Klussen in huis-topic

Nou misschien niet álles maar wel veel, hier kan je verf zoeken https://www.gamma.nl/assortiment/verf-configurator/configurator/C22299903#step1

Ik vond dat ze bij de praxis bijvoorbeeld weer meer kleuren konden mengen dan bij andere bouwmarkten en bij de verfspeciaalzaak hadden ze echt alles ook van alle bouwmarkten samen

2 likes

Oh goed om te weten, gelukkig zit hier praktisch elke bouwmarkt. Ga wel even een rondje shoppen om te zien wat ze waar kunnen mengen. Scheelt toch een hoop als dat in een ander merk kan + in de aanbieding

2 likes

Ik heb een mini vaatwasser met een waterreservoir, dat moet ik wel iedere keer handmatig vullen (maar ben alleen dus hij draait niet iedere avond) maar scheelde me een hoop gedoe qua aansluiten.

1 like

Is de afstand tussen de schroeven van een wc-bril universeel? Ik wil een nieuwe maar ik heb eigenlijk geen idee of ik elk random merk kan kopen.

En als iemand nog tips heeft voor een fijne (waterbesparende) douchekop, hit me up.

1 like

Heeft iemand wel eens tegels geverfd?
Ik vind onze wc niet mooi maar is volledig betegeld tot het plafond. Nu zou ik graag de bovenste tegels willen bergen.
Iemand nog een aanrader qua verf/voorbereiding?

2 likes

Ja ik! Heb de keuken met tegellak van de gamma gedaan. Vooraf goed stofvrij maken en ontvetten en heb verder de instructie op het blik gevold.

12 likes

Top! Thanks voor het antwoord!

1 like

Dat kun je beter laten poedercoaten ben ik bang.

1 like

Ik heb die met deze verf gedaan

1 like

Dit spul is je vriend, bij alle kieren en gaatjes eigenlijk wel

3 likes

Onze stucadoor heeft vroeger ooit eens een potje achtergelaten om te proberen, het staat sindsdien altijd bij ons op voorraad en binnen handbereik. De kier tussen gipsplaten smeer je hiermee heel netjes dicht, na verven zie je er echt niks meer van!

Tot nu toe (denk 6 jaar) gebeurt er niks qua scheuren. Ook op houten plintkieren hier toegepast trouwens en dat blijft ook netjes tot nu toe.

2 likes

Okay een hele erge beginnersvraag. Maar ik heb voor het eerst van mijn leven kleur op een muur gezet haha. Nu is de dekking wel aardig, maar wordt het denk ik mooier met een tweede laag. Ik heb vooraf langs de tape met wit gestreken voor strakke lijnen. Nadat ik de kleur heb aangebracht heb ik de tape er vanaf gehaald, voordat de verf droog was. Maar hoe doe je dit dan met een tweede laag? Opnieuw tapen natuurlijk. Maar ga je dan ook echt weer alle randen langs met een kwast + kleine roller? De truc met de witte verf kan ik dan namelijk niet meer doen lijkt me. En ik heb eigenlijk het idee dat de randen wel aardig gedekt zijn. Kan ik ook gewoon de muur zelf een tweede laag geven met roller, zonder specifiek weer langs alle randen te gaan met een kwast? Of krijg je dan juist kleurverschil met lichtere randen?

2 likes

Nee dat ga je zien. Gewoon weer strak tapen en de randen meenemen. Zorg dat je tape echt goed aangedrukt zit (of gebruik frogtape) en dan hoef je je weinig zorgen te maken. Het mooiste resultaat met schilderen krijg je door gewoon geduldig alle stappen te doorlopen.

1 like

Ik zit een beetje in dubio, wellicht heeft hier iemand advies.
Ik heb gisteren muren en plafonds in de voorstrijk gezet, dat is nu klaar om te latexen. Ik twijfel alleen of ik dit vandaag moet doen, ik heb namelijk geen hulp. Andere keren deed ik dit altijd met twee personen, eentje de randjes en de ander met de roller de grote stukken. Ik ben bang dat ik niet snel genoeg ben in mijn eentje, zeker bij overgangen van plafond / muur en dat er strepen zichtbaar blijven straks. Iemand ervaring met deze klus alleen te doen? Is dat haalbaar, of kan ik beter tot volgend weekend wachten als iemand me kan helpen?

Hoe groot is de ruimte?

1 like

Het is boven, allemaal losse ruimtes. Slaapkamers en overloop. Wisselend, maar max. 22 m2 per ruimte, denk ik.

Ik denk dat je in je eentje best een ruimte iig een eerste laag kan geven. Als je ruimte voor ruimte doet moet het qua strepen best meevallen.

5 likes

Ik vind afplakken stom en doe vaak randjes met een schilder penseel en dan een dikkere kwast eronder om wat verder vd rand te komen
Maar ben geen beginner en ben best wel geduldig, ik doe meestal de randjes bij ons en mijn man de grote vlakken

1 like

Ik zou dat wel alleen aandurven. Ik ben niet zo’n goede teamspeler bij schilderen, dus ik doe het altijd alleen. Ik doe met een blokkwast de randjes (1 kwastbreedte) boven/onder/evt zijkant bij een hoek over ongeveer een meter muur, dan met de roller dik opzetten van boven naar beneden dat je alle halfnatte randen raakt, dan met de roller schuin van linksboven naar rechtsonder alles nog eens licht over, dan schuin rechtsboven naar linksonder, eventueel nog horizontaal rollen (als je nog stipjes in de oude kleur ziet) en dan als laatste met heel weinig verf op de roller nog een keer banen helemaal van boven naar beneden afrollen voor egaliteit.
En dan schuif ik alles een meter op en dan is de rand nog nat en doe ik alles opnieuw zoveel mogelijk nat in nat.
Ik heb dan bijna altijd al goede dekking dat ik er geen tweede keer overheen hoef, maar ligt ook aan de verf/kleur en de ondergrond.

3 likes

Ja, zo doe ik het idd ook. Denk dat één laag hier voldoende is. Ik ga gewoon de kleinste ruimte proberen!
Ben een beetje bang dat ik het plafond niet netjes doe en dat de randen dan al droog zijn als ik bij de derde en vierde muur aanbeland ben. Goede les om netjes te werken dit, haha