Oh goede tips! Dankjewel! Ga ik proberen met de volgende tekening. En leuk juist dat je meedenkt
Ik ben aan de achtergrond begonnen.
Was heel bang om mn plaat te verpesten, maar ben eigenlijk heel blij met hoe het eruit ziet! Het kost me waarschijnlijk wel de rest van 2021 om dit af te krijgen, want jeetje wat een werk. Dit kleine stukje kostte me al twee avonden.
Maar het wordt wel heel erg mooi.
Kun je omschrijven hoe je dat doet? Hoe krijg je die rondjes zo mooi?
Waauuuwww! Ziet er idd wel heel arbeidsintensief uit, maar prachtig. Tijd voor een tutorial haha
Lijkt nog steeds alsof ik bijna niets heb gedaan aan deze plaat, terwijl ik er al uren me bezig ben haha
Wauw heel gaaf, hoe heb je dit gedaan? Ik moet nog beginnen aan mijn achtergrond, uitstel gedrag.
Wat leuk, jullie enthousiaste reacties @joveca @MACdonalds en @Mario! Ik ben nu aan het werk, maar als ik tijd heb straks zal ik uitleggen hoe ik het gedaan heb.
Goed, daar komt tie… uitleg over wat ik gedaan heb om zo’n bokeh effect achtergrond te krijgen.
Voor ik begon heb ik het volgende gedaan:
- wat tutorials op Youtube gekeken over ‘bokeh with colored pencil’
- op Pinterest en Instagram gezocht naar voorbeelden van een bokeh achtergrond met kleurpotlood
- foto’s gezocht met bokeh die kwa kleur passen bij wat ik als achtergrond wil maken
Dan het kleuren:
- Ik ben begonnen met het selecteren van de kleuren. Ik wil aan de onderkant vooral groen en bruin gebruiken (voor de takken/naalden die op de achtergrond zijn), daarboven meer groen, dan richting blauw/grijs en geel/oranje voor de lucht en het zonlicht. Ik heb erop gelet dat ik hele lichte, middel en donkere kleuren heb uitgezocht. Ik werk nu vooral met de polychromos omdat die kwa pigment dicht bij elkaar liggen en allemaal een beetje dezelfde kwaliteit hebben. Vind ik makkelijker werken.
- Dan teken je met een hele lichte kleur die je nog net ziet een aantal cirkels, door heel zacht op het potlood te drukken. Ik zag op voorbeeld foto’s dat ze verschillen in grootte en elkaar af en toe overlappen. Dus dat heb ik ook gedaan.
- Dan ga je inkleuren. Ik begin door mijn potlood heel vlak te houden. Je krijgt dan een heel dun laagje, wat je redelijk makkelijk egaal van kleur kunt houden. Zo heel langzaam bouw je het op, waarbij je steeds wat meer pigment op het papier krijgt en steeds wat harder kunt drukken. Ik wissel hierbij ook de hoek waarmee ik teken (eerst bijvoorbeeld omhoog-omlaag beweging, dan weer links-rechts). Ik ga door tot ik echt alle ‘grain’ van het papier gevuld heb. Dus dan krijg je een gladde/glimmende laag die eigenlijk geen pigment meer opneemt.
- De cirkels zelf zijn lichter van kleur als de achtergrond, waar ze elkaar overlappen zijn ze nog lichter. Ik werk dan bijvoorbeeld met wit, heel licht geen en licht groen. Ze zijn in foto’s vaak niet allemaal dezelfde kleur, dus daar varieer ik wat mee. Hoewel ze dus heel licht zijn, ga ik hierbij ook door tot ik het papier echt gevuld heb, omdat dat een egaler resultaat geeft.
- Bij de donkerdere stukken zorg ik dat er wat kleurverschil in zit wat geleidelijk overloopt. Ik begin dus bijvoorbeeld met heel licht groen, dan ga ik over een deel weer voorzichtig met een bruin, daarna weer even met groen… tot ik uiteindelijk vrij hard kan drukken het je vrijwel geen weerstand meer voelt.
- Het kost dus super veel tijd, maar door het zo voorzicht op te bouwen lopen de kleuren wel mooi in elkaar over…
Oke, tot zover deze les haha
Hoop dat jullie er wijs uit worden. Als ik iets niet goed heb uitgelegd, geef even een gil. Misschien moet ik dan toch een filmpje overwegen.
Jongens! Jaja ik weet het amazon is de duivel etc maar ik moet jullie hiervan op de hoogte stellen.
edit: fake news
Huh, hoe dan?? Foutje?? Dat kan toch niet zo goedkoop?
eeehh okee weird… laat het maar een waarschuwing zijn dan
Ah ik zie het ja… daar ga ik het maar niet op wagen.
Wat een uitgebreide beschrijving. Wel heel duidelijk.
Dank je wel daar voor. Ga ik toch ook maar eens een keer proberen.
Oh wow wat mooi.
Ik heb me door jullie laten inspireren en een nieuw kleurboek en potloden besteld. Helemaal zin in!
Dank je wel!
En @joveca, tof dat je het ook wil proberen! Misschien wel goed idee om niet gelijk met een 2-pager te beginnen. Haha.
En @Shaaar super leuk! Wat heb je gekocht?
Fragile World! En een potlodenset met meer kleuren dan ik had. Ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken want ik heb niet zoveel geduld en dit zijn hele gedetailleerde kleurplaten