Wat een goed idee, die couponnen. Ga ik onthouden voor ‘na corona’.
Meestal is het vrij waardeloos, maar ik neus toch altijd even. Ze waren ook blij dat ik het kocht
Ik deze. Of kan wel zeggen had, want ga hem niet nog eens laten afstellen, onding. Volgens mij is het echt hit or miss met deze modellen.
Ik zit op de 60 jaar oude Husqvarna van m’n paps te naaien, zo goed als toen worden ze niet meer gemaakt he
Wat leuk! Ik heb een 60 jaar oude Singer van marktplaats omdat ik al jaren eigenlijk ontevreden was met mijn dure Pfaff. En dit is dus een heerlijke machine, echt. Had ik niet verwacht. Alleen jaren 50 beige, maar daar ben ik alweer aan gewend. Die van jou is erg mooi zeg!
Loopt hij een beetje lekker? Moest bij mijn oude Singer wel veel schoonmaken en oliën voor hij lekker liep, maar nu loopt hij als een zonnetje. Dat wilde ik eigenlijk als tip geven, als je zin hebt om de tijd er in te steken.
Hij loopt af en toe wel vast en m’n vader is er wel eens mee naar de winkel geweest, maar daar konden ze ook niet echt wat doen. Die gaat niet nog een generatie mee denk ik haha. Wel mooi dat jouw oude Singer het zo goed doet! Ik wil zelf denk ik een Pfaff kopen haha. Welke heb jij?
Heb de kimono vermaakt!
Die kimono is leuk zo!
Ik heb de Creative 2.0 van Pfaff. Pfaff is een prima merk. Het punt met mijn machine is dat de persvoetdruk heel hoog is en niet instelbaar. Dus bijna alle zomen gaan golven, zeker van rekbare stoffen. Ik zou er dus zeker wel een met instelbare persvoetdruk nemen. Of even goed testen voor je hem koopt met een rekbaar stofje. Ik heb lang gedacht dat ik teveel aan de stof trok ofzo, maar dat was het dus niet. Zo kwam ik op marktplaats omdat ik niet veel geld wilde besteden aan een machine weer.
Jammer dat ze in de winkel niet konden helpen. De huidige generatie naaimachinereparateurs/onderhoud kennen de oude machines niet. Maar ook vroeger werd er een hoop slecht werk geleverd. Ik heb in totaal vier vintage machines gekocht, waar van drie niet werkend/slecht lopend… Bleken allemaal uiteindelijk goede machines. De eerste liep heel langzaam, daar bleek een tandwiel verkeer teruggezet op de machine door een reparateur, de tweede moest alleen schoongemaakt worden. Bij de derde is het mechanisme dat de steken selecteert verkeer in elkaar gezet. Ook weer door een reparateur. De dame die hem weggaf vertelde erbij dat ze daar toen veel geld voor betaald hadden ook nog. Echt schandalig vind ik dat.
tl:dr Een goede reparateur is goud waard en moeilijk te vinden.
Ik heb nu deze :
Met heel veel siersteken, die je ook weer met elkaar kan combineren.
Zo, je hebt er wel veel gehad!
Die je nu hebt ziet er echt heel stevig uit! En omg al die steken… Ben al blij dat ik de zigzag snap😅
Mooie schilderijen op de achtergrond!
Oohh ik heb dit ook met mijn naaimachine! Zat telkens al te prutsen met de afstand en afstelling van de draad, maar het voetje kan dus ook nog te strak zijn? Ga eens kijken of ik dat ook aan kan passen (heb een oude singer, denk ‘90/00’s)
Volledig mee eens. Top ding. Ik heb het aankoopbewijs van mijn oma nog. Ik vind het geluid dat hij maakt ook zo fijn.
Wat superleuk! M’n vader vertelde ook dat er destijds iemand langskwam bij m’n oma om uit te leggen hoe die werkte, omdat het de eerste generatie machines was met een elektrisch pedaal.
Als het aan je (te hoge) draadspanning ligt dan gaat het rimpelen en wordt je zoom korter, krijg je korte golfjes en zie je vaak een klein rimpeltje waar de steek gemaakt wordt. Als de stof bij het naaien wordt uitgerekt dan ligt je garen glad op de stof en trekt niet, de golven zijn lang en ondiep, en je zoom is langer dan hij was voor je begon. Ik had ook vaak dat de punt van een kledingstuk aan het einde naar beneden ging wijzen.
Als de persdruk op je machine aangepast kan worden heb je een draaiknop bovenop de machine recht boven de stang waar je naaivoetje aan vast zit. Naar links draaien: druk omlaag, naar rechts draaien: druk omhoog.
Ik hoop voor je dat je het kan vinden, het is zo frustrerend.
Heb je het instructieboekje ook? Daarin staat alles ook zo mooi uitgelegd. “dat u van mening bent dat U deze handleiding kunt overslaan. Doet U dit vooral niet!”
Ja! Leuk dat onze oma’s zo zuinig op de naaimachine waren en alles bewaard hebben
Wat een prachtige naaimachines
Ik zag trouwens bij de ah xl burda tijdschriften en nog een andere met easy patronen. Ook voor kids misschien leuk voor de beginners hier. Staat ook veel uitleg bij.
Waauw, mijn droom is echt om zo’n oude naaimachine te hebben. Heb er nog steeds spijt van dat ik een klassieke Singer (die het waarschijnlijk niet meer deed maar dat zijn details) in de kringloop heb laten staan.
Ik heb vanmiddag ook meteen nog eens gebruik gemaakt van mijn machine. Het patroon in overgetekend van een bestaande broek. Ik heb voor het eerst een tweelingnaald gebruikt. Het ging hier laatst over, dus was wel nieuwsgierig.
En om het af te maken gebruikte ik een elastieken band van een oude onderbroek van mijn vriend.
Stof is rekbaar ribfluweel van katoen. Zeer comfortabel dus.
Wat grappig dat je dat boxerelastiek kon hergebruiken! Ideaal haha.
Ik heb ook laatst wat tweelingnaalden gekocht en een proeflapje ermee gedaan. Ga die in mijn volgende projectje ook gebruiken.
Ik heb een Singer 760 op het oog, is dat een beetje goede machine of beter niet doen?