Kleding naaien/DIY'en

Gister maar weer eens geprobeerd, maar spoeltje (beetje) strak oprollen of los oprollen, niks leek te werken. Misschien is het draad inderdaad te dik, ik had deze gebruikt, het is in ieder geval dikker dan het normale bovendraad

Het zou er voor bedoelt moeten zijn. Maar voorlopig geef ik maar even op :sweat_smile:
@Zompig o dat weet ik niet of dat kan. Als ik weer moed heb verzameld kan ik dat nog proberen

Hebben jullie een goed advies voor mij om de juiste stof te kiezen voor het Fibre mood Molly jasje? Ik zit al dagen in een soort hyper focus om de juiste stof te vinden, maar ik kom er gewoon niet uit wat leuk zou worden. Ik zie heel veel gequilte stoffen, maar de combinaties die ik online/in de winkel zie vind ik niet mooi.

Ik heb voorbeelden van jasjes gevonden die ik leuk vind, zie hieronder. Maar ik heb al geen idee wat de “gladde” stof zou zijn.

Hebben jullie inspiratie/ideeën?

3 likes

Die bovenste lijkt me een zwaardere katoen. Ik denk in keperbinding (manier van weven), zoals katoentwill of gabardine.

Je kan ook naar een stoffenwinkel gaan en je daar laten adviseren, zelf de stoffen zien en voelen vind ik altijd prettiger dan online shoppen als ik iets specifieks in gedachten heb. Als je online shopt zou ik bij zoiets als dit dus altijd eerst staaltjes bestellen!

Sommige stoffenwebshops hebben ook stoffen per categorie, hier bijvoorbeeld de selectie stoffen voor jasjes van mijn favo (duurzame, niet goedkope :sweat_smile:) stoffenwinkel met o.a. gabardine en gequilte stoffen:

2 likes

Hier heb ik al super veel aan! Zal even naar die stoffen vragen in de winkel. En die webshop :flushed: inderdaad prachtige dingen.

1 like

Ooooh love deze. Ik zou hem in een ribstof maken denk ik. En ik denk denk ik dat ook ga doen, want ik wil al een tijdje een tussenjas maken. Deze ziet er perfect uit.

2 likes

Rib is ook leuk inderdaad!

Heb nu eindelijk wat gevonden in de winkel nu ik het juiste kon vragen, haha. @sashiko

11 likes

Ben al aan de slag gegaan met Molly. Leuk patroon tot nu toe!

Dit wordt de binnenkant :v:t2:

18 likes

Ohh jij bent snel! Heel leuk!

1 like

Hallo, ik heb een vraagje; ik heb een nieuwe broek gekocht, maar pas na het wassen en nu bij het opnieuw aanproberen viel me dus op dat bij de rits een stuk veel donkerder is, wat ik er een beetje raar uit vind zien.

Ik bekeek net de broek van de persoon door wie ik me tot deze aankoop heb laten inspireren, en bij haar broek is dit ook zo, dus het zal wel aan het productieproces liggen.

Nu vroeg ik me dus af of dit iets is wat je zelf kunt ‘nableken‘

Of stel ik me aan en is het helemaal niet zo opvallend?

Dit is nog een keer mijn broek, maar dan aan. Vind het er wel opvallend uitzien…

1 like

Ik vind dit echt doodnormaal bij een spijkerbroek

1 like

Echt? Haha, ik heb ofwel spijkerbroeken gehad die lichter waren of juist veel donkerder.

Zo’n donkere vlek bij het kruis heb ik nog nooit zo gehad bij een broek… :see_no_evil:

Dus het ziet er niet uit alsof ik in mijn broek heb geplast? :sweat_smile:

Misschien valt het ook wel alleen mij op! :stuck_out_tongue:

Ik snap wel wat je bedoelt. De enige veilige manier om zo lokaal wat te proberen die ik kan bedenken is schrobben met zuiveringszout en citroensap. Dingen als bleek enzo zou ik niet aan beginnen.

2 likes

Bedankt! Misschien dat ik dat eens ga proberen!

Ik vind het er niet raar uitzien, het hoort bij zo’n soort wassing.

Hebben jullie nog leuke must haves voor het naaien?
Ik “moet” een lijstje voor m’n verjaardag en december maken dus ben een beetje opzoek naar leuke kleine naai must haves!

1 like

Magneetjes voor de afstand tussen je schaar en de naadwaarde, een spacer voor knopen, wonderclips, leuke labels om op je projecten te naaien, hoek- en kantenvormer… Zo even wat hebbedingen uit mijn hoofd die ik heb en ook regelmatig gebruik

5 likes

Als je dat nog niet hebt een grote snijmat en rolmes! Giftcard voor je favoriete stoffenwinkel, boogliniaal, mesjes voor je rolmes, spoeltjes en een doosje om ze in te bewaren. Ik heb ook wat digitale patronen op m’n lijstje gezet en gekregen. Als je voor kinderen naait vind ik het boek De complete kindergarderobe in 12 patronen een aanrader!

4 likes

Jaa deze heb ik op mn lijst!! Das dus inclusief alle patronen toch? Leek me heelnleuk!

Tnx! Ook @KipTokTok
De magneetjes, mes en mat gaat er ook op!

Een stift dat verdwijnt blijft mijn favo.
Misschien elastische garen?

1 like

Die magneetjes kende ik helemaal niet. Doe het meestal ’ op gevoel’ of gebruik een klein meetlatje. Gebruik je het veel?