Klussen in huis-topic

Is dat niet een holle wandplug? Die krijg je er niet uit. Als het idd een hollewandplug is, kun je het beste het randje (de kraag) eraf snijden met een stanleymes en 'm dan met een schroevendraaier en hamer naar achter in de wand slaan. Dan komt het in de losse ruimte erachter terecht. Daarna kun je de wand dichtmaken.

Edit: en als het geen hollewandplug is, probeer eens een kurkentrekker (liefst zo een met armen)

1 like

Ik denk dat die met de kurkentrekker nu klem zit, omdat de kurkentrekker waarschijnlijk te dik was. Dus de plug doet nu wat ie moet doen: uitzetten en vast blijven zitten. Ik denk dat je het best een gat kan boren direct naast de plug om hem er op die manier uit te krijgen. En dan alles weer vullen met muurvuller. Maar misschien weet iemand anders nog iets!

5 likes

Je noemt nu drie totaal onvergelijkbare klussen. Een oven vervangen kan eigenlijk altijd en is niet heel duur of moeilijk. Een betegelde vloer kan er ook uit, maar dan heb je het al snel over meerdere klussen (verwijderen, egaliseren, nieuwe vloer, oude vloer afvoeren). Afhankelijk van de huidige vloer kan je er ook overheen leggen. Badkamer verplaatsen wordt al helemaal ingewikkeld. Want dan sloop je de oude, die moet je afwerken tot een nieuwe kamer, laat je van alles verleggen richting de nieuwe en moet je een nieuwe badkamer betalen. Dan is de vraag of je dat kan en niet een hele zinloze uitgave is. Alles kan, maar de vraag is vooral heb je tijd en geld? Heb je niet iemand met een beetje inzicht die met je mee kan kijken? Of het kan en wat het kost is ook heel afhankelijk van het huis.

10 likes

Alles kan, maar het kost geld haha. Wij hebben de tegelvloer zelf eruit gesloopt. Daarna heeft de parketteur de vloer geschuurd en opgevuld, geëgaliseerd, parketlijn aangebracht om de vloerverwarming sleuven dicht te zetten. En daarna dus pas de houten vloer. Ik wil best zeggen wat we daar aan kwijt waren maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van welke vloer je kiest. Het is mij erg tegengevallen wat ze allemaal met die vloer moesten doen want op het oog leek het prima.

Badkamer verplaatsen hebben we ook (deels) gedaan). Riolering en leidingen moesten verlegd worden, nieuwe lichtpunten etc. Veel geluidsoverlast ook veroorzaakt (ze moest door betonplaten heen om het te kunnen verleggen):smiling_face_with_tear: Dus dit is echt wel een flinke klus.

3 likes

Voor het beeld: nieuwe badkamer van een vriendin van mij kostte bijna 20k en dan hoefde er maar minimaal wat verlegd te worden want de badkamer bleef in dezelfde ruimte (en ze hebben een klusjesman die minder rekende dan anderen). Nu zijn het geen beknibbelaars maar volgens mij ben je snel 10-20k kwijt zéker als je alles moet verleggen/verplaatsen en de ruimtes moet afwerken.

4 likes

afmetingen van ovens en magnetrons zijn makkelijk online te vergelijken dus dan weet je denk ik snel genoeg of dat kan. Ik zou denken van wel, voor fabrikanten is het ook makkelijker om met standaardmaten te werken natuurlijk.

wat de vloer betreft: wij hebben over de plavuizen een PVC-vloer gelegd. Er lag vloerverwarming onder dus de plavuizen eruit halen zou de vloerverwarming wss ook beschadigen. Dit was relatief eenvoudig: egaliseren en PVC erop laten leggen. Wij waren voor 80 m2 incl plinten, egaliseren en leggen 5k kwijt voor je beeldvorming.

2 likes

Wat anderen ook al zeggen: het kost vooral veel geld haha. Wij hebben laatst een stuk tegelvloer en oude parketvloer uit ons huis gesloopt, dat was zeker een aantal dagen werk maar dat is sterk afhankelijk van hoe de vloer bevestigd zit en de ondervloer. Wij hebben vervolgens de betonvloer laten egaliseren, daar komt overal vloerverwarming in (wordt gefreesd), dan weer egaliseren, pvc vloer leggen + plinten laten plakken. Dit alles (vanaf het egaliseren tm de plinten) kost ongeveer 10.000 euro, oppervlakte van 60m2.
Voor het slopen hebben wij veel hulp gehad van mensen die wel enig inzicht en ervaring hebben met bouwen en slopen, dat was wel heel erg fijn.

2 likes

Ik zie dat jij de tegelvloer er zelf uit gesloopt hebt. Hoe zwaar is dat om zelf te doen? Heb je een klopboor nodig of is een koevoet-achtig ding voldoende? Wij hebben in ons nieuwe huis een travertin vloer liggen (verlijmd) en denken erover deze zelf te verwijderen. Alleen geen flauw benul of dat een heel dom idee is.

