Klussen in huis-topic

Ik heb met dit tape een hele mooie strakke lambrisering geschilderd, dus dat kan zeker! Zonder trucjes qua witte verf, alleen door de tape heel goed aan te duwen.

2 likes

Met frogtape krijg je strakkere lijnen maar deze is weer wat geschikter voor gevoelige ondergronden zodat je niet je halve stucwerk van de muur trekt.

1 like

Heeft iemand ervaring met plakplinten vastkitten aan de vloer? Als de vloer er op een gegeven moment uit moet, kun je de plinten dan makkelijk lostrekken zonder de vloerplanken te beschadigen? Ik erger me echt aan sommige losse plinten tijdens het stofzuigen

1 like

Als je ze echt polymaxt, dan krijg je dat niet netjes los. Je kan beter een nieuw stripje dubbelzijdig tape onder je plint plakken. Die wordt na een tijdje een beetje viezig van stof dat er tussen komt en laat dan soms los, maar het is minder beschadigingsgevoelig dan kit.

2 likes

Daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien eerst dat proberen en als het niet werkt, kan ik altijd nog iets van plintenkit proberen

Hoe groot is de kans dat de vloer ooit hergebruikt wordt? En als hij hergebruikt wordt, hoe groot is de kans dat de planken niet op maat gezaagd hoeven te worden en dus de randjes, waar nu de plakplinten op zitten, er toch afgezaagd worden? Ik zou het gewoon kitten hoor, met plakstrip ls gaat het geheid opnieuw los.

Ik ben sowieso geen fan van badkamers beneden. Zeker als je het hele huis door moet om bvb naar de wc te gaan. Ik zou badkamer naar boven verplaatsen en beneden een wc maken, desnoods met je wasmachine en zo bij.
Als jullie het huis willen dan zou ik een paar aannemers uit de buurt contacteren en de situatie uitleggen, met de vraag of ze redelijk snel een offerte kunnen maken.

10 likes

Heb je ook een plattegrond van de benedenverdieping? Zit er in de hal geen toilet?

Ik zou ook de badkamer naar boven doen.

1 like

Ik denk dat je altijd waarde toevoegt als je een badkamer boven maakt. Als het kan om daar een kamer voor op te geven dan is dat fijn. Overleg ook met de makelaar als je die hebt, of met de verkopende makelaar. In dit geval zou ik de douche ombouwen voor plek van wasmachine en boven een douche, wc en wastafel maken. Overleg ook met de hypotheek adviseur over dé verbouwing, mogelijk kun je een stukje mee financieren.

Ik zou absoluuut een badkamer boven willen, of op z’n minst een wc boven want het is echt niet leuk om ‘s nachts je hele huis door te moeten als je moet plassen. (Tegen de tijd dat ik weer in bed lig moet ik weer, denk ik :joy:)
En een badkamertje zonder wastafel is ook niet chill, ja voor je studentenhuis à la, maar niet voor de lange termijn als volwassenen met gezin.
Maar als je een badkamer maakt van een van de slaapkamers dan kom je een kamer tekort, of niet? Of kun je dat ook ergens realiseren?

2 likes

Als je echt een grotere badkamer wilt dan zou ik het keukenblok verplaatsen naar de woonkamer (tegen dezelfde muur, ruimte vrijhouden voor de kelderdeur), dan kun je daar ook gelijk je eettafel kwijt. De huidige keuken zou ik ombouwen tot badkamer. Buitendeur er uit (zou ik een raam van maken) en openslaande tuindeuren bij het grote raam achter.

Een badkamer boven is misschien handiger, maar je bent dan wel een van de kamers kwijt.

Is er helemaal geen water boven? Ik geen wastafels? Want als die er zijn, is er aan- en afvoer. Water en rioleringen gaan via zogenaamde standleidingen naar boven. Alleen een wastafel heeft smalle leidingen en een wc vraagt brede buizen. Kijk bij het bezichtigen naar hoe de leidingen omhoog gaan en meestal is er dan ruimte om de leidingen uit te breiden. Er hoeft niet alles open. Maar wel vloer van de stand leiding naar de (nieuwe) badkamer. Kun je niet naar een badkamer winkel en daar gaan praten met de tekeningen. Zij kunnen iig offerte maken voor de spullen, en hebben mogelijk een aannemer die mee wil kijken met de kijkdag?
Niet geschoten is altijd mis!

