Ik moet kiezen of ik mijn deuren en deurposten in matte lak of in zijdeglans laat lakken. Wat zouden jullie kiezen? De kleur is RAL9016 (verkeerswit).
Ik heb alles mat maar vind bij nader inzien zijdeglans net wat mooier. Iets meer diepte en contrast met de matte muren.
Ja daar ben ik ook bang voor, dat het een beetje dood slaat.
Ik heb alles mat, met goede kwaliteit verf gedaan en vind dat het snel viezig wordt. Krijg het er ook niet meer af op sommige plekken waar je veel met je vingers aan zit. Dat is minder met (zijde)glans, omdat oliën daar net wat minder aan hechten.
Zijdeglans sowieso
Op zijdeglans zie je vlekken/strepen minder snel, zou echt nooit mat kiezen.
Ik wil in de keuken een paar planken hangen boven het aanrechtblad en die wil ik voordat ik ze ophang in een leuke kleur schilderen (kobaltblauw ofzo). Wat voor houten planken zouden jullie dan kopen en moet ik dat dan sowieso ook eerst schuren voordat ik het verf, of ligt dat aan het soort plank en of dat behandeld of onbehandeld of geschaafd (??) is? Heb niet echt ervaring met hout schilderen dus ik heb geen idee. Voordat ik van plan was te schilderen wilde ik massief eikenhout kopen maar misschien is dat nu niet nodig (zou chill zijn want duur)
Bedankt voor de input @Scandilove @girlonfire @Enthusiasm @Spaarlamp, de schilder is nu bezig met zijdeglans!
De latten zijn volledig hout toch, geen fineerlaag? kan gevuld worden maar ik vermoed wel dat je een beetje blijft zien.
Ik heb een mooie maar zware (7,5 kg) zwevende wandplank gekocht. Hij gaat in een wand die stevig, maar hol klinkt. Ik denk gipsplaat. Allern hor wret ik of de wand stevig genoeg is voor die plank?
Ja ik wil hem niet helemaal vol hangen, maar: wat kopjes, misschien 3 boeken en een weckpot?
Ik vind het zo lastig in te schatten of het goed gaat! Hoe kom je er trouwens achter of het gips platen of blokken zijn? Ik denk namelijk niet dat mijn buren dat wel weten!
Ik zie online ook een mdf plank die ik mooi vind, maar weet niet of die veel lichter is. Ik ga zo wel ff naar gamma, maar denk dat iedereen het moeilijk in kan schatten zonder te voelen.
Ja ik was net naar de gamma (woon er vlakbij) en de medewerker gaf ook die top. Ik kwam met boren alleen niet ver dus moest hem op klopbordstand zetten! Dus dan toch geen gipsplaat? Heb nu mijn opa gevraagd om morgen mee te kijken!
Het kan nog steeds gipsplaat zijn, maar dat je op een metalen stud zit? Als het wel gips is, zou ik zoeken naar de studs (hout of metaal), en daar de plank op vastmaken. Gips gaat zo’n zware plank niet houden, vrees ik.
Wat zijn beetje gangbare betalingsafspraken bij wat grotere klussen? 70% of 80% aanbetalen, resterende na de klus is wat ik steeds te horen heb gekregen van diverse partijen. Het gaat om een klus waar best veel voorbereiding bij komt kijken, veel maatwerk elementen
etc.
Klinkt allemaal best logisch, maar ervaringen zijn welkom, onze eerste klus met best een groot bedrag dus toch wel spannend ![]()
@FISSA @anon44064118 het gaat om een 40/40/20 constructie bij de ene, de andere 40/30/30. Eerste betaling is de aanbetaling om materialen te bestellen, twee betaling wanneer alle maatwerk en alles klaarstaat (vaak 2/3 weken voor ze de klus komen uitvoeren) en 3e betaling is na oplevering.
Dus kom uit op 70/80 betaald voordat de klus überhaupt gestart is. Nu las ik online dat dit soort percentages vaak voorkomen, maar ik wil toch mezelf beschermen tot zover dit kan.
Erg afhankelijk van de klus. Hier gewend met aanbetalingen van ongeveer 30%, niet meer.
Maar jouw klus klinkt als veeeel meer maatwerk en veel meer voorbereidingswerk en je bent bij meerdere partijen geweest die hetzelfde vragen, dan zou er vanuit gaan dat dat in dat werk gebruikelijk is. En de aanbetalingen zijn opgedeeld begrijp ik.
Wat voor klus is het?
Bedenk me nu dat ik voor alle raambekleding hier nooit iets heb aanbetaald haha. Fucking raar eigenlijk, ook zo veel maatwerk.
Allemaal houtbewerking waarbij alles op maat gemaakt wordt. Deuren (incl voordeur), ramen maar geen nieuwe kozijnen (inclusief Hr++ glas) nieuwe glaslatten etc.
Edit: Raambekleding idd ik ook niet, tuin ook niet toen we die hadden laten doen.
Ik zou toch op zijn minst doen dat je schijf twee betaald op de dag dat ze begonnen zijn zodat je ook zeker bent dat ze komen opdagen.
Klinkt inderdaad als een betere constructie. Uiteindelijk
Is het geen klus van een paar dagen, dus dat tweede deel betalen op dag dat ze beginnen lijkt me een prima voorstel.
Ik zou geen aanbetaling aan durven.
Wanneer een bedrijf de zaakjes goed voor elkaar heeft en heel wat werk heeft gehad, lijkt mij dat ze dat prima eerst uit eigen zak kunnen betalen. Ik vertrouw nooit zo op aanbetalingen…