2 likes

Waarom zou je dat doen?
Wij hebben ook overal de tegels verwijderd, in een kamer lagen ze op zavel en in een andere verlijmd, wij hebben met zo’n grote boormachine gedaan en echt een los hoekje vinden en dan ging het makkelijker. Was op twee dagen gefixt voor de hele begane grond van zo’n 100m²

1 like

Wij hebben een kango gebruikt (en een beitel). Het is wel zwaar werk, maar we hebben het gecombineerd met andere klusjes dus bijv. in de ochtend tegels en in de middag iets anders. Het was er uiteindelijk vrij snel eruit, denk binnen 2 dagen. Wel gehoorbescherming & veiligheidsbril gebruiken en misschien is er iemand in jullie omgeving die het al een keer gedaan heeft?

1 like

ovens zij standaard 45 of 60 cm hoog, de meeste combi’s zijn enkel 45cm hoog omdat ze anders niet meer efficiënt werken als magnetron, maar in principe kan je al veel met een oven van 45 cm h

@Zoekie je kan ook zoiets huren samen met een breekhamer waardoor je je rug heel hard gaat sparen, gaat echt als een trein Trolley voor breekhamer huren | 18 kg | Huur online | Boels

Tegenwoordig zijn veel goeie aannemers of klusjesmannen voor langere tijd al bezet. En vlg mij nemen prijzen van bouwmaterialen ook alsmaar toe, dus daar hou ik steeds wel rekening mee als ik iets in huis wil laten verbouwen. Hoe erg stoort het tov wat het allemaal gaat kosten (heb zelf ook niet echt handige personen in nabije omgeving dus moet terugvallen op Werkspot of via via)

1 like

Nee, die oven komt wel goed. Dat zijn standaardmaten dus een kwestie van een oven in dezelfde maat kopen. Voor de andere klussen; ik zou er echt niet zonder kluskennis aan gaan beginnen. Wat je al in de antwoorden hierboven ziet: het is prijzig en tijdrovend en vraagt vooral ook inzicht in wat in een bepaald huis wel/niet kan. Denk dat je het risico loopt je te verkijken op de grootte van een klus Misschien kan je een aankoopmakelaar zoeken die iets van verbouwen weet?

2 likes

Klopt. het valt ons erg tegen. Wij moeten (helaas want hij is op het oog prima) onze badkamer verbouwen en er zijn al verschillende aannemers geweest die voor het zetten allemaal rond de 14-15k zitten voor een redelijk ruime badkamer waar we de indeling exact hetzelfde houden. Dan komen de kosten voor wat je zelf uitkiest: sanitair en tegels er nog bij. Totaal dus idd rond de 20k. Verplaatsen naar een andere ruimte zal nog een stuk duurder zijn.

Niet om je te demotiveren @shadina maar verbouwen valt bijna altijd tegen, zowel financieel als qua werk. Helemaal in oude huizen waar je als je eenmaal begint aan de gang lijkt te blijven.

2 likes

Als je zelf nergens verstand van hebt en niks kan en dus naar een badkamerwinkel gaat waar ze van a tot z alles voor je doen kun je ongeveer gaan starten bij 20k.
Dan slopen ze dus je huidige, verleggen evt wat leidingen, plaatsen de nieuwe, stuken de muren en plafond en tegelen. En dan kun je alles in die winkel ook uitzoeken qua tegels en sanitair. Dat is wel de makkelijkste meest ontzorgde manier van een badkamer kiezen.
Als je zelf wat kan of dingen zelf wil gaan regelen/organiseren kan het vast goedkoper.
Maar dan is er dus nog niks verbouwd of verplaatst qua muren en indeling van het huis zelf. Als je dat wil moet je echt veel meer gaan rekenen voor die verbouwingskosten.

1 like

Sterkte, verbouwen kan echt vreselijk stressvol zijn. Ik zal nooit vergeten dat ik op het eind jankend de zolder stond te schilderen en elke avond tijdens het opruimen van de zooi ruzie had met m’n vriend :sweat_smile: Hopelijk halen jullie de planning en kun je over een paar weken genieten van het eindresultaat

(En toch is verbouwen zoals bevallen want hoe hard ik ook riep dat ik nooit meer ging verbouwen, over 5 maanden beginnen we er toch weer aan)

4 likes

Het eindresultaat is het enige wat leuk is aan verbouwen!
Je bent er bijna! Nog een weekje knallen! Hebben jullie iets leuks gepland daarna?

Verbouwen is echt k*t. Hopelijk trekt de aannemer nog bij en redden jullie het nog op tijd.

Douchebak is mooi geworden!

1 like

Heeft iemand ervaring met Annie Sloan verf?

Ahh! Kom maar door met die stress en verhalen hier! Verbouwen ís echt vreselijk. Hoevaak ik wel niet heb gedacht over bouwvakkers: als ik mijn baan zo zou doen als jullie (qua planning, communicatie, lompheid, en soms ook plain domheid) was ik al 1000x ontslagen. Ik hoop dat het heel mooi wordt en deze week alles soepeler verloopt! En dat je een indulge-momentje inplant voor jezelf zodra de vloer ligt (ook als de rest dan nog een hele/halve chaos is)

4 likes