Daar is de stof op zich wel geschikt voor maar ik ben niet echt een rokkenmens. Ik denk dat ik er een sweater van ga maken en dan het stukje dat ik (waarschijnlijk) voor de mouwen tekortkom bij bestel.
Ik heb ooit al eens wat simpele rokjes en een broekje voor de kinderen genaaid. Maar ik wil ook bijv een shirt ofzo voor ze maken.
Heeft iemand tips voor makkelijke beginner patronen van kinderkleding?
Ester en Ebbe van Threads by Caroline of Fons/ Lena van Wisj zijn makkelijke gratis patroontjes. Of de Ringer T van Brindille en Twig.
Mijn naaimachine is in onderhoud en ik leen er nu één, maar die kan niet overweg met tricot dus ik ben met katoentjes bezig.
Heb al een broekje genaaid voor mijn dochter (hopelijk past ie van de zomer) maar wie heeft nog tips voor leuke kinderpatronen uit niet rekbare stof?
Broekje (patroon TinTin via Iris May)
Moet je je machine jaarlijks in onderhoud doen, alleen als er wat is of afhankelijk van ho vaak je m gebruikt?
Afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt, bij mij mankeerde er wat anders ga ik eigenlijk nooit.
Hoe werkt dat dan met zo’n boek? Zit daar ook een uitvouwbaar boekje in met patronen?
Ik heb deze week de oude Singer naaimachine van m’n moeder gekregen Hij moet misschien wel even nagelopen worden, maar heb echt zin om te kijken hoe alles werkt en dan weer te gaan naaien! Heb wel eens eerder genaaid, maar vooral onder begeleiding van m’n moeder (die een pro is haha). Dus heb zin om zelf ook een beetje te gaan kloten
Afhankelijk van hoeveel stof je hebt is een badjas/ kimono ook lekker van wafelstof, of een kussenhoes of iets dergelijks. Ik vind het zelf voor kleding niet lekker aanvoelen.
Heb je misschien een foto met een overview van de patronen? Kan die zelf niet vinden online en ben nu wel benieuwd geworden.
Hey, echt een super leuk boek! Heb hem meteen op mijn verlanglijstje gezet.
Ik heb net even overdreven veel garen besteld haha.
Van de week ga ik aan de slag met patronen tekenen op halve schaal. En ze dan ook in het klein op stof leggen en maken om te kijken of alles klopt. En dan hopen dat over een tijdje de stoffen markten weer open mogen haha. En anders maar een duurdere stof online kopen.
Ik was even inkopen aan het doen om mijn basis te leggen voor m’n naai studiootje haha.
Heb nu:
- meetlint
- spelden
- naalden
- garen
- rits
- vlieseline
- dun elastiek
- dik elastiek
- spoeltje
Mis ik nog essentiële dingen? En hebben jullie een schaar of zo’n rolmes? Of gebruiken jullie allebei wel
Ik vind een rolmes, dikke liniaal en snijmat met centimeters erop echt super
Dit soort dingen zijn handig om zelf biesjes te maken van de stof waar je mee bezig bent.
En ik gebruik een schaar omdat dat soieso ook handiger is met knippunten enzo. Maar je zou het ook allebei kunnen aanschaffen als je wilt.
Een tornmesje is essentieel denk ik. Ik gebruik het vaak
Hele goede tips allemaal! @Solsikke @Sea @Soy.peor @anon18050057
Patroonpapier had ik ook nog bedacht
Een tornmesje zoals al gezegd, en iets van kleermakerskrijt gebruik ik ook best veel. Patroonpapier of plastic, wat je handiger vindt werken.
Ik heb gewoon in één dag een broek genaaid. Wel een heel simpel model en gister al het voorwerk gedaan, maar dan nog! Heb nog nooit zo snel een kledingstuk gemaakt. Alleen het elastiek moet er nog in, maar die moet ik nog bij bestellen.
Ik heb dit bij veel patronen gehad en snap niet helemaal wat de oplossing is. Het gaat om een shirt, en dit is het moment dat je het voorpand op het achterpand legt en de schouders vastspeldt. Dan is het schouderstukje van het voorpand altijd net iets breder dan het achterpand. Normaal negeer ik dat altijd en leg ik het gewoon allebei in het midden op elkaar, maar heeft het ook nut? Herkent iemand dit?
Zou dit niet komen omdat de lijn van de mouwinzet van het voorpand ronder loopt? Dan krijg je vaak een ‘hogere’ punt in de stof als je de naad aangeknipt hebt. Ik knip dat puntje meestal gelijk met de rest.