Kleding naaien/DIY'en

Heb je een lockmachine? Dan zou ik het shirt daarmee in elkaar zetten. Dr word ongeveer 3mm afgesneden. En zon 3 a 4 mm is dan dat locksel gebeuren haha.

1 like

Dit ligt toch totaal aan hoe je de stof tov het mes houdt? Je kunt er veel meer cms afsnijden. Maar als je een rechte naad precies lockt en niet laat afsnijden hoeft er nog geen mm vanaf te gaan…

Klopt haha. Ik snijd er express altijd wat vanaf omdat je dan een mooie rechte lijn krijgt enzo. Omdat ik die cm naadtoeslag uit de losse pols knip.

Een aanfoto nog. Merk wel dat ik dat rimpeltje lastig vind om mooi te krijgen in de hals. Maar goed, nu heb ik twee van deze shirtjes (streepjes verder terug in de topic ook), dus ik het ook wel leuk geweest haha. Ik zoek nu een simpel patroon voor een crew neck shirt.

En ik zie dat de tweelingnaald ook wel is gaan trekken met de onderdraad, maar dat kan ik er nog wel ff uitstrijken hoop ik.

4 likes

Jullie zien me al aankomen maar heb weer iets gemaakt :laughing: Een jurkje met zakken dit keer! En mijn hoofd paste maar net door de opening na de afwerking en toen dacht ik aan een keyhole met elastiekje en toen zag ik later iemand op youtube het doen en dacht ik, ja! Ga ik doen! Best okee gelukt en nou past mijn hoofd er beter doorheen :wink:

18 likes

Oh ja je ziet dus bij die laatste foto iets wat mijn machine veel doet: heel erg lussen bij het ‘backstitchen’… Had sowieso veel ruzie dit keer want mijn draad bleef de hele tijd vast zitten bij de spanningsknop (waar ik hem in moet rijgen).

Waar zou dat aan kunnen liggen, te spanning was echt niet te hoog maar het ging niet soepel allemaal :sweat_smile:

Wilde nog iets zeggen maar ben het weer vergeten hahaa oh ja!

Patroon zijn verschillende gratis patronen van Rosery Apparel :). How To Make The Perfect Dress + Free Pattern! - YouTube

2 likes

Ja dat lussen heb ik ook een tijdje heel erg last van gehad. Toen heeft de naaimachinewinkel (hij was daar net nagekeken dus had nog garantie) een nieuw spoelhuis in gezet omdat er een paar kleine krasjes op de ander zaten waar het draad misschien achter bleef hangen. Toen ging het heel lang goed en laatst deed ie het opeens weer heel erg… deze keer heb ik geen idee haha

Ohh goede! Ik heb dus echt een bejaarde Husqvarna Zigzag (jaren 50) van de kringloop die al 10 jaar lag te verstoffen in mijn huis… en had al een beetje een vermoeden dat er iets in de onderdraad sowieso niet goed gaat dus wellicht dat ik daar eens naar kan kijken!

Rosery apparel is zo leuk!!

2 likes

Een klein kringloopwinkeltje in Haren, maar ze zijn helaas dicht omdat de ruimte die ze gebruikten niet meer beschikbaar is. Daarom was ook alles zo ontzettend goedkoop haha

2 likes

Ja, heb uiteindelijk alles gelockt en ging wel goed! Alleen vind ik het lastig om de boord van de hals netjes rond te locken bij de overgang van het begin en eind. Het wordt een soort van dikke prop. Heb het eerst aan elkaar genaaid met een grote rechte steek en daarna gelockt. Helaas hield ook m’n naaimachine er mee op, de naald gaat niet meer omhoog of naar beneden dus kan helaas niet de onderkant en mouwen omzomen met de tweelingnaald.

3 likes

Wauw wat netjes gedaan, die boord en hoe de strepen precies aansluiten :o

3 likes

Goede tip! Ik kreeg steeds reclames op insta, maar twijfelde een beetje (en ik vind de verzendkosten vrij prijzig) maar heb nu toch twee stofjes besteld voor een kraamcadeautje. Ik ben benieuwd!

2 likes

Family fabrics is zuuulke mooie kwaliteit. Ik heb vorig jaar twee stofjes met dikke korting bij Driessen gekocht. Veel stofjes gaan na t seizoen met sale, dus dan is het wat betaalbaarder :slight_smile:

Ik had dus een topje gemaakt. Het proefmodel was veels te klein, dus opnieuw gemaakt in een grotere maat. Gaat ie alsnog niet dicht over m’n heupen :sob: Al dat werk voor niks. Vooral omdat de bovenkant perfect zit, maar de onderkant dus niet… Het is dit model:

Heeft iemand nog een tip om hem aan te passen? Misschien toch croppen.

1 like

Snijmat en accessoires van de Laidel vandaag binnen gekregen.
Stof en markeerstift van de stoffenloods.
Moet alleen nog even een zoomgeleider scoren want die hadden ze hier niet.
Gaat een maxi wikkelrok worden.

9 likes

Croppen is zeker een optie.
Heb je nog wat ruimte in de naad? Dan zou je het nog wat wijder kunnen maken naar onder toe. Als je nog genoeg stof over hebt zou je de onderkant vanaf die dwarsnaad opnieuw kunnen aanzetten, en dan het patroon wat wijder naar onderen laten lopen.

Hahaha oh jongens die stomme vent van de markt verstaat me NOOIT en ik ben zo suf om mijzelf niet te herhalen (ughhh waarom ben ik zo afwachtend) dus nou zit ik met 10 meter ipv 4 van deze stof (was gelukkig maar 1 euro per meter :cold_sweat:).

Heeft iemand nog ideeen? Ik dacht aan een maxijurk en verder misschien een dekbedovertrek ofzo :laughing: Ik gebruik geen tafelkleed whaha. Twijfelde al over de stof maar het was zo goedkoop. Hahaha.

2 likes

Kussentjes? Of een kussenhoes voor op van die tuinstoelen. En anders een voering van maken in een mooie rietenmand om te picknicken.

1 like

Leuk! Zelf heb ik alleen een heel klein bistrosetje, picknickmandidee vind ik ook wel leuk (heb nog wel zo’n rieten fietsmand).

Was echt ziedend eerst, vooral op mijzelf omdat ik nog zoooooo gedacht ‘deze man verstond het de vorige keer ook niet goed, herhaal het nou’ maar toen dacht ik ‘dat is ook zo neurotisch doe maar niet hij herhaalt het wel als hij het verkeerd heeft verstaan’. Ondertussen vind ik het vooral hilarisch. Het is alleen jammer dat ik die stof al een beetje twijfelachtig vond met mijn rode haar, anders had ik gewoon een hele collectie kunnen maken natuurlijk :'D En heb al een shirtje gemaakt met paarse gingham hahahaha.

4 likes

Als ik een YouTuber was zou ik hier nou een video over maken en drie verschillende jurkjes er uit maken in 24 uur ofzo :laughing: