Klussen in huis-topic

ja precies dat bedoel ik! Het leek me ook voldoende maar de planner klaagt erover dus begon toch te twijfelen. Vind het lastig om dat zelf in te schatten.
Ik woon alleen en de keuken is ook geen doorgang naar een andere ruimte ofzo, heeft maar 1 deur.
Inderdaad een wasmachine, heb er geen andere plaats voor

Ah zo, dat bedoelen ze waarschijnlijk! Ik dacht dat ze me afraden om hem langs een muur te zetten.

2 likes

Ja het is niet super veel ruimte en in een ideale wereld zou je waarschijnlijk liever meer ruimte hebben, maar als het niet anders is lijkt het mij prima! Ik zou de kastruimte/werkruimte (want ik neem aan dat het je dan dus ook aan die twee kanten werkruimte hebt/ruimte voor apparaten etc) belangrijker vinden dan de bewegingsruimte! En inderdaad geen bovenkasten (eventueel wel planken) voor de ruimtelijkheid.

Misschien kan je het nog aftapen ofzo op de vloer om voor jezelf te checken of je het genoeg ruimte vindt?

1 like

Wij hebben een hele lelijke schouw gesloopt en een gipswandje geplaatst waar dat geval stond. Nu ben ik die aan het afwerken maar twijfel hoe ik dat netjes kan doen bij het deurkozijn naast die gipswand. Wat denken jullie? Lijkt me vrij breed en diep voor alleen kit.

foto’s

1 like

Je hebt van Alabastine diverse vullers (houtvuller of allesvuller bijv), misschien kun je dat er eerst in doen en daarna eventueel nog kitten?

3 likes

Ik zou ook beginnen met met allesvuller of houtvuller in het wit en een plamuurmes. Als het kan daarna nog overheen lakken of schilderen, meteen heel je kozijn?

1 like

Ik zou kijken of je er eerst vulmateriaal (bijv. rugvulling) tussen kan doen en het daarna kunt afkitten.

1 like

Ik zou toch de optie nemen om een of twee hoge (lade)kasten toe te voegen. Kan je dingen makkelijker in de hoogte verbergen en je oven ook in de hoogte plaatsen.

Ik ga ervan uit dat je binnenkomt in de keuken en je kijkt uit op het raam aan het einde van de kamer? Ik zou dan links werken met enkel onderkasten en rechts direct aan de deur mijn hogere ladekasten naast je koelkast.

Ik heb dit soort kieren gewoon volgeblaft met kit haha. Geen problemen mee gehad. Wel acrylaatkit en daarna geverft zodat het geen stof gaat vangen.

1 like

Ik heb in mijn keuken 1m16 tussen beide kanten. En dat is ideaal, want de kasten kunnen aan beide kanten tegelijk open zonder tegen elkaar te zitten. Dat geldt ook voor de vaatwas, dus ideaal als ik aan het opruimen/wegzetten ben. Ik denk dat dat met 1m10 net niet zal lukken, maar is ook geen groot gemis, denk ik. Veel breder dan 1m16 moet het voor mij ook niet worden, want het voelt voor mij best ruim, maar ook niet té ver. Gootsteen en kookplaten zitten bij mij aan een verschillende kant, dus veel verder moet het niet worden. En ik heb wel bovenkasten, aan beide kanten, en 1 lange kast aan 1 kant (voor de koelkast en microgolf). Hierdoor heb ik best veel bergruimte, erg tevreden hiermee. Dat had ik niet willen ruilen voor een iets opener gevoel zonder bovenkasten. Ik vind de keuken helemaal niet gedrongen voelen nl., maar dat hangt misschien af van wat je gewend bent. Mijn raam zit op de korte kant.

