Klussen in huis-topic

2 likes

Ook hier epdm @Max, zelf geplakt(!) en ligt na 6 jaar nog steeds prima.

1 like

Jaa groen dak wil ik heel graag, maar onze constructie is daar helaas niet sterk genoeg voor, dus dan zou het hele dak opnieuw moeten…

@Frankie oh wauw, zelf gelegd nog!

Ok dan ga ik eens opzoek naar een partij die epdm legt, want daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Wij hebben als erfafscheiding een gemetselde muur, maar op 2 stukken is een nis gemetseld en daar zitten houten planken in. Die planken beginnen slecht te worden en ik kan ze wel schuren en schilderen, maar er zijn ook al stukjes afgebroken dus ik zoek eigenlijk een duurzame oplossing.
Het moet hufterproof zijn (want buitenkant dus openbare weg), duurzaam/onderhoudsvrij en liever ook budgetvriendelijk want ja, we kijken er zelf niet tegenaan.

Het is nu dit idee maar dan met boven en onder muur die uitsteekt en een nis met schutting planken. De andere kamt vd muur is volledig dicht (wat binnenkant van onze tuin is.

1 like

In combinatie met de muren dus, wil je laten staan? Ik kan alleen een hekwerk bedenken als het geen planken kunnen zijn. Al zal dat misschien ook niet eens gaan want je wilt dat dichte aan je eigen kant behouden toch? Dan is er geen plek voor het hekwerk bovenop het muurtje.
Of wil je totaal iets anders? Want dan kun je kijken of een heg iets is.

Ja de muren zijn prima dus geen zin in een grote verbouwing. Maar een vriend kwam met een goed idee, gewoon schilderen en er een afdeklat opmaken, dan rot het niet zo snel verder en kunnen we er weer even tegenaan.

Wel fixen maar heb iig verf in huis want heb poort em garagedeur ook opnieuw geverfd.
Laat die afdeklat bij de gamma op maat zagen, dat is gratis met een gamma pas dus dan hoef ik die ook alleen te lakken en vastschroeven, dat moet me lukken!

Dank je wel voor meedenken!

Heeft iemand wel eens een Besta van IKEA in dezelfde kleur geschilderd als een muur en is dat dan 100% dezelfde kleur? Dat het lijkt of het een soort wandkast is. Want muurverf en houtverf (of welke soort verf je nodig hebt voor een kast) is altijd een beetje anders toch?

Geen Besta maar wel een Hemnes, en is dezelfde kleur! Ik geloof zelfs gewoon met Flexa verf, laten mengen in muurverf en lak.

1 like

Is de lak dan niet glanzender?

Heb even gekeken op de pot, heb de lak in mat laten mengen!

1 like

Niet de besta maar de ivar. Dat is wel dezelfde kleur geworden

8 likes

Ik heb ook een ivar in dezelfde kleur als de muur geschilderd, was erg mooi geworden. Was wel voor matte lak gegaan en niet voor hoogglans oid.

Niet een besta maar wel een deur (gewoon binnen, tussen de gang en de woonkamer) en de kozijnen eromheen gelakt in dezelfde kleur als de muur (best donker oudroze). Dat ging helemaal goed in precies dezelfde kleur.

2 likes

Onze opdekdeuren moeten opnieuw gelakt. Bij meerdere deuren is de laklaag er helemaal af gesleten tot op de oorspronkelijke laag, zo’n kunststof laagje. Hoe zouden jullie dit aanpakken: de originele laklagen er hélemaal afhalen of gewoon goed gronden en over de bestaande, deels beschadigde lagen heen lakken?

En tips voor lak waar mensen goede ervaringen mee hebben bij deze klus zijn ook welkom!

Hoe bedoel je kunststof laagje? Zijn het dus geen houten deuren? Welk materiaal wel? En binnen of buiten?

Voor mijn houten (binnen)deuren heb ik de oude laklaag afgeschuurd met 180 schuurpapier (tot het mat is), daarna goed ontvetten, dan primerlaag, dan schuren met 240, weer ontvetten en dan met laklaag. Maar bij ons op de deuren zat een verf op terpetinebasis (oud huis) dus dan moet je altijd met speciale primer werken zodat je watergedragen verf gaat hechten.

Ik heb dit gebruikt:
Sikkens Rubbol BL Rezisto Primer
Sikkens Rubbol BL Rezisto High Gloss

3 likes

Nee, ze zijn niet van hout. Het zijn van die lelijke nineties opdekdeuren van plaatmateriaal met kunststoffineer. Maar dat kunststof vergeeld dus dan moet je daar overheen lakken. Dat hebben de vorige bewoners al eens gedaan en dat is nu flink versleten.

Edit: dit zeg maar. Niet mijn foto, wel bijna precies mijn huis en dat van nog vele mensen in Nl haha.

Ik hoop dat je ook eerst ontvet hebt voordat je bent gaan schuren met 180?

De Sikkens verf die @crazyplantlady aangeeft is echt goed spul, alles van Sikkens en Sigma zit je goed mee. Maar dan niet de bouwmarkt varianten want dat zijn niet de professionele. Net alle ramen, kozijnen, binnendeuren van bijna het hele huis afgerond. Zelfs een deel trap, werkt echt heerlijk. Belangrijkste en kutste werk is het ontvetten, schuren, eventueel repareren, ontvetten, schuren etc. Ala je dat redelijk goed doet is het schilderwerk bijna appeltje eitje.

Edit: ik lees net dat het kunststof is, dat gaat iets anders :sweat_smile: Als je ‘de verfzaak’ in de buurt hebt of contact opneemt met ‘de verfwinkel.nl’ willen ze je vast wel adviseren. Belangrijkste is achterhalen wat voor soort kunststof het is.

2 likes

Als je zegt helemaal afgesleten tot het kunststof dan heb ik zo’n vermoeden dat er misschien geen goede primer is gebruikt, anders zou dat niet zo snel slijten denk ik (tenzij je er een goede verklaring voor hebt, krabbelende hond of schuurpapier handschoenen ofzo). Dan zou ik het helemaal afschuren en opnieuw beginnen met een goede primer, anders heb je straks hetzelfde weer.

4 likes

Het is vooral versleten waar wij er met onze handen langs gaan, dus door wrijving en huidvet denk ik. Wel door normaal gebruik in elk geval. Maar de vorige bewoners waren niet echt klussers en ook niet zo precies haha, dus inderdaad grote kans dat ze het met matige materialen hebben gedaan.

Ja! Alles was heel nicotine geel bij ons dus eerst goed schoongemaakt haha

1 like