Kleding naaien/DIY'en

Ik ben echt heel slecht met namen van stoffen, meestal zoek ik gewoon iets uit in de winkel wat goed voelt. Maar ik wil ook online wat meer kijken.

Nu wil ik voor een bruiloft in augustus, met de dresscode festival chic, een mooie soepele jumpsuit maken van een dikke satijnachtige stof met bloemenprint. Niet super dun, een beetje stevige stof zodat het ook gewoon bruiloftwaardig valt allemaal. Op welke stofnaam kan ik het beste zoeken?

1 like

Ik wil keukenschortjes maken voor mijn dochters, maar nu lijkt het me wel handig om dat van een afneembare stof te maken. Ik dacht zelf aan een soort tafelzeil, maar het moet ook nog een beetje comfortabel zitten natuurlijk… ik zag bij de stoffenkraam ook nog zitzak nylon, canvas buitenkussen stof of geplastificeerd katoen bijvoorbeeld. En heb ik daar nog een speciaal voetje voor nodig oid? Ik heb een hele uitgebreide, nieuwe naaimachine van Brother (de A80 uit mijn hoofd).

Edit: oh bedenk me ineens dat de stof natuurlijk wel veilig moet zijn voor in de keuken…:sweat_smile: Lekker suf.

Stretch satijn misschien.
Soieso heeft stoffen.net een lijst met waar je op een kleding stuk kunt klikken en dan hebben ze stoffen voor dat kleding stuk

2 likes

Edit: sorry heel verhaal omdat ik dacht dat je het over naalden ipv voetjes had :sweat_smile: nee gewoon voetje is prima!

1 like

Ik zou het van canvas maken en dan iets erover heen sprayen ofzo haha. Meeste shorten zijn van canvas en die kan je gewoon zo in de was pleuren

1 like

Haha ik heb het nog net kunnen lezen, zeker ook gewenst advies! Bedankt voor je reactie☺️ Ik ben nog niet veel verder dan de basics gekomen dus elk nieuw project is weer even heel erg spannend.

En ik denk dat ik inderdaad voor canvas ga @Soy.peor, ik heb nog een hele leuke met ijsjes, maar aangezien die kinderen van mij natuurlijk weer hetzelfde stofje willen hebben moet ik toch maar even naar de winkel… zo vervelend!:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik heb dit patroon gezien, zo cute (en fout eigenlijk maar I love it):

3 likes

Oef, wilde eindelijk aan de slag met een simpel jurkje, trek ik zo de stof kapot toen ik iets wilde loshalen. Twee keer zelfs, de 1e keer was het te fixen… de 2e keer niet dus nou moet ik opnieuw een voorkant uitknippen en naaien (vond de neklijn ook niet zo mooi dus prima op zich maar aargh). Zo frustrerend :joy:

Ben ook benieuwd naar hoe lang die stof het gaat volhouden dan :stuck_out_tongue:

Even een gordijn van de kringloop in een blouse veranderen. Aila van Fibremood wordt het. Hopelijk zoals ik in gedachte heb!

Vrij genereuze stoflegging, omdat daar de leuke bloemetjes zaten.

19 likes

Heerlijk stofje, ben benieuwd!

3 likes

Ik ben een beetje m’n flow kwijt :cry:
Op de een of andere manier als ik even niets te naaien heb, is t voor mij heel lastig om weer bezig te gaan. Ik wil heel graag een paar jurken naaien maar het lukt me niet om achter de naaimachine te kruipen.

Ik ben ook zoekende naar de volgende patronen, iemand hier die deze toevallig heeft liggen?

2 likes

Ik kan hier ook eindelijk meeposten! Ik had me 2 weken geleden ingeschreven voor een beginnersworkshop van 2 dagen (gisteren en vandaag dus) bij een stoffenwinkel in mijn stad. Naar aanleiding daarvan had ik al heel dit topic doorgelezen en werd al zo enthousiast van al jullie creaties maar ik dacht dat ik nooit iets moois zou kunnen maken, en zeker niet van in het begin (ik had nog nooit een naaimachine aangeraakt). Daarbij zat ik de voorbije maanden nogal slecht in mijn vel en ik was zo bang dat mijn fysieke/mentale toestand me zou tegenwerken. Maar dat was dus helemaal niet het geval, ik kon gewoon goed mee en de 2 dagen waren zó leuk :star_struck: Werd gisteren na dag 1 echt een beetje emotioneel ervan haha, bij het buitengaan van de winkel zag ik ook dat er een krijtbord aan de ingang stond met daarop “sewing is cheaper than therapy” en ik dacht echt jaaaa haha :grin:

Dit heb ik gemaakt:

55 likes

Wow vet mooi die tas! Zoiets wil ik binnenkort ook maken. Ik loop al maanden met een van de eerste tassen die ik heb gemaakt haha en die kan toch wel beter nog.

3 likes

Wauw, wat knap gedaan! Mag je echt trots op zijn. Is wel echt zo, van niks iets maken geeft iedere keer weer zo’n mentale boost. Dat heeft mij ook echt de coronaperiode doorgesleept waardoor ik er met een positief gevoel op terug kijk.

2 likes

Heel erg knap gedaan! Ik ga morgen proberen een tas te maken en ik hoop dat die voor 1/10 zo mooi wordt als die van jou haha.

2 likes

Ik kan je later vandaag of morgen wel even de werkbeschrijving die ik heb gekregen bezorgen, ik vond ze wel heel summier en had wel echt de uitleg van de lesgeefster nodig maar als je al meer gevorderd bent kan je er waarschijnlijk wel mee overweg :relaxed:

2 likes

Mag ik ook? :pleading_face: Supermooie tas!

3 likes

Als ik ergens mee begin, moet het ook zo snel mogelijk af. Ik zou wat meer chill moeten hebben. Maar goed, zo wel 2 jurken in een week tijd af.

34 likes

Wauw supermooi! Die tas is echt geweldig!

1 like

Voor de geïnteresseerden: Family.fabrics heeft vandaag 25% korting op stoffen met print en 40% op effen stof.

4 likes

Kreeg je dan alleen tricot stof? Of ook andere soorten?

2 likes