2 likes

Nee het raam zit op de lange zijde.
Dit is mn voorlopige layout:

rechtsonder is wel een hoge kast, met koelkast en diepvries. En linksboven wou ik de wasmachine + droogkast ook in de hoogte doen. De deur linksonder is een berging, rechts is mn woonkamer. Dat hout links mag je negeren, vergeten verwijderen.

ook @Hinkje een ander issue is dat er geen dampkap past aan de vensterzijde. Dus mn fornuis kan daar niet staan. Tenzij helemaal links misschien, maar het lijkt me heel onhandig om tegen een muur aan te koken? edit: ik bedoel om links ernaast meteen de muur te hebben.
Door mn kookvuur aan de onderste muur te hangen kan ik niet meer hoge kasten zetten. Misschien zel nog losse bovenkasten zodat ik aanrecht overhoudt.
Nu staat het kookvuur links tegen de muur en zijn er enkel keukenkasten tegen het venster, dus in een L vorm. Dat geeft te weinig bergruimte en ik heb echt een irrationele haat voor hoek keukens met kasten waar je niet goed bij kunt.

2 likes

Ja, bij mij zit er wel geen deur tussen keuken en woonkamer (ik heb enkel 2 wandjes aan beide kanten, net iets dieper dan de kasten, als scheiding), dus qua gevoel zal dat wel een verschil maken, maar jij hebt wel een veel groter raam (+ die van mij heeft een folie, omdat ik daar meteen aan de straatkant zit).

Kookplaat nog naast het raam lijkt me inderdaad niet erg praktisch, maar ik vraag me wel af waar je met de afvoer van de dampkap naartoe wil gaan op je tekening?

Is koken aan de raamkant en dan afzuiging in de kookplaat nog een optie? Je kunt misschien zelfs wel aan die kant door de muur naar buiten?
Ik denk dat een wand hoge kasten waar je nu de kookplaat hebt gepland wel rustiger oogt dan op 2 plekken losse hoge kasten.
En komt de wasmachine in een kast of los onder het aanrecht? Dat laatste kan bij Ikea denk ik niet omdat dan het aanrecht niks heeft om op te leunen, die zou dan daar los langs de muur zweven.

Wij hebben de kookplaat wel tegen een muur. Het is niet ideaal maar het is ook niet dat ik me er aan erger. Wel vind ik het belangrijk dat het stuk aanrecht ernaast altijd leeg is, dus daar staan geen apparaten of vaste dingen.

Ik zou zelf dus de kookplaat aan de raamzijde doen en dan aan de andere kant hoge kasten. Misschien ook nog een idee om in een van de kasten elektra te plaatsen zodat je daar je koffiemachine etc kunt plaatsen, of wat je anders op het aanrecht zou hebben gezet.

2 likes

Toevallig hebben mijn ouders afzuiging in het aanrecht, en ik zie daar dat het niet zo goed werkt vgl met een standaard dampkap. Iemand hier wel goede ervaringen ermee? Het lijkt me wel 100% de chillste optie! Ook om dan uit het raam te kunnen kijken bij het koken, ipv op een muur te kijken.

Ik denk dat afzuiging naar buiten altijd beter is maar ik heb goede ervaringen met recirculatie van novy en bora!

Hier ook hele goede ervaring met Bora! We hebben hem nu sinds mei en ik wil nooit meer anders. Het huis ruikt niet naar eten en er hangt ook geen rook in huis tijdens het koken, je ziet de rook er echt ingezogen worden.

2 likes

Eens!

3 likes

Zijn hier mensen die zelf beton cire hebben aangebracht? Ik zit te twijfelen of dit een klusje is wat je zelf zou kunnen met heel veel YouTube tutorials, of dat je er beter voor iemand in de arm kan nemen en dus heel veel moet betalen :smiling_face_with_tear: het gaat om een gedeelte van de badkamer.

1 like

Buiten of je het zelf mooi zou kunnen, is het een stuk van de badkamer dat water vangt? Wie heeft er last van als je het niet waterdicht krijgt? Lekkage in een appartementengebouw bijvoorbeeld kan echt tienduizenden euro’s schade bij de buren opleveren, daar kun je niemand verantwoordelijk voor houden als je het zelf (niet goed) hebt aangebracht.

2 likes

Ik zou er echt niet aan beginnen. Ik heb het ook in de badkamer. En het heel arbeidsintensief om te maken. Het is zwaar maarde stukadoor moest er iets van 3 keer voor terugkomen voor het klaar was.