Kleding naaien/DIY'en

Ik zit met een dilemma, haha. Ik heb een rok met acht panelen gemaakt en hij valt supermooi. Maar de stof is ook nogal doorschijnend. Wat voor onderrok kan ik het beste maken? Een voeringrok met hetzelfde patroon wordt wel erg veel stof. Een A-lijnrok? Een halve cirkelrok? Help, haha.

Misschien kan een van jullie me helpen. Ik heb een linnen rok zoals bovenstaande afbeelding, komt bij mij net tot m’n enkels. Ik vind het mooie stof, maar ik houd niet van rokken. Kan ik hier een broek van maken of gaat dat niet vanwege de knopen in het midden?

3 likes

Mogelijks wel! Heb je een naaipatroon van een broek die je er van wilt maken? Leg die eens op de rok om te kijken of je genoeg stof hebt. Probeer het ook eens ondersteboven als je boven net te kort bij het kruis komt.

1 like
Samenvatting

Jurk Saar van collective sewing, stof van de Greef in Stiphout.
Wilde eigenlijk een scalloped edge maar vind het zo te mooi om af te knippen. Hij lijkt wel heel scheef op de foto’s maar dat is doordat hij op een haakje hangt.

22 likes

Wat een schattige stof zeg:)

Oh zoooo schattig, mooi gemaakt!

1 like

Hoi!
Wassen jullie teddy stof en gevoerde stof ook vooraf? vooral die gevoerde stof ben ik bang dat de voering eruit gaat ofzo?

Ik bedoel dit soort gewatteerde stoffen Gewatteerde hydrofiel croissants – Goedkopestoffen.com

1 like

Is het een wijde rok die je gemaakt hebt of een strakkere? Als je een hele zwierige rok hebt gemaakt dan zou ik ook de voering zwierig maken zodat het mooi meebeweegt als je draait. En je hoeft een voering niet van dezelfde stof te naaien maar je kunt heel goed voeringstoffen zoals Venezia gebruiken. Onder strakkere rokken kun je ook een onderrok kopen (zoals deze bijvoorbeeld Gladmakende onderrok - Alle Slips - Hunkemöller)

1 like

Er staat bij dat je rekening moet houden met een krimp van 2-5%. Als je er iets van gaat maken dat gewassen moet worden dan zou ik dus zeker weten eerst wassen en dan pas knippen. De stof is doorgestikt dus alles binnen de stiksels aan watten zou gewoon moeten blijven zitten. Als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen dan kun je de hele lap even zigzaggen.

1 like

Mijn dochter haar balletpakje (lagere rug dan normale kleding en korte mouwtjes) zakt aan de bovenkant af. Hebben jullie tips voor mij om dit met de hand op te lossen? Werkt zo een driehoek die je dan strak trekt en dat de stof. Bij elkaar komt? Ik weet niet hoe zoiets heet.

Is het pakje een kledingvoorschrift? Mag je het aanpassen? Want anders zou ik op haar rug gekruiste bandjes maken.
Wij hadden voor shows zwarte pakjes met lange mouwen en een lage rug. Zooooo irritant die afzakkende schouders

Ik zou dan zoiets maken:

Nee is peuterballet. Helemaal niet zo serieus nog. Maar met welk materiaal maak ik die kruizen dan? Ook elastisch?

Elastisch zit wel het fijnst. Elastiek kan (zelfde soort als van de balletschoentjes bijvoorbeeld) maar stretch stoffen zit wel lekkerder want het prikt minder.
Heb je nog een oude bikini waar je de bandjes van kan gebruiken? Andere kleuren kunnen natuurlijk ook heel leuk staan!

3 likes

Weet iemand wat hier misgaat? Ik probeer stof te smocken en ik had wat filmpjes gezien hoe dat moest met elastisch draad onder en normaal draad boven. Maar nu rimpelt het niet… Het onderdraad gaat ook niet recht, dus daar zal het probleem wel zitten.

Dit is de onderkant dus van het proeflapje, daarom is het wat rommelig
Ik heb allebei de draden al opnieuw er in geregen en het elastische draad zowel met de hand om het spoeltje gewikkeld als met de naaimachine, maar het resultaat blijft hetzelfde

Het ziet er heel los uit. Geven ze in het filmpje ook aan dat je het elastiek wat moet aantrekken wanneer je het om het spoeltje wikkelt?
Edit: misschien heb je hier nog wat aan.
https://blog.bernina.com/nl/2018/07/naaien-elastisch-garen/

Volgens het filmpje moet het zonder het elastiek aan te trekken, maar ik ga het nog maar een keer proberen het spoeltje wel wat strakker op te winden, misschien werkt dat. Thanks ook voor je link!

1 like

Je kunt ook een lintje vastnaaien op de achterkant van de schouder (hoog) aan iedere kant 1. En die dan strikken als ze het aan heeft.

1 like

Ja je moet het elastiek ietsje strakker trekken op het spoeltje (maar minimaal). Het lijkt mij van de foto - maar kan vertekenend - dat je elastiek te dik is, zou dat nog kunnen? Welk elastiek heb je gebruikt?
Normaal trekt het automatisch samen! Zal morgen eens kijken welke instellingen ik gebruikt had voor dit:

2 likes

@Zilver ik had geen aparte instellingen gebruikt. Dit elastiek had ik!

—-

Ik heb dit jasje gemaakt. Vind teddy lastig om Mee te werken.
Patroon is de Lea van Wisj. Was een verrassend eenvoudig patroon om te maken! Hij is leuker in het echt dan op de foto’s vind ik.

Hebben jullie ervaring nu met een borduurmachine? Dat lijkt me ook nog wel leuk…

33 likes

Ik had dit ook eerst. Bij mij bleek het elastiek niet goed door het spoelhuis te worden getrokken. Als je hem handmatig omhoog kunt halen met de draaiknop, zou ik dat proberen!