Klussen in huis-topic

Past het niet in elkaar trouwens? Het witte van dat onderste ding aan de voorkant van het bovenste? Dan zou je het zwarte op de plint vast moeten maken en klikt het zo in elkaar

2 likes

Op de plint monteren aan de achterkant en dan om de poten klikken.

3 likes

Wij gaan spotjes in het plafond maken bij de achterpui, maar ik kan niet echt inschatten wat mooi is qua afstand. Er komen ook nog gordijnen voor dus ik wil niet dat de spotjes wegvallen in de gordijnen, maar te ver naar voren vind ik ook niet mooi want dan is het net alsof de spotjes in de midden van de uitbouw komen? De ruimte is 2,5m diep, is dan 20/30cm vanaf het kozijn gemeten genoeg? Een gordijnrails moet minimaal 8cm vanaf het kozijn zodat de gordijnen mooi vallen, is 20 dan te weinig?
Echt zo moeilijk om zulke dingen in te schatten. :joy:

Dat lijkt me best weinig eigenlijk. Wij hebben spots in de garage gemaakt en daar hangen natuurlijk geen gordijnen, maar die zitten op 50cm van de muur en daar ben ik wel tevreden over. Garage is 3,30m en aan beide kanten zitten de spots dus op 50cm vanaf de muur en het lijkt absoluut niet alsof die midden in de ruimte zitten.

2 likes

Onze spots zitten op 60cm van het kozijn. Vind het wel een mooie afstand.
Onze gordijnrail zit op 10cm van het kozijn, dus een mooie 50cm tussen spot en gordijnrail.
Om een impressie te geven, dat ziet er zo uit;

4 likes

Oh ja dat ziet er heel mooi uit! 50 is dan idd beter als 30 haha, dankje!

1 like

Even een hersenspinsel. We willen ooit een dakopbouw, we hebben al een kleine vliering waar je niet kunt staan, maar we willen een extra verdieping. We willen ook een nieuwe badkamer, liefst wel eerder want deze is echt oud. Alleen vroeg ik me af waar de trap dan zou komen.

Bij de blauwe pijl lijkt me dat je dan je hoofd stoot tegen de bovenste trap als je de bovenste treden van de onderste trap gebruikt, maar bij de rode pijl moet je praktisch de hele badkamer verplaatsen. Of is er nog een andere oplossing waar ik niet aan denk?

De overloop is niet veel groter dan dit dus het past niet nog ergens anders.

1 like

De trap in die kast maar dan met de draai naar de bovenkant van de plattegrond? Dat de bovenste helft dan in de hoek van die slaapkamer draait? Weet niet hoe je dan boven uitkomt.

3 likes

Oja dat kan natuurlijk! Zoals ik het in mijn hoofd heb kom je dan een beetje in de hoek uit, maar dat is natuurlijk prima.

1 like

Hebben jullie tips voor goede voorstrijk voor de muren? Is Albastine echt de beste? En is het alsnog aan te raden om er met gewone verf overheen te schilderen, aangezien er ook witte voorstrijk is.

1 like

Ik heb op advies van de klusjesman deze gebruikt en vond het ook een fijne voorstrijk. Wij hebben sowieso alles overgeschilderd, omdat we een kleur op alle muren deden, maar ik had dat ook gedaan als we de muren wit zouden laten. Ziet er dan toch wel wat netter uit, omdat het toch wel iets opgezogen wordt.

image

1 like

Zijn er mensen die tips hebben tav in zee gaan met een aannemer? Wat zijn de dingen die je achteraf had willen weten voordat jij zelf aan je klus begon?

Wij hebben net iemand voor een offerte over de vloer gehad en behalve dat deze man een vervelend karakter heeft had hij wel goeie ideeen en opzich een prijs die ons redelijk meeviel. Maar zijn er addertjes die ik nog niet ken die ik over het hoofd zie? Wat zijn de dingen die je prima zelf kunt doen die je helpen in t verlagen van de prijs? Want deze man zei bij alles “ja je hoeft het niet te doen maar wil je een lelijke/slechte/half affe/-insert ander negatief iets- aanbouw? Prima hoor maar als wij het doen wordt het echt goed en mooi” dus werd niet veel wijzer van de manieren om wat van de prijs af te snoepen. Hij moet natuurlijk ook verkopen dus snap het wel. Maar dus opzoek naar ervaring en tips!

1 like

Iemand ervaring met het stucen/gladmaken/verwijderen van spachtelputz?