1 like

Ik vind het zelf altijd het mooist als de keuken dichterbij is en niet in een bijgebouw, maaar hij ziet er nu niet al te groot uit en als ie in de woonkamer komt kan ie niet zo veel groter. Dan zou ik er hier eerder voor kiezen ‘m in de extra ruimte te laten en in de woonkamer een grote buffetkast voor servies e.d. te plaatsen.

Edit: Oh en de wasmachine aansluiting kun je in de keuken laten maar ‘m een muurtje opschuiven naar waar de douche nu zit zal vast niet zo’n opgave zijn? Dan maak je wc/washok :sweat_smile:

2 likes

Wij hebben drie jaar gelden de afvoer (toilet) doorgetrokken naar boven. Dat viel best mee, maar je moet wel weten waar die buis loopt, anders ben je wel even bezig. Wij hebben wel de badkamer beneden en ik vind dat heel fijn. Kindje zit vaak in bad terwijl ik kook, en dan kan ik hem dus precies in de gaten houden. Ook fijn dat als een van ons vroeger op moet de ander niet wakker wordt van douchegeluiden. Dat alleen om tegengeluid te geven op alle reacties hierboven.

3 likes

Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je dit moet willen…

De ruimte is al beperkt. Ik bedoel, een woning van 4,30 breed is niet heel breed en geeft niet veel ruimte.

Daarnaast moet je onderzoeken of de constructie een badkamer boven kan dragen. Mocht dit niet het geval zijn, ben je nog iets verder van huis en wordt ‘eventjes een leiding omleggen’ een volledig strippen tot buitenmuren aan toe - opdracht.

Het wordt allemaal vrij krap, en tegenwoordig met de prijzen van oa. hout, staal, glas en vooral de manuren is het de vraag of het aan de eind van de rit een meerwaarde oplevert.

Ik weet niet in wat voor regio je zit, maar mocht alles tegen zitten kun je er op rekenen dat het zeker 60k tot 80k kan gaan kosten.

@PrincessPeach dat is inderdaad een alternatief. De keuken verplaatsen en de badkamer beneden vergroten. Alleen heb je nog steeds de badkamer beneden, wil je dat.

4 likes

Ja, dit. Wij hebben een houten verdiepingsvloer. Wij hebben zelf voor optimale ruimte eervoor gekozen beneden de (grote) badkamer te houden en boven een wc met wastafel. Beneden hebben wij namelijk meer ruimte dan boven. Dat kon nog zonder de vloer te verstevigen maar een bad zou bijvoorbeeld echt te zwaar zijn voor boven met de huidige vloer.

1 like

Als ik het goed zie zou de slaapkaper rechts boven al goed zijn, dan laat je alle leidingen samenkomen in de hoek rechtsboven om naar onder te laten lopen, dan verdik je onder gewoon de muur ter plaatse en merkt niemand er ooit iets van. Budget zelf is natuurlijk wat je zelf wilt, ik denk dat je met een modale badkamer wel snel rond de 15-20k zit als je alles laat doen. Wel opletten op de stabiliteit zoals anderen zeggen.

2 likes

Wij krijgen binnenkort een nieuwe keuken: nieuwe kastjes en apparatuur maar de tegels blijven gewoon zitten. We willen de muren om de tegels heen verven, maar daar krijgen we tegenstrijdig advies over. De een zegt eerst keuken erin, dan verven, en de ander zegt eerst verven, dan keuken erin. Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan?

• Eerst keuken erin, dan verven
  • Eerst verven, dan keuken erin

0 stemmers

We hebben hier toevallig hetzelfde om handen: keukenleverancier adviseert schilderen na plaatsen keuken, schilder zegt schilderen na plaatsen, elk andere persoon (aannemer, tegelzetter etc) zeggen eerst schilderen dan plaatsen keuken…
Het heeft er vooral mee te maken dat het kàn zijn dat er wat schade aan de verf kan komen bij het plaatsen. Geloof ik.
Vanwege de tijdsplanning wordt het schilderen na plaatsen keuken.

2 likes

Ik moet @Zoekie hierin bijtreden. Een ongelukje tijdens het plaatsen is vlug gebeurd dus schilderen na de montage vd keuken.

3 likes