Kleding naaien/DIY'en

het is dat kleine draai gebeuren naast dat inrijg gedeelte. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel hahah

1 like

Ik ben zelf echt totaal niet bekend hiermee, maar hoop dat iemand hier meer vanaf weet :slight_smile:

Waar vind ik een vrij dikke naald, lengte denk aan 10/15 cm met een vrij scherpe punt en een groot naald-oog.

Dit ivm festonneren van een dik geweven tapijt

Ik had bij een hobbywinkel een naald besteld maar helaas veels te klein/dun (maat 24?)

Misschien bij zo’n bedrijf waar ze meubels stofferen of met leer werken? Zulke naalden is moeilijk aan te komen denk ik.

Misschien heb je hier wat aan:

1 like

Ik heb deze set, en denk dat de carpetneedle of de packingneedle misschien wel geschikt is. Set komt bij de action vandaan en ik doe er helemaal niks mee, dus als je een pb naar me stuurt dan stuur ik het setje naar je op.

Wat wel nog handig is, is een rubberen lapje. Dan kan je de naald er makkelijker doorheen trekken!

1 like

Ah lief van je!
Thanks.
De volgende keer - na lockdown - ga ik ook van dit soort pakjes inslaan.

Ik heb dit weekend uiteindelijk al mijn moeders knutselboxen overhoop gehaald en in de kelder gezocht. Toch wat dikkere naalden kunnen vinden.

Het “helpt” dat het tapijt uit bolletjes bestaat (zoiets: https://www.benuta.nl/wollen-vloerkleed-beads-creme-60005959-62101.html?gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer-2fmsnA1-QU4tahwyqATHvnCfC6EFRIRKlEECb9Vb3LiqeNDm1EUAaAk58EALw_wcB#187=11728)

Dus als het me lukt tussen de bollen steeds te steken, valt het nog best te doen. Mocht ik de naalden alsnog kunnen gebruiken, stuur ik je heel graag een PB

1 like

Oh ja wat bedoelde je overigens met dat rubberen lapje? Dat kan ik ook nog proberen

Fijn dat je nog een naald hebt gevonden!

Ja ik weet ook niet hoe dat heet. Maar m’n moeder gebruikt altijd een klein vierkant lapje met het maken van poppen, als je lastig de naald ergens doorheen krijgt heb je met de lapje meer grip op je naald

Ik heb een hele tijd niet genaaid, maar heb vandaag toch weer de naaimachine erbij gepakt. Ik ben nu bezig met een bloes van viscose. :slight_smile:

En ik heb deze drie stofjes binnen gekregen net! Allemaal een viscose linnen mix, alvast voor de lente en zomer.

8 likes

Echt leuke stofjes dit :slight_smile: ik moet ook maar es online gaan bestellen. Ben steeds zo bang dat ik een niet zo lekker stofje koop en er dan teveel geld aan uit heb gegeven. Heb nu een patroon voor een vrouwen tshirt maat 40, gewoon echt een rechttoe rechtaan shirtje, dus daar ga ik maar es lekker mee prutsen. Heb vast nog wel een oude joggingbroek of jurk liggen waar ik dit van kan maken haha.

Edit: zin in!! Ik heb net echt veel te veel geld uitgegeven.

5 likes

Heb vandaag dit shirtje gemaakt uit een oude Ottobre die ik laatst op Marktplaats had gekocht

. Eerste keer dat ik een patroon gevolgd heb. Snapte er niet veel van maar het is toch goedgekomen met behulp van youtube. Patroon is oorspronkelijk met lange mouwen maar mijn stof kwam niet genoeg uit. Vind deze lengte eigenlijk zelfs leuker. Lengte van de onderkant heb ik ook een beetje aangepast naar mijn lengte.

28 likes

Wat mooi afgewerkt dat kraagje! En wat een goeie stof :heart_eyes:

1 like

Ohh, dankjewel! Heb de col op een paar plekjes achteraf nog met een tornmesje losgehaald want het was niet helemaal goed gegaan overal. Poging 2 ging beter!

1 like

Heel gaaf!

1 like

Misschien is dit algemene kennis, maar ik kom er zojuist achter dat er op de site van MOOD (de winkel waar ze bij Project Runway altijd stoffen kopen) heel veel gratis patronen staan. De site navigeert wel best kut, maar alsnog chill.

https://www.moodfabrics.com/blog/category/free-sewing-patterns/

5 likes

Thanks! Leuk dat jij ook een hoop stofjes hebt besteld :slight_smile:

Ik bestel overigens vaak op Budgetstoffen en Driessen Stoffen. Die laatste moet je wel goed in de gaten houden voor iets leuks, maar ik volg ze op fb en daar posten ze wat ze nieuw hebben. Deze stofjes komen daar ook vandaan. Vooral 's zomers hebben ze leuke dingen vind ik! En de bezorging is supersnel, ook fijn.

2 likes

Klopt! Tip voor wie met deze patronen aan de slag wil, ik heb toevallig vrijdag voor het eerst een van hun patronen gebruikt en merkte pas na het uitknippen van mijn stof dat m’n printer bij sommige pagina’s wel, en bij andere pagina’s geen randen had geprint waardoor ik een paar onderdelen dus niet helemaal goed had overgenomen 🥲. Dus wel even goed checken of je printer het allemaal goed uitprint!

2 likes

Omg ik ben zo dom. Tot nu toe heb ik altijd alleen maar genaaid voor mijn zoontje, dus in mijn enthousiasme heb ik voor 80€ stoffen van een meter gehaald. Maar ik wilde iets voor mezelf maken! Dus nu heb ik echt 6 te kleine stoffen :expressionless: ik had het idee voor 1 trui om het lijf een andere kleur te doen als de mouwen, dus daarmee kan ik tenminste beginnen. Maar dom is het wel, moet ik alsnog alles dubbel bestellen haha. Wordt een duur grapje zo.

1 like

Herkenbaar. Ik had laatst een hele bestelling geplaatst ergens met daarbij een hele mooie dikke zwarte soort wollen stof. Ik ben toen vergeten in het vakje het aantal van 1 naar 1,8 te veranderen. Het was best een dure stof en nu weet ik echt niet wat ik van die 1 meter stof kan maken. :cry:

Kan je er een meter bij bestellen? Of heb je echt zo’n lang stuk nodig? Ik ga er maar es goed voor zitten of het nog kan. Een meter is ook precies niks haha.

1 like

Hoe zwaar is de stof? Misschien heb je net genoeg voor een mooie rok?

1 like