Klussen in huis-topic

Hoi!!

Heeft iemand hier kennis van duurzaam nieuwbouw?

Ik woon in een nieuwbouw appartement wat goed geïsoleerd zou moeten zijn. Het is me opgevallen dat er geen kittanden tussen de aluminium raamkozijnen en wanden zichtbaar is. Ik vond het bij mijn raam ook al altijd kouder dan ik zou hopen in een goed geïsoleerd huis.

Een van mijn buren zegt dat dit zo hoort…? En dat de kit wrs ergens binnenin zit.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit?

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik wist niet dat aluminium kozijnen nog dingen waren tegenwoordig.

Aluminium geleidt altijd goed, dus de kou blijf je voelen vanwege het materiaal. Een kitrand zal niet veel verschil maken denk ik.

Aanvulling: de duurzaamheid zit het materiaal, weinig onderhoud, gaat lang mee, roest niet, zet niet snel uit en gaat niet werken. Maar onder de streep is het koud, heb je dubbel zo dik glas nodig en is de isolatiewaarde ook niet zo hoog. Merk je de kou ook in huis?

2 likes

Aluminium kozijnen isoleren beter dan hout, minder dan kunststof. Wordt ook veel gebruikt op plekken waar de schilder niet makkelijk komt, zoals appartementencomplexen, omdat het onderhoudsvrij is.

@Beutyschooldropout voel je ook tocht? Mijn aluminium kozijnen voelen koel aan, maar niet koeler dan de ruiten zelf. Hier zit een soort plint langs de kozijnen, geen kit, maar er zit geen opening tussen.

4 likes

kitten is niet echt om lichtdichtheid bij de ramen te garanderen, daarvoor wordt de holle ruimte opgespoten met een PUR schuim bij plaatsing (of soortgelijk). Je gaat wel altijd een terugval in temperatuur hebben, ongeacht hoe duurzaam en goed geïsoleerd je woning en ramen zijn, je kan gewoon nooit dezelfde isolatiewaarde voor glas en profiel krijgen als je muurisolatie. Als je grote ramen hebt zal het daar altijd kouder zijn met kans op tocht, dat is ook de reden dat een klassieke radiator doorgaans onder ramen geplaatst wordt en waar mensen weer moeten wennen als ze bijvoorbeeld naar een soortgelijke situatie met vloerverwarming overstappen.

@Neena aluminium profielen zijn al jaren heel populair hoor, ze zijn thermisch heel goed geworden omdat er een kunststof onderbreking in het profiel zit (niet zichtbaar) waardoor de temperatuur niet geleid. Het voordeel van Aluminium is vooral de keuze in afwerkingen die heel onderhoudsvriendelijke kunnen zijn en dat je best wel kleine profielen kan maken wat esthetisch weer mooi is. Stalen profielen zijn er ook op de markt, nog kleiner, maar ook een pak duurder.

5 likes

Aluminium kozijnen tegenwoordig zijn absoluut niet te vergelijken met van die oude zilverkleurige die je af en toe nog ziet.
Is zelfs duurzamer (en duurder) dan de plastieken. (Mooier ook.)

2 likes

Duurzaam weet ik niet, aluminium groeit namelijk niet aan de bomen.

Mooier is een perceptie. Ikzelf vind hout mooier maar wij hebben voor het plastieken (kunststof) gekozen wegens praktisch oogpunt en mogelijkheden in toog.

Ik stond er van te kijken dat aluminium nog een ding was, maar dat zal dan regionaal zijn want hier in de regio wordt weinig aluminium gebruikt, alleen in de utiliteitsbouw.

Duurzaam als in steviger en zou langer mooi blijven.

En qua mooi ging het mij om de vergelijking aluminium en plastiek. Hout is natuurlijk een andere stijl en uiteraard is het persoonlijk.

aluminium is quasi eindeloos recycleerbaar en kan makkelijk 50 jaar mee gaan
PVC is helemaal niet zo makkelijk te recycleren en gaat minder lang mee.

3 likes

En de ovens worden gestookt op zonne-energie? En geloof je nog dat iemand 50 jaar lang dezelfde kozijnen blijft houden?

