Kleding naaien/DIY'en

Wat ga je maken? :relaxed:

4 likes

Geen kleding maar ik ben een slinger aan het maken :relaxed:

8 likes

Heb al twee dagen mijn eigen gemaakte top aan, ZO LEUK om eindelijk iets te kunnen dragen! (Voor veel dingen is het of nog te koud of is het toch net niet weet je wel). Nu in dubio wat ik hierna ga maken… weer iets met lange mouwen? Ik ben wel iemand die het liefste 1 shirt draagt en geen laagjes (ondanks mijn kimono obsessie draag ik die eigenlijk niet zoveel haha). Of toch nog een jurkje? Mmmm…

(sorry moest ff selfie er mee maken toen ik gisteren een fotoshoot had in het bos haha)

Edit: ik vind het zelf ook heel leuk hoe ik nu ineens weer veel meer met mode bezig ben. Ik ben de laatste jaren altijd al een ‘luie’ aankleder geweest (lol hoe noem je zoiets?), als in ik draag alles wat makkelijk en comfortabel zit. Altijd dezelfde elastieken broeken, makkelijke trui er boven en klaar. Nu met de pandemie nog erger natuurlijk. Geef er gewoon niet zoveel om om er leuk uit te zien, maar nu met naaien heb ik dat weer een beetje teruggekregen! Plus ik kan nu natuurlijk dingen maken die comfortabel zijn én er leuk uit zien :smiley:

Vroeger was ik hier juist heeeeel erg mee bezig dus het voelt toch een beetje alsof ik weer iets van mijzelf heb herontdekt ofzo, haha. Einde diepe shit :wink:

18 likes

Zoiets vind ik ook leuk, wil ook eens kijken naar dat ‘shirring’. Heb zelf alleen vaak met dat soort kledingstukken dat het zo ‘krap’ zit/ik houd niet van strakke kleding. Bij deze tutorial zit het alleen aan de achterkant maar vind van die tops die het helemaal hebben en dan die grote pofmouwen ook heel leuk! Mmmm

5 likes

Zoiets bijv.

1 like

Een jurkje voor mijn dochter gemaakt. 2 jaar geleden ben ik op naailes gegaan, een paar dagen later kwam corona. Uiteindelijk amper les gehad, en nu voor het eerst echt iets draagbaars gemaakt. Hij is niet perfect, maar ik ben er heel trots op :smiling_face:

33 likes

Een outlander inspired outfit. :heart_eyes:

1 like

Heb een shirtje gemaakt, de retangle top van DIY Daisy. Echt heeeel makkelijk maar deze stof was zo irritant! Heel zwaar en megaglad. Online gekocht dus geen idee, het is 100% viscose maar deze n00b heeft daar niet echt een idee bij :laughing:

De naden zijn wat strak, het krult wat, had de spanning al aangepast maar waar kan het nog meer aan schelen? Ik dacht: te snel genaaid en misschien te kleine steken? Iemand een idee?

Hij bleef ook wel een vastlopen in mijn naaimachine, heeft iemand daar nog een tip voor? Had het laatst ook al met satijn (daar maak ik kusenslopen van voor mijn bed haha, beter voor je haar/huid blijkbaar :joy:)

13 likes

Heel leuk geworden en superleuk stofje!

Viscose kan heel lastig naaien zijn. Sowieso raad ik een microtex naald aan, die is veel dunner dan een normale naald. Die gaat dus soepeler door de stof heen. En viscose heeft de neiging om te gaan ‘lopen’, dus alle kanten opgaan. Je zou de naden eerst kunnen rijgen met rijgdraad of patroon/bakpapier kunnen meenaaien aan de onderkant. Dat zorgt ervoor dat de tandjes onder het voetje de stof wel kan pakken en naait het soepeler. Daarna kun je het papier er zo vanaf scheuren.

3 likes

Goede tip inderdaad! Aanvullend: ik vind een loopvoetje fijn om te gebruiken bij gladde of stretchstoffen. Dan loopt de stof er boven en onder tegelijk doorheen. Heb je ook minder kans dat je stof gaat schuiven en dan blijft het er netjes recht onder liggen.

1 like

Bedankt voor de tips! Ik had een 70 naald gebruikt en die brak zelfs af haha (ben ook wel erg lomp hoor), ik ga eens op zoek naar een microtexnaald!

Dat papiertruukje heb ik wel eerder gezien maar nog niet gebruikt dus ga ik eens een keer proberen! En naar zo’n voetje zal ik ook eens kijken :slight_smile: Dank u!

1 like

Slaapzak gemaakt voor mijn baby! Slaapzak in zijn maat is namelijk nagenoeg onmogelijk. Eerste keer gewekt met bias band en die drukknoopjes. Patroon is overgetekend van een andere slaapzak en aangepast naar wens. Ben best tevreden! Heb hem nog niet gepast bij hem dus ben benieuwd!

27 likes

Iets voor mezelf gemaakt. Volgens een patroon van de burda, maar ik vind die maatvoering zo gek daar. Heeft iemand daar ervaring mee? Volgens hun maatvoering moest ik maat 40 aanhouden. Ik heb voor de zekerheid al een maatje kleiner gepakt, maar alsnog zit het best groot. Wijken hun maten af, of heb ik gewoon een voorkeur voor strakke kleding?

9 likes

Burda wijkt volgens mijn naailerares inderdaad af. Valt best groot altijd. Knipmode en Fibre Mood zitten wat dichter op de confectiematen. Ik heb laatst een shirt uit de Ottobre gemaakt en die viel ook gewoon goed.

Ik vind Burda juist best goed vallen. Meestal pak ik mijn eigen maat en dat zit eigenlijk altijd wel goed. Knip vind ik daarentegen heel groot vallen, maar Burda maakt hun patronen voor mensen van 1.68 en Knip 1.74. Scheelt toch weer een paar cm, haha. Ik prefereer Burda ook qua patronen en beschrijvingen.

Wat grappig dat dat zo verschilt haha. Ik heb tot nu toe een paar dingen uit Knip gemaakt en die vielen bij mij precies zoals in de maattabel omschreven stond weer en de maat die er stond was de maat die ik in de winkel ook pak. Ben nu met een palazzo spijkerbroek bezig uit Knip. Mijn eerste broek van hen, dus benieuwd of dat net zo goed gaat als shirtjes en blousjes! Ga hem sowieso even rijgen voor ik hem stik. Maar dat doe ik met alles waar ik over twijfel wel.

1 like

Ik heb m’n naaimachine eindelijk weer onder het stof vandaan gehaald en een klein tasje gemaakt. Wil nu een T-shirt voor een van m’n kindjes gaan maken met jersey stof. Nu vroeg ik me af of ik beter eerst de stof kan locken met 3 draden tegen het rafelen en daarna in elkaar naaien? Of kan ik dit beter anders doen?

5 likes

Je kunt m misschien ook direct in elkaar locken? Is wel een beetje zoeken met naadtoeslag

1 like

Oja, dat is waar! Vind t ook lastig dat er nog stof wordt afgesneden dus dat het voor m’n gevoel dan nog preciezer moet

3 likes

T-shirt gemaakt. Patch erop om het ietsje minder saai te maken.

16 likes