Verder vragen en meerdere partijen uitnodigen.

Mijn ervaring is dat ieder bedrijf met andere ideeën en inzichten meebrengt. Wij hebben in totaal 7 bedrijven benaderd, 4 uitgenodigd en de keuze tussen 3 gemaakt. Uiteindelijk hebben we voor het gevoel gekozen, het bedrijf waar onze keuze op is gevallen was misschien niet de goedkoopste maar levert ons heel veel op. Veel flexibiliteit, geen geheime kosten, denken mee in het werk, transparant en daarnaast ook hele fijne bouwvakkers. Ook zijn we achteraf blij dat we niet met een bedrijf uit het dorp in zee zijn gegaan. Nu hoor ik de ‘slechte’ verhalen waar wij denk ik eerst blind voor waren (hij was de goedkoopste optie en beloofde gouden bergen).

Dus ik zou je niet vastpinnen op 1 bedrijf, vraag in je kenniskring rond of mensen nog andere bedrijven aanraden, vraag of ze bovenstaande bedrijf kennen en wat hun ervaring is. Bij elk gesprek wat je voert met een bouwbedrijf neutraal instappen en doen alsof het je eerste gesprek is. (Wij hebben 4 keer hetzelfde toneelspel gespeeld😂).

Een hork van een vent zal ik niet in huis willen hebben. Je gaat veel contact met deze of gene hebben, flexibiliteit, meedenken en een fijn karakter is dan gewenst. Waarom zou je op voorhand al dingen gaan afkraken? Wat een kneus. No thank you, next.

Edit: ik vergeet het belangrijkste, namelijk achteraf betalen!!! Nooit betalen voor werk wat nog niet is geleverd. Sommige bedrijven zien liever dat je op voorhand de materialen/uren/de klus betaalt. Niet doen. Niet betalen. Eerst uitvoeren, dan betalen. Hoe veel bedrijven op die manier geld in en dan met de noorderzon vertrekken. :smiling_face_with_tear:

6 likes

Nog een andere tip: maak goede afspraken over de planning, en evt. ook afspraken over het aantal uren dat gewerkt wordt en hoeveel personen steeds aan het werk zijn. Bij ons begonnen ze heel enthousiast, maar na een paar weken zaten de meesten ineens op andere klussen en ging alles bij ons mega traag. Commitment van een aannemer is wel prettig!

(Wij hadden overduidelijk niet het winnende lot uit de loterij, want de kwaliteit en communicatie lieten ook te wensen over.)

2 likes

Ik ben 6 oude stoelen aan het opknappen die ik geërfd heb. Heb alle vlakken van dubbele bekleding en schuim ontdaan (en honderden nietjes verwijderd, echt een kutklus). Ik denk er aan om het houtwerk heel donkerbruin te beitsen en de vlakken met een lichte kleur stof te bekleden.

Nu ben ik op zoek naar een dun, stevig schuim dat de tand des tijds doorstaat en comfortabel zit. Heeft er iemand ervaring mee? Tips voor een fijne meubelstof die niet gesloopt kan worden door katten zijn ook welkom, ik hou alleen niet echt van fluweel.

Foto’s van m’n project

De achterkant van de rugleuning bleek een laag karton bekleed met stof te zijn!

22 likes

Ik heb geprobeerd te zoeken maar kan het niet vinden met de zoekfunctie:
Ik ga mijn woonkamer een make-over geven en de muren verven. Ik was van plan dat met gamma muurverf te doen maar ik zie dat door een aanbieding flexa strak op de muur eigenlijk even duur is. Wat kan ik dan het beste doen? :joy:

(Het gaat om mengverf, een staaltje uit de gamma kleurenwand)

2 likes

Niet je vraag maar ik heb laatst met sikkens geverfd en dat is echt zo mooi geworden. Zou zelf niet meer met histor of flexa schilderen.

6 likes

Gamma muurverf ken ik niet, Flexa strak op de muur vind ik altijd fijne verf om mee te werken, net als Histor. Mijn gevoel zou sneller voor Flexa gaan dan voor Gamma.

En natuurlijk zijn merken als Sikkens en Sigma beter en mooier, maar ook een stuk duurder. Ik vind dan Flexa of Histor echt wel een prima alternatief. Overigens is Praxis Huismerk ook goede verf, werd goed getest door de consumentenbond, maar die zullen de gamma kleuren niet hebben.

2 likes

Helaas geen budget voor :joy:
@Mrs.Fraser thanks, dan is flexa de beste keuze denk ik

4 likes