Kleding naaien/DIY'en

Ik weet niet welke maat je zoekt maar de dromenfabriek heeft een gratis patroon voor maat 80 t/m 92. Die laatste kun je ook makkelijk boven en onder nog wat verlengen natuurlijk

Toch chill om zelf dingen te kunnen maken. Nieuw kussen voor de hond voor in de reisbench. Precies op maat. Klaar om op vakantie te gaan :ok_hand:t2:

39 likes

Heel leuke stof maar een nog leuker hondje :heart_eyes:

4 likes

Ik zoek maat 110/116! Die van dromenfabriek ken ik, thanks, maar die scheelt net iets teveel qua maat om zelf aan te passen helaas

Mooi! Wat voor stof en vulling heb je gebruikt? Onze hond bijt helaas alles kapot :pleading_face:

2 likes

De stof is canvas, best stevig dus. En de vulling komt van een oud kussen. Had alles nog liggen, dus was een makkelijk klusje vanmiddag.

2 likes

Jurk van seersucker, patroon heet Aimee bias en had ik op Etsy gevonden.

39 likes

Wauw, mooi patroon en onwijs goeie stofkeuze!

2 likes

Ik heb een overhemd waar ik graag de mouwen en boord af wil halen. Ik zou de hals ook graag anders willen maar ik weet nog niet precies hoe en of dit überhaupt haalbaar is met mijn beginnersvaardigheden.

Heeft iemand tips voor een duidelijke uitleg over het aanpassen van kleding? Het mag tekst of een video zijn, zolang het maar duidelijk is voor een beginner.

1 like

YouTube is je vriend als beginner! Staan echt ziek veel turtulio’s op dus je hebt zelfs nog kans dat je precies vindt wat je wilt doen als je even doorzoekt. Er zijn daar ook best veel mensen die thrift flips doen, misschien helpt die zoekterm nog voor inspiratie voor de kraag. Hoe je iets dan technisch gezien moet maken kan je wel weer zoeken als je weet wat je precies wilt doen.

Mijn eerste topje is af! Heel blij mee. Was relatief gemakkelijk. Alleen die striklintjes waren inderdaad de hel, maar ik heb ze gewoon dubbel zo breed gemaakt en toen ging het wel met keren :sweat_smile:

Ik ben al meteen klaar voor mijn volgend projectje, de klassieke rechte jurk uit het “Handboek kleding maken” van Alison Smith. (Deze:)

Het wordt deze jurk:

Maar nu kijk ik naar de maattabel in het boek, en volgens de afmetingen heb ik maat 42-44 terwijl ik normaal 36, heel soms 38, draag. Is het normaal dat die maten zoveel kleiner zijn?

23 likes

Mijn ervaring is dat maten qua patronen echt heel anders zijn dan wat je in de winkel koopt. En dat het ook weer heel erg per ‘merk’ verschilt! Dus dat zou prima kunnen.

6 likes

Wat leuk! Ziet er heerlijk zonnig en luchtig uit

2 likes

Rosa jurk van Collective Sewing! Voor de eerste keer gesmockt, dat was makkelijker dan ik dacht.

(Mijn kinderen kiezen zelf de stof uit, deze is door de grote broers gekozen)

17 likes

Ja je moet goed meten en de maattabel volgen, en ook goed passen! Want ook als je het allemaal precies meet kan het weer anders uitvallen (iig bij mij, bijv als ik overal net de naden iets te breed of smal heb gemaakt, of het patroon gewoon op zo’n manier getekend is dat het net weer anders zit). Ik heb ook best vaak dat bijv mijn heupen een maat groter zijn dan mijn taille/borst en dan pas ik dat aan in het patroon. Dus zeker het patroon volgen en niet de maat die je in de winkel draagt.

‘Officieel’ wordt vaak aangeraden om eerst een proefversie te maken van goedkope stof of een oud laken ofzo, maar dat doe ik alleen als ik een nieuw patroon in écht mooie stof wil gaan maken die ik niet wil verpesten. Zo’n proefversie maak je niet helemaal netjes af maar pas je in ruwe vorm om te kijken wat je zou willen aanpassen.

5 likes

Ahwww, zooo leuk! :heart_eyes: complimenten voor de broers , ze hebben een goede smaak!!

3 likes

Wow wat een leuk jurkje! En heel schattig stofje

3 likes

Ik heb deze stof gekocht, een teddy met grote bloemen. En nog wat andere teddy achtige stofjes. Zouden jullie die ook eerst wassen? :cold_face:

6 likes

Ik ben wel een trouwe wasser, dus ja. Ben je bang dat de onafgewerkte randen het niet goed houden? Dan kan je ook op de hand voorwassen, halfuurtje in een emmer warm water zetten dan haal je de krimp er al uit. Zo was ik kleine lapjes quiltstof ook.

Ik heb net een aantal stoffen gehaald bij de sale van Big in Fabric (Big in Fabric - Stoffen kopen? Bij Big in Fabric zit je goed)

Voor 3 projecten, waarvan ik er 2 in magazines heb liggen. De derde stof is voor een flared broek. Hebben jullie een fijn patroon ervan? Ik weet dat er een staat in het boek van Hoe maakt u het, maar misschien hier nog tips welke fijn zijn / een video er bij hadden oid?

1 like