Kleding naaien/DIY'en

De singers uit de 700 series zijn met plastic tandwielen gemaakt. Van wat ik heb gelezen kost het vervangen van die tandwielen vaak meer dan de naaimachine zelf. Ik zou het niet doen. Alles t/m de 400 series is volledig van metaal en niet kapot te krijgen. Sommige van de 500 ook nog, weet ik niet precies. Ik zou zelf veilig kiezen en voor een 400 serie gaan, of eerder. Maar goed, dat ben ik.

1 like

Leuk he? Het boekje van mijn singer heb ik alleen online, maar dat is ook een genot om te lezen.

2 likes

Ik heb een tijd geleden (2,5-3 jaar) een singer 8280 gekocht, super basic. Ben er wel tevreden over. Achteraf had ik misschien eerst liever de naai lessen gedaan (maar wist toen nog niet dat dat zo dicht bij me in de buurt zat en ik dat zou gaan doen) en dan een machine uitgezocht… maar misschien ook weer niet, weet niet zeker of ik dan wel een machine had gekocht. En vind het wel fijn en handig om een naaimachine te hebben om zo even kussensloopjes enzo te kunnen naaien maar ik vond het naaien toch niet zo heel leuk. Ik probeer het nu weer op te pakken, had een patroon gevonden van een simpel coltruitje, een model dat ik graag draag. Vandaag ermee bezig geweest en het ging weer… moeizaam :stuck_out_tongue_winking_eye: hopelijk gaan de mouwen er makkelijker aan :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 likes

Bedankt dat is nuttige informatie. Ik zoek nog even door dan

1 like

Het begin zier er al hartstikke leuk uit, niet ontmoedigd raken hoor!

Ik heb deze trui voor mijn vriendin gemaakt. Het moet uiteindelijk een chillpak worden met een bijpassende joggingbroek, maar daar moet ik me nog aan gaan wagen.

9 likes

Denken jullie dat t voor een redelijke leek het mogelijk is om een tas te maken. Zeg maar in de vorm van zo’n simpel katoenen tasje alleen dan van ribstof? Vind ze leuk maar niet 25 euro leuk :joy:

Ja, dat moet je zeker lukken!! Ik heb in december een rugtas gemaakt voor mijn vriendin en ben pas in september begonnen met naaien. Kijk vooral op youtube rond, ik vind dat echt zo ontzettend handig!
Weet natuurlijk hoezeer je een leek bent, maar als je pas net bent begonnen en het tasje hoeft niet vandaag nog klaar te zijn, zou ik zeggen “ga ervoor!”

nog een edit: deze tutorial heb ik gevolgd en echt een leuke tote-bag mee gemaakt. EASY Lined Tote Bag - Whitney Sews

Edit @Whoopdidoo omg ik lees nu mijn bericht terug en zie dat ik het woordje “niet” vergeten ben te typen in het zinnetje over het leek zijn. Ik bedoelde dus dat ik niet weet hoezeer je een leek bent hahaha, echt zo debiel, alsof ik een oordeel over je had! :sweat_smile:

5 likes

Jaa zijn vooral rechte lijnen. Misschien onder in de hoekjes dat het even lastig kan zijn. Maar zulke tasjes zijn ook goede oefen dingen haha.

Via pinterest kun je leuke patronen en uitleg filmpjes vinden.

2 likes

Echt een hele leuke trui!

1 like

Nu we het toch over gereedschappen e.d. hebben, met wat voor een stofschaar werken jullie? En raad je die aan of niet? Ik heb zelf een stofschaar van HEMA van zo’n 8 jaar oud. Randjes afknippen gaat niet super makkelijk en vermoed ik dat het mijn leven weleens een stuk beter zou kunnen maken als ik investeer in een goede stofschaar.

1 like

Ik heb er laatst een van Kai gekocht via bol en ik wil nooit meer anders. Zo’n fijne, scherpe schaar! Hij was iets van twintig euro.

2 likes

Die van Prym vind ik erg prettig. Heb ook jaren met die van de Hema gedaan. Prym is natuurlijk een stuk duurder, maar je hebt zeker waar voor je geld.

Ik gebruik ook een schaar van prym. Na een jaar of 7 knipte hij wat moeilijker. Mijn schoonvader heeft de bladen geslepen en nu knipt hij weer door alles. Is slijpen bij jou een optie?

OK, het is een beetje een wilde gok, maar misschien heeft iemand hier een tip. Ik ben een beetje wegwijs aan 't worden met m’n nieuwe lockmachine. Hij is helemaal schoongemaakt, goed ingeregen en ik weet niet waarom dit gebeurt:IMG_20210327_174135

De onderdraad komt om de paar centimeter helemaal naar boven. What to do?

Heb je de gebruiks aanwijzing nog? Ik raak de mijne zo min mogelijk aan :joy::joy:
Maar misschien moet je de spanning of iets anders zetten.

Vaak zijn er ook youtube filmpjes die stap voor stap uitleggen wat je moet doen. In het engels is het overlock of serger.

1 like

Haha. Ja die heb ik nog en helemaal nagelopen zelfs! Het kan ook aan 't garen liggen bedacht ik me net. (heb crappy garen gebruikt om eea uit te testen, maar dat is misschien toch niet zo handig) :grimacing:

Ooh jaa dat kan idd ook een probleem zijn.

Vandaag even een shirt in elkaar gezet :grinning_face_with_smiling_eyes:

afbeelding afbeelding

22 likes

Wow super leuk met die voorkant!

3 likes

Ik wilde even iets snels maken, dus ik heb deze van het weekend gemaakt. Vind hem echt leuk geworden. :slight_smile:

19b35243-9a8f-4857-9d51-0bb3d4810a68

Aan de hand van dit filmpje:

17 likes