Huur een schuurmachine bij de Gamma. Heb je in een dag zeker gedaan!
Oh dat is wel een goede tip! Het gaat alleen maar om een klein balkon, dus ik weet niet hoe precies ik het wil, maar aan de andere kant woon ik achter de gamma…
Scheelt je veel hard werk!
Vaak hebben die tegels ook een soort kleine ribbels in de plankjes zitten en zijn ze niet glad. Als dat bij jou ook is zou ik kijken of je zo’n band schuurmachine kan huren met zo’n flexibel/sponsachtig vlak, dat druk je dan in die ribbels
Hoop dat mijn omschrijving een beetje duidelijk is haha
Ja dat hebben deze ook! Ik snap wat je bedoelt!
Kozijnen moeten worden gedaan en zijn door de vorige eigenaar behandeld met olie. Nou heb ik lopen zoeken, maar blijkbaar vergt elke houtsoort een ander soort olie.
Hoe kom je erachter wat voor hout iets is? Met plaatjes kom ik er niet uit
Foto maken en meenemen naar de bouwmarkt. Dit ziet eruit als een hardhout.
Misschien kan je de verschillende soorten ff googelen.
Ik weet niet of ik deze vraag in het juiste topic stel, maar heeft iemand een creatief idee hoe het volgende op te lossen?
Ik heb recent een huis gekocht, en om de een of andere reden zagen zowel mijn partner als ik pas nadat we de sleutel kregen dat er in de woonkamer geen aansluitingspunten voor verlichting zit in het plafond. Echt heel stom, maar dat is ons helemaal niet opgevallen.
Nu zijn we al eens bij de buren gaan kijken, en zij hebben twee lichtpunten in de ruimte. We hebben het vermoeden dat deze in onze woning zijn dichtgemaakt. Echter hebben we in onze eigen woning geen duidelijke aanwijzing over waar deze lichtpunten zouden zitten. Wel zit er één schakelaar aan de muur, waardoor we wel echt denken dat er ergens een lichtpunt moet zijn.
Nu zitten we in dubio over wat te doen. Mijn vriend wil graag bij de buren gaan meten waar de lichtpunten zitten en dan gokken dat ze daar bij ons ook zitten. Ik vind dat erg risicovol en wil niet met een gat in het plafond zitten. Echter vind ik het ook heel lastig om andere oplossingen te bedenken om verlichting te krijgen boven de eettafel, en zou een plafondlamp wel echt ideaal zijn…
Heeft iemand nog andere ideeën/mogelijkheden? Ik heb ook al gezocht op lampen op batterijen bijv. maar dat is bijna niet te vinden. Staande lampen en muurlampen vallen grotendeels af vanwege de plaats van de eettafel.
Ik zou idd even kijken bij de buren waar de lichtpunten zitten, ervan uitgaande dat de woningen hetzelfde zijn. Daarna zou ik op dat punt in je eigen woning met een leidingzoeker kijken of je daar ook iets gevonden krijgt en dan voorzichtig een opening maken.
Ik zou het eerst navragen bij de oude bewoners en anders zou ik zelf wel zoeken naar het lichtpunt. Ik vind het idee van je vriend om uit te meten bij de buren een goed alternatief en dan zoals hierboven al is gezegd zoeken met een leiding zoeker. Anders zou je nog zo iets kunnen proberen:
Ik zou gewoon een elektricien inhuren om een lichtpunt te realiseren (al dan niet op basis van waar je buren het hebben, dat zou helemaal fijn zijn). Dan weet je in ieder geval dat het goed gebeurd.
Klinkt misschien omslachtig, maar meestal als lichtpunten dicht worden gemaakt met stucwerk klinkt het alsnog hol als je tegen het plafond tikt. Niet zoals bij beton.
Misschien als je bij de plek tegen het plafond tikt waar je denkt dat de lichtpunten moeten zitten het holler klinkt dan bijvoorbeeld een meter ernaast?
Zijn er nog bouwtekeningen? Misschien hebben de vorige eigenaren die, en anders de omgevingsdienst van je gemeente. Daar zouden lichtpunten zeker op aangegeven moeten zijn. Wat voor materiaal is het plafond? Als het beton of kanaalplaat of zoiets anders hards is dan zou je het met kloppen met de achterkant van een schroevendraaier misschien al wel moeten kunnen horen. Als het iets zachts is kun je ook kiezen om een gat te boren waar jij je lamp graag wil en dan te gokken/hopen dat je de kabels boven het plafond gevonden krijgt om naar dat nieuwe gat te brengen.
Als er al een zit is dat niet nodig, dus ik zou eerst achterhalen of er nog een zit met alle tips (leidingzoeker, tekeningen, buren, vorige bewoners) die hier worden gegeven voor je een dure elektricien laat komen. En @Merel een nieuw gat maken en gokken dat er kabels liggen? Zou ik ook echt niet doen
Super bedankt voor alle tips! Helaas kan ik het niet aan de oude bewoners vragen want die zijn dementerende en diens kind wie het huis heeft verkocht woont al jaren niet in Nederland en heeft al 40 jaar niet in het huis gewoond, dus die wist het helaas ook niet. We hebben al gezocht naar bouwtekeningen maar die kunnen zowel wij als de buren niet vinden.
Het is een 2-onder-1 kap, dus dan denk ik dat we inderdaad gaan opmeten bij de buren en de gok gaan wagen. Heel erg bedankt allemaal!!
Nog even checken of er een verlaagd plafond in zit? Dat het oorspronkelijke punt is weggewerkt?
Heb je de omgevingsdienst van je gemeente al geprobeerd? Die hebben alle bouwtekeningen van alles waar ooit een vergunning voor is aangevraagd, dus ongetwijfeld ook voor jouw huis. Mijn gemeente heeft het allemaal zelfs gratis gedigitaliseerd online in een database staan, dus dan ben je helemaal snel klaar, maar anders kun je het opvragen en heb je de tekeningen met een paar dagen.
En wat voor materiaal is het nou? Als het houten tussenvloeren zijn kun je ook nog kijken of je vanaf boven ‘op’ het plafond kunt kijken door ergens een plank weg te halen?
Omgevingsdienst kende ik inderdaad nog niet. Dat ga ik proberen! Is mijn eerste koophuis, dus alles is nieuw voor me haha
Boven ligt een cementvloer, dus vanaf de bovenkant kunnen we helaas niks.
Zijn er mensen die spouwmuurisolatie/vloer etc hebben icm dubbel glas en over zijn gegaan naar HR++? Ik twijfel of het echt wat gaat uitmaken. Hoor zoveel verschillende dingen erover. Gross geeft toch aan dat dubbel glas gewoon prima is. We merken met die warme dagen dat het toch wel erg warm wordt voor de ramen… je voelt de hitte gewoon haha.
We hebben nog geen winter gehad in ons nieuwe huis dus geen idee wat verbruik is, we kunnen niet gericht rekenen helaas. Als we gaan schatten zit er duidelijk wel verbetering in maar ben toch benieuwd naar ‘echte’ ervaringen.
Het hoeft niet per se hetzelfde te zijn als bij je buren als het ooit is verbouwd of gerenoveerd door vorige bewoners. Wij hebben in de woonkamer ook geen lichtpunten in het plafond omdat het oude mensen waren die van wandlampjes hielden. Dat gaan we dus zelf aanleggen.
Je kan ook eventueel een leidingzoeker gebruiken om elektriciteitsleidingen op te sporen als je echt zeker wil weten dat er niks ligt.