’n behinnerscursus zijn ze er juist om je al die basic stappen te leren. En fouten maken en die moeten herstellen doet iedereen, ook gevorderden! Dus ik zou het gewoon eens gaan doen en kijken of je het wat vindt. De meeste naaidocenten laat ieder op z’n eigen tempo werken. Bij veel (langere) cursussen ga je ook aan je eigen project werken dus dan maakt iedereen uiteindelijk iets anders.
Als je iemand in je omgeving hebt die naait kan je ook vragen of je van diegene de basics mag leren. Ik heb nu af en toe naai-avondjes met een vriendin die nog niks kan en ik vind het heel gezellig!
Sowieso zou ik ergens starten waar alle spullen al zijn zodat je niet meteen van alles hoeft aan te schaffen.
Ik heb ook een cursus gedaan en zou het zeker aanraden! De eerste les kreeg iedereen dezelfde uitleg over de basics. Daarna werkte iedereen aan zijn eigen project en kon je constant vragen stellen. Je werkt gewoon op je eigen tempo waardoor je dus ook niet achter kan lopen. Nu ik de basis ken, ben ik zelf met Youtube projectjes aan het doen en dat gaat best goed. Maar ik denk niet dat ik het leuk/haalbaar had gevonden zonder die eerste lessen.
Rok gemaakt! Zag online een leuk patroon van de Knipmode en die bleek ik gewoon in een tijdschrift te hebben. Moet alleen nog even de onderrand omzomen. Stof is een viscose poplin die ik ooit voor een paar euro als coupon heb gekocht. Ga hem nog wel een keer maken in een herfstige variant.
Het is deze
Hebben jullie patroon tips voor leuke tops met lange mouwen? Mag best iets van een wikkel zijn, of iets anders dan een gewoon tshirt. Ik wil graag iets maken van ajour stof voor het najaar.
Ik maak nu de gratis wrap top van Peppermint Magazine. Heel makkelijk om te maken. Hij valt bij mij wel wat anders dan op de foto’s (decolleté lager, top te kort naar mijn smaak) dus kan geen kwaad om een toile te maken in een stofje waarvan je minder baalt als het tegenvalt, haha. Ik heb zelf nu eerst in een goedkope stof gewerkt en ga straks een iets aangepaste versie in een mooi maar duur stofje maken.
De Albion blouse (ook gratis) van hun is misschien ook leuk.
Is er iemand hier die dit kan maken? Ik heb teddy stof gevonden, maar geen naaimachine. Is dit ingewikkeld om zelf te doen?
Ik maak een soortgelijk patroon wel eens, dit is echt heel makkelijk! Heb je ook al biaisband? Dat is dat witte randje rondom. Dat aanzetten is het lastigste voor een echte beginner.
Zoek je iemand die het tegen vergoeding voor je kan maken of zoek je advies hoe je het zelf zou kunnen doen? Indien het tweede: Als je iemand kent met een naaimachine die er een avondje met je voor wil gaan zitten dan kan je dit vast samen met iemand maken. En het is ook wel een geschikt project om mee naar een naaicafé oid (iets met wat naaimachines en een beetje begeleiding) te gaan.
Deze een paar jaar geleden gemaakt. De teddyrand was erg lastig, ik had spijt dat ik er aan was begonnen. Een biaisbandje is eenvoudiger, maar ook dat kan tricky zijn.
Je zou het zonder dat randje (bias bandje) kunnen doen, met een voering. Is misschien makkelijker. Het patroon Juna gilet van Bel Etoile lijkt mij hiervoor geschikt (heb ik nog op mijn lijstje staan om te maken). Op insta zijn er hiervan veel voorbeeldjes te vinden!
Dezelfde webshop als waar dat plaatje van komt, heeft ook een patroon zonder biaisband voor teddystof. Denk dat dat idd nog geschikter is @Sia !
Super leuke reacties allemaal! Ik was op de lapjesmarkt in Utrecht en raakte geïnspireerd! Helaas heb ik geen naaimachine of naai skills, maar ik zal een naai café eens onderzoeken.
Ik was al op biaisband gekomen om een lamp mee af te werken, maar zelfs dat lijkt me ingewikkeld.
Heeft er iemand een (gratis) goed patroon voor een kinderlegging? Mag zowel flaired als ‘skinny’
Je kan ook prima met de hand naaien zonder naaimachine. Het is wel wat meer werk maar het is mogelijk. Volgens mij heb ik een tijd terug een link gedeeld naar een boek op Google met Engelse uitleg ik zal nog even voor je zoeken. En anders kan je eens bernadette banner opzoeken op youtube.
Edit: