Kleding naaien/DIY'en

Ja ik vond het er op Etsy ook super sketchy uitzien. En veel patronen ook gejat of gewoon doorverkocht.

Maar idd, dit kan toch niet kloppen?? Echt super raar. Ik moet maar eens in de oude Burda’s van mijn moeder kijken om te zien of daar wel wat instaat. Ik vrees eigenlijk dat je nu overal zo goedkoop zoveel troep kleding voor kinderen kunt kopen dat zelf maken gewoon niet zo interessant meer is.

1 like

Ooooh wat geweldig dit!

3 likes

Nog erger, tegenwoordig AI gegenereerd. :smiling_face_with_tear: Het is dan maar de vraag of de patroondelen wel echt op elkaar passen en of de pasvorm ergens op slaat.

Weten jullie toevallig een naaipatroon voor een short met een rits op de achterkant? Ik heb zo’n bouclé achtig stofje waar ik hem van zou willen maken. Maar ik kom er met google niet helemaal uit. Anders is dit mijn plan B:

3 likes

Is dit wat? De shorts versie. Ze heeft er ook sew-a-longs van op haar blog staan.

1 like

Oh nice! Als ik bij die shorts versie de zakken weglaat heb ik wat ik wil. Thanks!

2 likes

Twee weken verder en vandaag eindelijk begonnen met naaien. Wat een mentale bevalling. Snap niet waarom ik dit project zo uitstel, want met een paar uurtjes ben ik al hier:

15 likes

Ik heb een vraag over mijn naaimachine die ik niet snap en waar ik online ook niet veel wijzer wordt.

Ik wilde mijn stof afwerken met een overlocksteek, maar ipv die soort driehoekjes die je dan zou moeten zien, worden de steken gewoon recht. Ik heb alles al een paar keer opnieuw ingeregen en instellingen veranderd maar er verandert niets.
Omdat ik ongeduldig was heb ik nu een zigzagsteek gedaan maar ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo mooi/netjes, o.a. ook doordat het stiksel hier en daar wat losjes lijkt.

Is mijn machine misschien gewoon aan een onderhoudsbeurt toe of zie ik iets compleet over het hoofd? Recht stikken gaat trouwens wel gewoon prima.

1 like

Heb je een foto van je naaimachine?

Even van internet een foto geplukt, het is deze

naaimachine

M’n moeder heeft hem voor het laatst ergens begin jaren ‘00 gebruikt dus zij wist het helaas ook niet.

Heb je je naald al vervangen? Dat helpt bij mij als hij steken overslaat. Of even kijken naar de spanning?

3 likes

Allebei al gedaan en geprobeerd, maar heeft niets geholpen.

1 like

Moet je die rechter knop niet naar dat blauwe figuurtje draaien?
Mijne moet wel op een andere stand namelijk voor figuurtjes

@Sax die knop moet toch juist naar de rode S

3 likes

@sax, ja die rechterknop moet maar het rode. Staat erop YouTube geen tutorial voor deze machine? Voor die van mij zijn allemaal filmpjes. Gebruik je ook een overlock voetje?

Heb je de steekafstand en die instellingen al aangepast? Ik had het laatst bij gewone zigzag dat hij raar deed maar toen had ik dat niet goed aangepast

@Eilish Hij staat uiteraard op de rode stand en ik heb uiteindelijk nog een filmpje gevonden… maar daar werd deze steek overgeslagen in de uitleg haha. Overlockvoetje gebruik ik al, dat vind ik veel fijner werken dan gewoon een zigzag naaien daarom wil ik zo graag dat ‘ie het gewoon doet :frowning:

Bedankt ook aan de rest voor jullie reacties! Ik heb dit allemaal al geprobeerd de afgelopen dagen, helaas zonder resultaat.

Het gekke is dat hij dus op stand zigzag wel schuine steken maakt maar met die overlock niet. Ik ga vandaag wel even langs de naaimachinewinkel om het te vragen, misschien kan zij er iets mee.

1 like

Ben je er al uit?
Ik heb iets soortgelijks met mijn Pfaff, daar kan ik het ook niet voor elkaar krijgen. Mijn Pfaff staat in het boekje, behalve bij dit soort steken. Heel krom.
Ik heb daarom een locker aangeschaft.

Nee helaas niet! Maar ik ben gisteren naar de naaiwinkel gegaan en heb hem daar achtergelaten voor onderhoud, in de hoop dat het dan opgelost wordt. De machine was überhaupt nog nooit voor onderhoud geweest dus dat kan sowieso geen kwaad.

Even naaimachinegeluk delen met mensen die het snappen. Ik wilde van mijn Lidl-barrel af (die loopt er gewoon vandoor als ik even flink wil doorstikken :joy:) en het liefste over op een vintage Bernina. Vandaag eentje gevonden op Marktplaats voor een redelijke prijs en dat geluuuuid :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: Bijna de hele behuizing is van metaal, dus deze gaat helemaal nérgens heen, haha. Nu een sopje en een servicebeurt en ik kan los.

Ook nog bij hele leuke mensen, hij was van oma geweest. Ik heb zelf altijd spijt dat ik de machine van mijn oma heb laten gaan, dus dit voelt mooi full circle.

12 likes