Kleding naaien/DIY'en

Ben ineens heel productief. Van de week deze stof gekocht en vandaag een oversized t-shirt gemaakt. Patroon komt uit de Knipmode van maart.

29 likes

Heerlijk! Naai jij de zoom van stretchstof gewoon met een rechte steek? Ik zit altijd te pielen met zo’n tweelingnaald, vind ik een afschuwelijk klusje haha en een zigzag vind ik lelijk.

1 like

Ik heb het dit keer met een rechte steek gedaan, want ik had geen zin om te pielen met de tweelingnaald haha. Maar normaal doe ik het wel daarmee.

Het is zo’n groot shirt dat er toch geen druk op de zoom komt te staan, dus die naad zal niet breken ofzo.

1 like

Hahaha zelfde aversie tegen de tweelingnaald dus :sweat_smile: Misschien ga ik het volgende keer ook maar gewoon zo doen als er veel ruimte is.

2 likes

Heb er ook een hekel aan om met de tweelingnaald te werken, ik heb een tricotsteek op m’n machine daar doe ik de zomen mee.

Oh wauw, goede tip! Gebruik je dat ook voor zomen en de hals van kinderkleding? Dat is dan nr 5 op mijn naaimachine denk ik, hè?

2 likes

Ik gebruik nr 3 ( voor jou 6) , 5 kan ook voor stretchstoffen maar gaat langzamer.
Gewoon even uitbroberen op een proeflapje. Voor hals gebruik ik meestal een boordstof en soms boordje van dezelfde stof, dat doe ik met de lockmachine. Als ik er geen boordje op doe, dan inderdaad ook met de tricotsteek.

Edit: met 5 bedoel ik dus die op jou machine, is bij mij de10

1 like

Oh ja, ik zet de naadwaarde van zo’n boordje nog naar onderen vast maar misschien moet ik dat ook gewoon laten zitten, in elk geval bij kinderkleding.

Heel erg bedankt! Ik heb een stapeltje tricot voor kinderpyjamaatjes enzo liggen maar ik zie zo tegen die zomen op dat het ligt te verstoffen haha, nu heb ik wel weer zin om wat te gaan maken en dit uit te proberen! :smile:

1 like

Heel misschien Nanucci Tessuti op de Albert Cuyp? Daar hebben ze Liberty, ik kan me voorstellen dat zij ook Fableism zouden verkopen (maar ik denk het eigenlijk niet). Eerlijk gezegd mis ik een winkel als Folk & Fibre in Amsterdam, met een iets kleinere, maar heel mooie selectie stoffen.

1 like

Ga het eens opzoeken, thanks! Was toevallig gister nog op de Albert Cuyp om even bij N&N Stoffen te kijken, vond het aanbod helaas tegenvallen.

Folk & Fiber en ook Schone Stoffen in Haarlem staan nog op m’n lijstje om te bezoeken, om in ieder geval de stoffen eens in het echt te voelen.

3 likes

Folk & Fiber kan ik echt aanraden! Leuke eigenaresse ook die altijd mee wil denken in de stofkeuze voor je project. Ze is dit jaar verhuisd naar een klein pandje maar ze heeft alle stoffen die online staan gewoon in de winkel, ook die van Fableism. Ik vind die gebloemde stoffen zooo leuk maar ik vertrouw mijn skills nog niet genoeg voor zo’n dure stof haha, als mijn huidige project lukt dan ga ik mezelf daarmee belonen :heart:

5 likes

Ben bezig met een blouse van 100% zijde maar ik moet dit echt met tussenpauzes doen want omg het is zo tyfus frustrerend spul 🫨🫨

1 like

Omdat het wegglijdt? Ik heb wel eens gezien dat ze stijfsel gebruikten of met tissuepapier eronder naaiden. Ben benieuwd naar je blouse!

Ja het glijdt echt alle kanten op haha. Vind tissuepapier nog meer gehannes. Dus m’n aanpak is nu; nieuwe scherpe microtex naald, lengte korter en gewoon echt heeeeel traag gaan haha. En vlieseline gebruiken.

We gaan het zien morgen :joy:

1 like

Spannend! Wel gaaf zeg met zijde werken.

Zou je misschien dit spul op de arm van je naaimachine kunnen leggen? Wellicht dat het dan wat beter blijft liggen.

https://www.action.com/nl-nl/p/2513667/antislipmat/

Ik heb eens mensen hun zijde in een badje van gelatine (? Geloof ik) zien doen, en dan wordt het veel stijver en werkbaarder. Als je het daarna wast dan wordt het weer zoals het was

1 like

Jaa heb meerdere lappen zijde uit de kringloop weten te halen, maar het ligt al even in mn kamer te liggen omdat ik bang was het te verneuken. Maar ja, moet er toch wat mee gaan doen haha. En die antislipmat is misschien nog wel een slimme ja!

1 like

Ohh dat is wel een goede! Ik ga mijn ogen eens openhouden in de kringloop.

Ik kan echt niks met dit weer, dus maar weer een paar uurtjes mezelf opgesloten in mijn naaikamer (klinkt als rukbunker :joy:)

Patroon is ook weer eentje uit de Knip, van vorig jaar juni geloof ik. Was twee uurtjes werk.

13 likes

Haha ik vind dit dus heel actief in dit weer!! Mooi geworden weer :slight_smile:

2 likes