Kleding naaien/DIY'en

Toch juist precies andersom? Dan zitten die gouden pieletjes in de weg toch?

1 like

Ja ik gebruik gewoon geaarde stekkers in ongeaarde stopcontacten hoor, dat gaat al 10 jaar goed! En andersom ook… een stekker van je iphone is toch ook ongeaard bijv.? Toch? :thinking:

(Heb nog even gecheckt en ja die zijn zo vormgegeven dat ze precies passen in een geaard stopcontact haha)

1 like

Mijn jurkje is af! Het is weer de Maya Ruffle Dress van DIY Daisy :slight_smile: Hij is wat korter omdat ik niet meer stof had want de stof is van de kringloop, anders had ik 'm zelf nog 10 cm langer gemaakt (dat voelt net wat veiliger ;))

Heb dit keer voor het eerste een franse zoom gebruikt en biaiseband! Kwam er later alleen achter dat mijn naaimachine niet alleen in het midden kan naaien (dacht dat dat alleen voor de zigzag was) dus dat had ik anders meer gedaan bij de band, want die naad zit nu iets teveel in het midden.

Verder is het allemaal niet perfect maar ik ben wel heel blij dat ik eindelijk een kledingstuk heb gemaakt wat ik echt wil dragen :smiley:

Hier zie je een foutje bij de ruches haha. Ik draag die wel aan de voorkant omdat ik bij mijn neklijn ook zo’n irritant foutje heb dus dan maar zo :joy:

Het is wel verslavend! En zoveel leuker als je de machine eindelijk begrijpt en er de rust voor neemt i.p.v. alles met grof geweld in 1 dag af te willen hebben…

P.S. geen oma emoji’s meer, heb niks te verbergen hahah

34 likes

Nee? Die zitten aan de boven- en onderkand van de contactdoos. Aan de zijkanten zitten inhammetjes waardoor ook een ongeaarde stekker er in past.
Een geaarde past juist niet in een ongeaard stopcontact, geaarde stekkers hebben volgens mij een metalen uitstulping aan de boven- en onderkant.

En wat @ciselering zegt. Een groot deel van je kleine electrische apparaten zijn sowieso ongeaard, denk aan een losse lamp en de oplader van je telefoon.

Ja alle nieuwere stekkers zullen wel zo aangepast zijn dat het altijd past. En die kleinere passen inderdaad ook gewoon.
Maar echt ouderwetse ongeaarde stekkers zijn toch gewoon helemaal rond? En dan zitten die gouden dingetjes van de stekkerdoos of stopcontact in de weg? raak er helemaal van in de war haha maar lees op internet meer mensen over dit probleem.
Nouja waar maak ik me druk om, lekker belangrijk ook :sweat_smile:

1 like

Ik weet niet zo goed waar dit anders te plaatsen. Ik heb een wol+viscose winterjas gekocht maar hij is flink wat te groot. De lining is van polyester. Ik wil hem nu wassen om hem te laten krimpen maar ik weet niet of dit een goed idee is en hoe ik het dan het best kan doen. Iemand ervaring hiermee?

Viscose en wol krimpen sws altijd wel maar polyester niet. Het kan dan best lelijk worden eigenlijk

1 like

Stoffen.net heeft wel eens hele leuke buiten stoffen die bedoelt zijn voor buiten kussens. Maar die kan je prima gebruiken voor vlaggetjes. Dat kan met een gewone naai maschine maar gebruik dat wel een naald voor zwaardere stoffen (zoals bijv een denimnaald)

2 likes

Staat je prachtig en wat een heerlijke stof!!

Ik wil een linnen salopette/dungeree voor m’n zoontje maken voor van de zomer in maat74, heeft iemand daar toevallig een patroon van?

2 likes

Nee, het is een ronde ongeaarde stekker, niet zo’n smalle als van bijv je telefoonlader. Hij mist dus de uitsparingen voor de aarding.
Dus dit:

2 likes

Ik heb een boho vlaggenlijn gemaakt van witte lakens, in stukken gescheurd en geknoopt aan een touw. Lijkt super gezellig! Maar…na bijna een jaar buiten gehangen te hebben zijn ze wel een tikje lelijk. Ze hangen wel onder een overkapping. Dus ik zou wel stof kopen die ofwel een aantal jaren mee gaat, of iets goedkoops!

Ja bij stoffen.net idd de outdoorstoffen! Ik gebruik die om dingen voor honden mee te maken, zoals halsbanden en strikje. Werkt super fijn omdat het vuil- en waterafstotend is niet verkleurt in de zon.

Kocht leuke stofjes op de markt waar ik wrap tops van wil maken (heb geen leven jongens dus ik ben ff obsessief bezig :joy:). Maarrrr wassen jullie eerst de stof of niet? (Wil eigenlijk vandaag beginnen :eyes:)

4 likes

Daar ben ik lui voor maar het is eigenlijk wel slimmer want dan krimpt de stof iets voordat je er wat van maakt.

1 like

Ik was altijd alles. Stof van de kringloop enzo gooi ik gewoon bij de normale was in. Is meestal ook zo droog!

1 like

Ja precies! Volgens mijn moeder was het onzin en was het juist fijner ongewassen maar lees veel dag wassen beter is. Maar ik denk dat ik te ongeduldig ga zijn vandaag :see_no_evil:

1 like

Jaa opzich maakt het niet echt uit. Mn kleding die ik heb gemaakt is nog nooit gekrompen. Plus het is al zo handig gevouwen als je t wast moet je dat ook weer strijken en goed vouwen en alles haha.

Ohja en als je viscose stof haalt en dat krimpt dan kun je het strijken en is het zo weer normaal.

4 likes

Ja volgens mijn moeder was het beter ongewassen want dan kon je het ‘recht van draad’ leggen ofzo, dus wat jij zegt denk ik, dan is het al goed gevouwen.

& Goede tip, thanks :smiley:

1 like

Ik had mijn jurkje op insta gedeeld en toen heeft die diy daisy het gerepost, maar zij heeft 50.000 volgers ofzo? Dus nou heb ik een hele influx aan nieuwe volgers die nu denken dat ik een naaiaccount heb geloof ik. The pressure :’)

12 likes

Nu willen wij je natuurlijk ook volgen!

3 likes