Kleding naaien/DIY'en

Jaaaaaa heerlijk een oude Bernina.
Mijne gietijzeren beauty is inmiddels 65 jaar oud en doet het nog steeds alsof ze nieuw is :smiling_face_with_three_hearts:
Kan ook dikke stoffen met gemak aan, love it.
Ga je echt geen spijt van hebben.
Wel regelmatig even wat onderhoud aan doen/laten doen en je kan er echt jaren van genieten.

2 likes

Ah geweldig! Welke heb jij? Ik een 831 uit de jaren ‘80, heel basic maar dat is voor mij voldoende.

Ik heb ook het naaidoosje etc erbij en er zit een briefje in met een naam en heel oud telefoonnummer, ik gok de onderhoudsmonteur 🥹 Hoe vaak laat jij hem nakijken?

1 like

Ik heb de 530-2, de volledig witte variant. Heerlijk ding, moet alleen altijd ff een youtube video opzoeken voor het maken van een knoopsgat :joy:
Ja mijne heeft ook het orginele boekje erbij, en het opzet stuk voor klosjes garen, spoeltjes etc.

Goed onderhoud is echt belangrijk voor je machine. Ik heb een vader zoon duo wat onderhoud en reparaties doen aan mijn machines.
Euhm, ik probeer elke 2 jaar wel onderhoud te laten doen. Ben hem dan een week kwijt ongeveer. Wordt alles uit elkaar gehaald en schoon gemaakt en weer geolied en evt reparaties. Kost me rond de €75/100 per keer.

2 likes

Oh wauw, dat is wel echt een beauty zeg! :heart_eyes: Die van mij is niet zo knap, beetje vergeeld, maar het gaat om de binnenkant zullen we maar zeggen haha :wink:

Ik ga hem van de week meteen naar de zaak hier in de buurt brengen. Die komen ook aan huis las ik al, dat is wel fijn voor het vervolg inderdaad.

1 like

Naait iemand hier zelf babykleding? En heeft iemand toevallig leuke patroontjes? :slight_smile:

Ik maak af en toe wel babykleding, wat zou je willen maken?

Ik heb destijds een aantal katias gekocht waar leuke baby patroontjes instaan. Kan je op hun eigen site bestellen, staan ook grotere maten in en voor volwassenen.

Er is in dit topic al best vaak gelinkt naar babypatronen! Ik denk dat als je er op zoekt je wel wat vindt

1 like

Je hebt het magazine Qties, die heeft leuke en redelijk makkelijke patronen.
Het Oliver broekje is gratis en makkelijk te maken.

Bedankt allemaal!! Leuk!

1 like

Voor twingirls jumpsuits gemaakt van sofilantjes patroon. Mutsjes van Annie diy

27 likes

VANZUSSIES en de dromenfabriek hebben ook gratis patronen

3 likes

En nog een vrolijke jumpsuit, gemaakt voor een 5-jarige . Patroon uit blad poppy nr 16

21 likes

Heel leuk!!

Wat een heerlijk stofje!

2 likes

Super leuk! Welk merk stofje is dit?

2 likes

Kan het niet meer terug vinden op de lap die ik nog heb liggen maar dacht dat het van nooteboom was

1 like

Superleuk! Zijn dat drukknopen?

Ik zie het gerimpelde stukje, daar heb ik gister zo mee zitten klooien. Ik heb nog geen goede methode gevonden om dat mooi te krijgen. Hoe doen jullie dat?

Ik doe het zo. Instellen op rechte steek, grootste lengte. Garen in afwijkende kleuren dan een rij op 0,5 cm vanaf de kant naaien, draden niet te kort afknippen. Dan een tweede rij op 1cm vanaf de vorige rij. Ik zet dan een speld in het midden en trek eerst aan de ene kant de onderdraden tot het midden in de gewenste lengte, daarna de andere kant idem aan de uiteinden de draden vastzetten door het om een speld te wikkelen middenspeld er uit en plooitjes mooi verdelen. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo, anders kun je op youtube bijv.filmpje rimpelen van studio fifty ways kijken.

Edit: ja op de schouders zitten kamsnaps

1 like

Deze techniek was ik vergeten, ik denk omdat het om een kleine pofmouw gaat. Maar misschien juist ideaal daarom.
Pas zag ik ook een techniek met kartonnetje (iedere keer omdraaien), maar dat vond ik weer te log.