Duurzaamheid is een modewoord en sommige mensen gaan er nat voor. Ah toch, dit is een andere discussie. :wink:

Ja zeker, er zijn zelfs monumenten met aluminium kozijnen die 70 jaar oud zijn en worden gerestaureerd. Als iemand ze weg doet, zoals in veel huizen tegenwoordig alles er wordt uitgesloopt, want “niet mijn smaak”, dan is dat niet de schuld van het materiaal, maar van de eigenaar.

12 likes

Er zullen nog wel meer uitzonderingen zijn, vast ook noemenswaardig. Maar nu, onder aan de streep, is aluminium gewoon niet zo duurzaam denk ik. En nu er een akkoord is op afbouwen van gebruik fossiele brandstof denk ik dat aluminium helemaal niet meer duurzaam is. In tegendeel.

Maar ik probeer niemand te overtuigen, ik snap een andere visie, ik heb alleen mijn overtuiging en verbaas mij er alleen over dat hier het woord duurzaam voor wordt gebruikt. Ik blijf er bij dat wanneer je ergens het woord duurzaam voorzet de consument denkt dat dit bijdraagt aan een beter bestaan en duurzaam in combinatie met aluminium kozijnen geloof ik niet. Meer niet…

Het is inderdaad zo dat voor de productie van aluminium fossiele brandstoffen worden gebruikt, maar dat geldt ook voor de machines die het hout snijden. Het probleem met het label duurzaam is dat iedereen een eigen beeld heeft van wat duurzaam is en dat materialen zo een etiket krijgen van duurzaam of niet. Er zijn soorten en toepassingen van plastic die duurzamer zijn dan veel andere materialen. Duurzaamheid heeft niet alleen te maken met de productie, ook met levencyclus, herbruikbaarheid, hoeveelheid materiaal op aarde, hoe makkelijk het te winnen is, etc. Er is onderzoek gedaan en blijkbaar is 76% van het ooit gewonnen aluminium nog steeds in gebruik.

Soms heeft het zin om niet alleen je eigen buikgevoel te volgen, maar als het je interesseert ook eens wat te lezen. Google is een mooi startpunt!

9 likes

Huh nu ga je dus klagen dat het toch allemaal zever is omdat mensen je van repliek dienen met correcte informatie na foute statements?
Natuurlijk wordt er geen groen aluminium geproduceerd op dit moment maar dit is wel iets waar mensen mee bezig zijn. Zoals hier voor een staalfabriek. Aluminium recycleren verbruikt ook veel minder water dan kunststoffen.

3 likes

Ja en soms hoef je je iets niet persoonlijk aan te trekken. Dat je zelf voor kunststof hebt gekozen is prima en niemand hier zegt toch dat het een foute keuze is? Waarom proberen de andere optie neer te halen met incorrecte info, omdat je er zelf niet voor gekozen hebt. Het zijn maar kozijnen.

Zie ik ook veel in het interieurtopic. Je eigen keuze/ smaak verdedigen door het andere neer te halen. Nobody cares.

7 likes

Bedankt voor de reacties, ik zal me meer gaan inlezen en verdiepen in de mogelijkheden.

2 likes

Wow ik vond het initieel wel leuk om te volgen en dat ze ook wel mooie dingen koos hoewel het niet mijn smaak is
Maar tering wat is het lelijk geworden.

Ik zou echt enorm veel spijt hebben als ik haar was

printscreens van stories

4 likes

op de waskom na zou ik dit echt als een badkamer uit de jaren 50 herkennen

4 likes

Ze benoemt zelf ook af en toe dat sommige keuzes wat tegen vallen in het echt. Maar ik vind het wel heel leuk dat ze wat afwijkends doet tov het standaard gedoe.
Denk dat het ook lastig is om vanaf website foto’s en staaltjes de juiste kleuren te kiezen

6 likes

Oohh ik vind de vloer niet zo mooi maar verder vind ik het wel leuk!

6 likes

Ik vind het wel vet hoor! Zou zelf andere keuzes maken maar vind dit 100x leuker dan die saaie beige/wit/zwart ‘tijdloze’ badkamers

9 likes