Klussen in huis-topic

Ja ik zou een dekkende beits doen in een leuke scandinavische kleur van Moose Färg of gewoon machinaal schuren en in een notenkleur beitsen, weet niet waarom schuren lastig zou zijn?

Oh, ik zie nu pas de groeven: schuurpapiertje om een plankje en zo de groeven meenemen een optie?

Mijn houten salontafels zijn een beetje vervaagd qua kleur. Kan ik hiervoor het beste HG meubelhersteller voor donker hout gebruiken of gewoon een verzorgende meubelolie (heeft hg ook). Ik heb goede dingen gelezen over de HG meubelhersteller maar ben bang dat het de kleur teveel gaat veranderen ofzo? Ik wil letterlijk alleen die witte waas wat minder hebben.

2 likes

Ik heb een saaie vraag, in mijn huis moet het platte dak vervangen (en geïsoleerd) worden, dan heb je de keuze uit epdm en bitumen. Als ik een beetje rondkijk online lijkt epdm me verreweg de beste optie, veel duurzamer en maar iets duurder. Maar de twee dakdekkers die ik nu over de vloer heb gehad vinden epdm beiden ‘rommel’, en dat zou al na een jaar lelijk worden?

Iemand die hier evaring mee heeft toevallig?

1 like

Wij hebben al 10 jaar epdm op de dakkapel en dat is nog helemaal prima. Dacht dat elk modern plat dak dat wel had eigenlijk?
Ongevraagde tip maar kijk even of je het ook wit kan laten schilderen. Scheelt een hoop hitte.

1 like

Wij hebben een bijkeuken met plat dak waar epdm op ligt. Dat is zelfs door een van de oude bewoners met bouwervaring gedaan echt jaren terug. We hebben recent voor iets anders de staat laten checken en alleen maar te horen gekregen dat het er prima uitzag nog.

Dakdekkers zijn geen fan van epdm heb ik het idee want de meesten doen alleen bitumen. Als je iemand die alleen epdm doet over de vloer krijgt dan is het weer anders.
Kies vooral voor wat bij het budget, wensen en eisen past.

1 like

Wij hebben bitumen en dat ligt ook al jaren prima. We hebben er een groendak op laten leggen, mocht je die ambitie hebben, wellicht nog even checken of beiden materialen daarvoor even geschikt zijn?

Die meubelhersteller werkt hier denk ik top. Die gebruik ik zelf voor verschillende tinten hout, zowel donker als lichter warm en zie je geen verschil van behalve dat het er :sparkles:beter :sparkles:uitziet

1 like
2 likes

Ook hier epdm @Max, zelf geplakt(!) en ligt na 6 jaar nog steeds prima.

1 like

Jaa groen dak wil ik heel graag, maar onze constructie is daar helaas niet sterk genoeg voor, dus dan zou het hele dak opnieuw moeten…

@Frankie oh wauw, zelf gelegd nog!

Ok dan ga ik eens opzoek naar een partij die epdm legt, want daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Wij hebben als erfafscheiding een gemetselde muur, maar op 2 stukken is een nis gemetseld en daar zitten houten planken in. Die planken beginnen slecht te worden en ik kan ze wel schuren en schilderen, maar er zijn ook al stukjes afgebroken dus ik zoek eigenlijk een duurzame oplossing.
Het moet hufterproof zijn (want buitenkant dus openbare weg), duurzaam/onderhoudsvrij en liever ook budgetvriendelijk want ja, we kijken er zelf niet tegenaan.

Het is nu dit idee maar dan met boven en onder muur die uitsteekt en een nis met schutting planken. De andere kamt vd muur is volledig dicht (wat binnenkant van onze tuin is.

1 like

In combinatie met de muren dus, wil je laten staan? Ik kan alleen een hekwerk bedenken als het geen planken kunnen zijn. Al zal dat misschien ook niet eens gaan want je wilt dat dichte aan je eigen kant behouden toch? Dan is er geen plek voor het hekwerk bovenop het muurtje.
Of wil je totaal iets anders? Want dan kun je kijken of een heg iets is.

Ja de muren zijn prima dus geen zin in een grote verbouwing. Maar een vriend kwam met een goed idee, gewoon schilderen en er een afdeklat opmaken, dan rot het niet zo snel verder en kunnen we er weer even tegenaan.

Wel fixen maar heb iig verf in huis want heb poort em garagedeur ook opnieuw geverfd.
Laat die afdeklat bij de gamma op maat zagen, dat is gratis met een gamma pas dus dan hoef ik die ook alleen te lakken en vastschroeven, dat moet me lukken!

Dank je wel voor meedenken!

Heeft iemand wel eens een Besta van IKEA in dezelfde kleur geschilderd als een muur en is dat dan 100% dezelfde kleur? Dat het lijkt of het een soort wandkast is. Want muurverf en houtverf (of welke soort verf je nodig hebt voor een kast) is altijd een beetje anders toch?

Geen Besta maar wel een Hemnes, en is dezelfde kleur! Ik geloof zelfs gewoon met Flexa verf, laten mengen in muurverf en lak.

1 like

Is de lak dan niet glanzender?

Heb even gekeken op de pot, heb de lak in mat laten mengen!

1 like

Niet de besta maar de ivar. Dat is wel dezelfde kleur geworden

7 likes

Ik heb ook een ivar in dezelfde kleur als de muur geschilderd, was erg mooi geworden. Was wel voor matte lak gegaan en niet voor hoogglans oid.

Niet een besta maar wel een deur (gewoon binnen, tussen de gang en de woonkamer) en de kozijnen eromheen gelakt in dezelfde kleur als de muur (best donker oudroze). Dat ging helemaal goed in precies dezelfde kleur.

2 likes