Klussen in huis-topic

Thanks ook @Takkie @TanteBetje ! Ja ik hoor dus echt 50/50 van mensen dus raakte helemaal in de war. Klinkt logisch idd dat tegels/ verlijmde vloer wel eerst moeten en dan klikvloeren juist erna. Wil alleen ook niet dat ze bij het leggen van de vloer natuurlijk de keuken beschadigen.

Dacht mss is er nog een voordeel dat de keuken er echt op staat, maar dat lijkt niet echt het geval te zijn. Hoogstens dat onze plinten dus even iets later komen omdat die natuurlijk dan komen na het leggen van de vloer.

Ugh, krijg hier echt zoveel stress van. Heb met meerdere partijen te maken en ik zou echt deze periode willen doorspoelen.

3 likes

Precies, de plinten worden los bijgeleverd en kunnen later worden geplaatst. Dan beschadigt er niets aan de keuken.

2 likes

heeft iemand weleens een vaatwasseraansluiting zelf aangelegd? ik denk niet dat ik dat kan, maar als hier iemand zegt dat het een eitje is wil ik het wel proberen. of heeft iemand het eens laten doen die nog weet hoe duur dat ongeveer was?

2 likes

Klopt, maar dat hou je altijd denk ik. We hebben daarom gekozen waar wij het beste gevoel bij hadden.

ja, de vaatwasser komt op ongeveer een meter van de gootsteen, dus dat moet misschien wel lukken dan? oke ik ga wel even turtulio’s checken, de eerste offerte van werkspot is overigens al binnen a 260 euro lol

1 like

Een vriend van me heeft dit bij ons gedaan. Is 5 uur bezig geweest maar was ook z’n 2e x pas dat doen. Ik heb 'm 100€ betaald en er waren nog 50€ materiaalkosten.

2 likes

Zeker genoeg tape gebruiken. Bij vrienden wel gezien dat daarop bespaard werd, maar daar gaat het dan juist lekken.

2 likes

thanks allen! tape heb ik nog (laatst mn douchekraan ook vervangen), dus ik ga het proberen :muscle:t2: will report back

3 likes

het is gelukt :sunglasses: ik kwam erachter dat ik wel een wasmachinekraan had, maar dan bij m’n cv. ik een gat in mn aanrecht moeten boren voor die watertoevoer en in het keukenkastje voor de afvoer. vooral die slang daar achterlangs krijgen was echt een crime. en ik moest de sifon vervangen, maar dat was heel makkelijk. het heeft me ± 4 uur gekost maar het is wel gelukt heheh en dat voor 30 euro ofzo :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses: ik heb een vaatwasser :partying_face:
ik heb het gevlogd haha vraag me niet waarom, heb die vlog al 2 keer teruggekeken hahaha

43 likes

Yess wat goed! Ik ben altijd zo trots als ik iets in huis fix, kan ik echt nog tijden op teren. Slim dat je het gevlogd hebt, ga ik volgende keer ook doen.

Geniet van de vaatwasser!

2 likes

Puntbektang?

2 likes

Is dat niet een holle wandplug? Die krijg je er niet uit. Als het idd een hollewandplug is, kun je het beste het randje (de kraag) eraf snijden met een stanleymes en 'm dan met een schroevendraaier en hamer naar achter in de wand slaan. Dan komt het in de losse ruimte erachter terecht. Daarna kun je de wand dichtmaken.

Edit: en als het geen hollewandplug is, probeer eens een kurkentrekker (liefst zo een met armen)

1 like

Ik denk dat die met de kurkentrekker nu klem zit, omdat de kurkentrekker waarschijnlijk te dik was. Dus de plug doet nu wat ie moet doen: uitzetten en vast blijven zitten. Ik denk dat je het best een gat kan boren direct naast de plug om hem er op die manier uit te krijgen. En dan alles weer vullen met muurvuller. Maar misschien weet iemand anders nog iets!

