Kleding naaien/DIY'en

Ik ben een n00b hoor maar kun je hem niet opstarten in de grote maat en dan passen en innemen voordat je het afrondt?

1 like

Maten negeren en zelf wat doen heb ik mijn neus al flink mee gestoten haha. Ik zou van een hele goedkope stof de top eerst maken en kijken hoe de maat valt. Daarna eventuele aanpassingen doen.

1 like

Heb je al eens een full bust adjustment geprobeerd? Ik zou dat eens met een toile doen, denk ik. En alleen nu als het top is die los is rond je taille, als je taillemaat ook veel uitmaakt bij deze top zou ik wachten tot na je zwangerschap.

1 like

Ja dit is lastig he? Ik heb dit bij sommige tops die ik koop ivm grote cupmaat, dat het voor de rest een soort tent is. Volgens mij tipte iemand het al, maar er zijn tutorials met aanpassingen voor een full bust. Dat zou ik zeker proberen bij een linnen stof, dat geeft niet zo mee, dus moet lijkt me wel echt op je borstomvang grootte gemaakt worden.

2 likes

Setje voor mijn dochter gemaakt, nr. 2 is ook in de maak, alleen de broek nog. Kinderkleren zijn zoveel chiller om te maken vind ik, veel handzamere stukken stof, pasvorm maakt minder uit dus al met al ook lekker snel klaar.

20 likes

Wat je ook kunt doen is een top die je hebt nameten en dan op het patroonblad meten en kijken welke maat het dichtst bij komt ?

1 like

Vanochtend deze top gemaakt. Heb een simpel patroon uit de knipmode gepakt en daar strikjes aan toegevoegd aan de zijkant. Seersucker is echt vreselijk naaien, veel te snel rafels, maar goed, blij zo voor drie uurtjes werk.

14 likes

Heeft iemand wel eens zo een zelesta achtig dekbed zelf gemaakt? Ik heb vijf naailessen gehad dus ben nu expert die alles kan uiteraard.

7 likes

Dat is zo’n ding die in z’n geheel in de was kan, toch? Dat is in principe een quilt en die maak ik.

Het is niet zo makkelijk als je denkt, denk ik! Je moet zo’n quilt/dekbed doorstikken om de lagen aan elkaar te zetten, anders wordt het lelijk/ongelijkmatig in de was. Het doorstikken van een volwassen maat dekbed kan op de meeste huishoudmachines niet, de ruimte rechts van de naald is te klein om een half dekbed doorheen te steken. Het is ook best zwaar en onhandig werk. Ga voor het idee maar eens met een dekbed wat je nu hebt bij je machine zitten om te kijken hoe je die er doorheen zou krijgen. En om een beetje een fatsoenlijk resultaat te krijgen bij het doorstikken gebruik je ook nog eens een boventransportvoet/walking foot, die zijn duur.

Alternatieve opties: 1) met de hand doorstikken, dat is een flinke klus maar ook wel lekker meditatief werk als je eenmaal de slag te pakken hebt 2) kijken of je in je omgeving een naai-atelier/naaiwerkplaats hebt waar je gebruik van maken van apparatuur waarmee het makkelijker gaat 3) het laten doorquilten bij iemand die een longarmmachine heeft, maar dat is erg duur.

3 likes

Veel geleerd van het shirtje. Ik ben nogal een trial&error type haha, dus vandaag project 2 afgerond, een blousje. Het is een patroon van Burda met een filmpje erbij, dat heeft me wel heeeel erg geholpen en ook weer heeel veel geleerd. Ook hier nog wel wat kleine foutjes, maar al een stuk meer tevreden :smile:

16 likes

Sorry geen advies maar dit is zo herkenbaar :joy: en omdat ik expert ben kan ik het natuurlijk ook in de helft van de tijd die een ander ervoor inschat.

7 likes

Aaaaaaaaa vlieseline aan de verkeerde kant gestreken en nu plakt mijn hele strijkbout ik haaaaaaaat dit altijd zo

1 like

Noooo zo zuur, ik doe nu altijd voor de zekerheid een stukje bakpapier er tussen, ligt het dan verkeerd om, dan zit het tenminste aan het papier. Ja sorry heb je nu niks aan, maar voor een volgende keer!

Jaaa doe dat ook wel vaak, maar was nu lui en gehaast zo vlak voor het slapen nog even snelsnel een halsboord in elkaar zetten :joy::joy:. Niet mijn beste idee.

Wat is jullie ervaring met patronen van Friday Pattern Company? Zijn ze duidelijk genoeg voor beginners?
Ik heb een jurk op het oog waarvan ik twijfel of die misschien niet te moeilijk is, er staat confident beginner/intermediate bij als niveau en ik vind hem te duur om te kopen en er vervolgens achter komen dat het te ingewikkeld is.

Het gaat om deze jurk trouwens: Friday Pattern Company Wren Wrap Dress – The Fold Line

Ik heb de Patina Blouse gemaakt van dit merk en ik vond hem heel duidelijk! Als ik die jurk zo zie, dan lijkt me die prima te doen als beginner. Gewoon lekker de tijd nemen en goed lezen.

1 like

Mooie jurk! Beetje moeilijk te beoordelen aan de beschrijving alleen, maar denk dat de moeilijkheid m waarschijnlijk zit in dat de jurk gevoerd is. Maar dat geeft ook wel een mooie afwerking.

2 likes

Wat zijn jullie favoriete stoffenwinkels in Amsterdam?
A. Boeken en Capsicum vind ik top, maar ben benieuwd naar meer.

Hoop in Amsterdam stoffen van Fableism te kunnen kopen, hopelijk met jullie tips!

Dit vestje gemaakt van twee kussenhoezen van de kringloop. Ben er nog niet helemaal uit of ik hem echt heel leuk vind. Maar ik draag hem wel vandaag naar werk. Dan merk ik het vanzelf of mensen complimenten geven :joy:

21 likes

Ohhh, vind m heel leuk! :heart_eyes:

1 like