Klussen in huis-topic

Kun je een kruislijnlaser lenen van iemand? Dat vind ik altijd heel handig voor klusjes die recht moeten.

2 likes

Ik zou dat zelf gewoon op t oog doen. Als t op het oog recht is dan is t namelijk voldoende :smile:

5 likes

Ik zal eens rondvragen bij wat handige vrienden, dank je voor de tip! Als zij er geen hebben dan doe ik het gewoon op het oog :blush:

Binnenkort ga ik een slaapkamer van ca. 25m2 verven. De kamers die ik tot nu toe heb geverfd heb ik zonder zo een verstelbare staaf gedaan, deze kamers waren wel een stuk kleiner. Is zo het aankoop het waard?

Screenshot 2023-04-03 at 20.59.50

1 like

Ja koop je een keer, kost bijna niks en de rest van je leven plezier van.

4 likes

Ja, is het waard!

4 likes

Ja echt fantastisch zo’n ding!

1 like

Ja echt top! Ik heb die van mij ook aan iedereen in de familie uitgeleend dus als het echt duur is, kun je nog kijken of iemand in je omgeving er een heeft?

1 like

Ik wil dit proberen : Stuc met verf

Maar twijfel nog want zal een grote muur zijn. En als het lelijk is ben ik nog langer bezig.
Maar anders moet ik de muur eerst glad maken en daarna alsnog verven of behangen voor dit effect.

2 likes

Yup, het is even een andere methode van schilderen vind ik, maar het werkt wel heel snel. Heb de mijne gewoon bij Action gehaald dus je hoeft er geen fortuin aan kwijt te zijn :slight_smile:

1 like

Ik moet toch voorstrijken, dus moet even uitzoeken welke ik het beste kan gebruiken en welke roller en zo. Twijfel nog of ik alles gewoon wit verf of toch voor een kleurtje ga. Hoe dan ook komt de keuken 19 april en dan beginnen ze ook gelijk met monteren :partying_face:. We hebben de keuken in september gekocht en nu is het dan eindelijk bijna zo ver.

4 likes

Sorry voor de dubbelpost, maar ga vandaag even naar de bouwmarkt. Is Alabastine een makkelijke om mee te werken? Nog tips verder? Ik heb ook 1 stuk muur waarbij alleen de helft is gestuukt, dan moet ik alsnog voorstrijk over het hele stuk doen toch?

Er is trouwens op 1 stukje zwarte verf gekomen, en voor mijn gevoel zuigt dat stuk daar niet heel erg? Of hoe ziet het eruit als je muur echt die voorstrijk nodig heeft? Lees online over met water testen, maar ja, hoeveel en wat is snel?

Snel is echt zichtbaar snel. Als ik vocht op mijn muur doe blijft het vrij lang liggen en heeft het echt tijd nodig. Als je vocht op een zuigende muur doet kun je je bij wijze van spreken omkeren en niet meer zien waar het vocht was. Je ziet echt vrij makkelijk het verschil tussen een muur die vocht opneemt en een muur die dat niet doet.

Ik weet niet hoe je muur er nu aan toe is, maar als er gestuckt is zuigt het sowieso en moet je sowieso voorstrijken. Zou de niet gestuckte muur (als het niet zuigt) overslaan.

1 like

Ah thanks, ga ik zo toch even checken. Er bleef namelijk wat zwarte verf op liggen waardoor ik ging twijfelen. En met niet gestuukt bedoel ik dus dezelfde muur maar dan de linkerkant. Zeg maar, de voorkant van die koof waar de stoel voor staat. Alleen aan de rechterkant is een deel gestuukt en gerepareerd en ook niet tot het plafond, niet de hele voorkant zeg maar. Dus weet niet of het raar is om maar een deel van de muur voor te strijken.

2 likes

Maar zuigend betekent niet dat er helemaal geen verf op blijft liggen. Kan prima zo zijn dat je een spetter zwarte verf nog ziet. Wat je niet wilt is dat je straks gaat verven en bepaalde delen van die muur de verf absorberen waardoor je geen egale dekking krijgt en ipv 2 straks vijf lagen verf verder bent voordat het er oké uit ziet. Als een deel van die koof wel gestuckt is zou ik de hele koof voorstrijken.

3 likes

Heeft iemand hier ( een positieve bij voorkeur :grinning:) ervaring met dat albastine muurglad op een muur met van dat ruwe ‘ spachtelputz’?
Ik weet niet of ik de muur zo goed omschrijf maar het zijn echt van die ruwe korrels.

Ik wil heel graag de wc behangen maar dat kan dus niet op dit type muur, ik hoopte het wellicht een beetje te kunnen egaliseren eerst.

Mijn man denkt dat het een hopeloze missie is… :sweat_smile:

Ik zat laatst filmpjes van de gamma te kijken waarin ze dat gebruikte. Leek makkelijk. Laag met roller opbrengen en dan gladmaken. Kon voor 1 mm per keer. Gamma rolbare stuc googlen en je vind het filmpje.

1 like

Yes ik heb een vrij grote muur gedaan. Het werkt best prima, maar het is maar net wat je verwacht. De muur is hier wel echt voelbaar glad geworden, maar het oogt absoluut niet zo strak als echt goed stucwerk. Ik heb een sociale huurwoning, dus met dat in gedachten ben ik zeker blij voor wat 't me gekost heeft. Als ik een koopwoning had, dan zou ik zoiets niet met muurglad doen.

Het werkt overigens wel vrij makkelijk. Wat tips:

• Zorg ervoor dat je het echt goed dik aanbrengt.
  • Denk aan ramen zemen: in 1 lijn met die trekker over de muur, anders kun je opnieuw beginnen.
  • Die roller spettert als een malle, dus niet alleen net onder de muur afdekken, maar ook verder de ruimte in.
  • Het droogt niet gladder/strakker op, dus het wordt droog zoals het er nat ook uitziet. Is iets dus nog niet helemaal glad, fix het gelijk (ik heb 1 zo’n hoekje waarvan ik dacht; ahjoh, zal wel meevallen als 't droog is. Spijt.)
2 likes

De beste tip die ik heb, is dat je nadat je dit gebruikt hebt de oneffenheden weg kan schuren. Met een schuurmachine is dit het snelste en gemakkelijk. Dan maken strepen en opstaande randjes niet veel uit en wordt het redelijk glad.

2 likes

Nou, het is een nieuwbouw woning dus echt spachtelputz verwacht ik?! Goede vraag.

We hebben het gehele huis laten behandelen met renovlies en op de een of andere manier gewoon die hele wc niet in het plan meegenomen. Ik kan het ook wel verven, maar dat kost zoveel verf, en bovendien vind ik het gewoon niet mooi dat bobbelige.

Maar word niet perse heel enthousiast van alle reviews. Wel thanks voor ieders reacties hier trouwens!

Blijf twijfelen…