5 likes

Je noemt nu drie totaal onvergelijkbare klussen. Een oven vervangen kan eigenlijk altijd en is niet heel duur of moeilijk. Een betegelde vloer kan er ook uit, maar dan heb je het al snel over meerdere klussen (verwijderen, egaliseren, nieuwe vloer, oude vloer afvoeren). Afhankelijk van de huidige vloer kan je er ook overheen leggen. Badkamer verplaatsen wordt al helemaal ingewikkeld. Want dan sloop je de oude, die moet je afwerken tot een nieuwe kamer, laat je van alles verleggen richting de nieuwe en moet je een nieuwe badkamer betalen. Dan is de vraag of je dat kan en niet een hele zinloze uitgave is. Alles kan, maar de vraag is vooral heb je tijd en geld? Heb je niet iemand met een beetje inzicht die met je mee kan kijken? Of het kan en wat het kost is ook heel afhankelijk van het huis.

10 likes

Alles kan, maar het kost geld haha. Wij hebben de tegelvloer zelf eruit gesloopt. Daarna heeft de parketteur de vloer geschuurd en opgevuld, geëgaliseerd, parketlijn aangebracht om de vloerverwarming sleuven dicht te zetten. En daarna dus pas de houten vloer. Ik wil best zeggen wat we daar aan kwijt waren maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van welke vloer je kiest. Het is mij erg tegengevallen wat ze allemaal met die vloer moesten doen want op het oog leek het prima.

Badkamer verplaatsen hebben we ook (deels) gedaan). Riolering en leidingen moesten verlegd worden, nieuwe lichtpunten etc. Veel geluidsoverlast ook veroorzaakt (ze moest door betonplaten heen om het te kunnen verleggen):smiling_face_with_tear: Dus dit is echt wel een flinke klus.

3 likes

Voor het beeld: nieuwe badkamer van een vriendin van mij kostte bijna 20k en dan hoefde er maar minimaal wat verlegd te worden want de badkamer bleef in dezelfde ruimte (en ze hebben een klusjesman die minder rekende dan anderen). Nu zijn het geen beknibbelaars maar volgens mij ben je snel 10-20k kwijt zéker als je alles moet verleggen/verplaatsen en de ruimtes moet afwerken.

4 likes

afmetingen van ovens en magnetrons zijn makkelijk online te vergelijken dus dan weet je denk ik snel genoeg of dat kan. Ik zou denken van wel, voor fabrikanten is het ook makkelijker om met standaardmaten te werken natuurlijk.

wat de vloer betreft: wij hebben over de plavuizen een PVC-vloer gelegd. Er lag vloerverwarming onder dus de plavuizen eruit halen zou de vloerverwarming wss ook beschadigen. Dit was relatief eenvoudig: egaliseren en PVC erop laten leggen. Wij waren voor 80 m2 incl plinten, egaliseren en leggen 5k kwijt voor je beeldvorming.

2 likes

Wat anderen ook al zeggen: het kost vooral veel geld haha. Wij hebben laatst een stuk tegelvloer en oude parketvloer uit ons huis gesloopt, dat was zeker een aantal dagen werk maar dat is sterk afhankelijk van hoe de vloer bevestigd zit en de ondervloer. Wij hebben vervolgens de betonvloer laten egaliseren, daar komt overal vloerverwarming in (wordt gefreesd), dan weer egaliseren, pvc vloer leggen + plinten laten plakken. Dit alles (vanaf het egaliseren tm de plinten) kost ongeveer 10.000 euro, oppervlakte van 60m2.
Voor het slopen hebben wij veel hulp gehad van mensen die wel enig inzicht en ervaring hebben met bouwen en slopen, dat was wel heel erg fijn.

2 likes

Ik zie dat jij de tegelvloer er zelf uit gesloopt hebt. Hoe zwaar is dat om zelf te doen? Heb je een klopboor nodig of is een koevoet-achtig ding voldoende? Wij hebben in ons nieuwe huis een travertin vloer liggen (verlijmd) en denken erover deze zelf te verwijderen. Alleen geen flauw benul of dat een heel dom idee is.

2 likes

Waarom zou je dat doen?
Wij hebben ook overal de tegels verwijderd, in een kamer lagen ze op zavel en in een andere verlijmd, wij hebben met zo’n grote boormachine gedaan en echt een los hoekje vinden en dan ging het makkelijker. Was op twee dagen gefixt voor de hele begane grond van zo’n 100m²

1 like