Klussen in huis-topic

Wij hebben in ons nieuwe huis zo’n baan verf op de muur in grijs en het is denk ik wel ok zo’n baan maar wil geen grijs, dus ik heb boulder lichen van histor gekocht. Maar we hebben maar 2 dagen om te verven voor we erin gaan en ik vroeg me af of zo’n kleur genoeg dekt in 2 lagen om het gewoon over het grijs te verven? Ik heb nog nooit over iets gekleurds geverfd maar misschien weten de ervaren ververs het hier?

En in een kinderkamer zit nu een auto situatie op de muur, met zwarte weg en onderkant lichtblauw. Is het dan denken jullie voldoende om alleen het zwarte even te witten, en daarna de hele muur in 2 lagen over te verven met een oudrozige kleur? (Flexa blossom powder)
(Foto verwijderd)

Heb namelijk geen tijd om eerst alles te witten en dat te laten drogen denk ik, en geen idee hoe goed verf eigenlijk dekt want ik heb nog nooit gekleurde verf gebruikt.

Bedankt voor je antwoord! We hebben de verf al gekocht vandaag, het is de histor mycolors verf en de flexa strak op de muur mengverf. Ik heb zoals gezegd geen ervaring met kleuren schilderen. Ik zie wel vaak dat mensen allerlei testjes doen op een muur en dan daarna erover heen verven met de gekozen kleur. Dus daarom hoop ik dat het kan wat ik wil.

2 likes

Wat je beschrijft gaat wel lukken hoor! Ik gebruik ook altijd kleuren van Flexa en die dekken prima met twee lagen. Die zwarte baan inderdaad even witten. Zo heb ik een hele donkerblauwe lambrisering ook heel licht beige geschilderd.

1 like

Bedankt @George @wiewatwaar dat klinkt goed! Dan ga ik het gewoon proberen. Zal de zwarte baan indd even witten van te voren. Of misschien even testen met de roze verf op een stukje of het goed dekt.

2 likes

Volgens mn man wordt dit gebruikt. Je zou bij meubelbedrijven kunnen navragen of ze reststukken of stof hebben.
Je hebt allerlei meubelstoffen die je kunt gebruiken, veel stoffenwinkels hebben dit ook in hun assortiment.

4 likes

Oh ik haak meteen in op de verfvragen. Wij hebben op een halve muur boven met soort sierlijst dit behang hangen (bovenste helft). We willen de onderste helft van de muur graag een kleur geven, die doorloopt in het trappenhuis (zij panelen). De trap moet dan ook nog worden geverfd en die komt uit op een klassieke jaren ‘30 zwart/wit betegelde gang. Wie heeft goede tips voor zowel kleur muur (passend bij behang) als trap (passend bij muurkleur en gang beneden)? Ik heb altijd echt slecht zicht op dit soort dingen, wil het graag wel een beetje licht houden…

Ik vind zelf de kleuren van Farrow & Ball altijd erg mooi. Als je een kleur kiest wat in het behang terugkomt (of een lichtere of donkerdere tint ervan) zit je altijd goed. Bijvoorbeeld Hay, Ball Green of Lichen.

Kleuren op de foto zijn donkerder dan in het echt, je kan een gratis kleurenstaal aanvragen op hun website!

3 likes

Wij hebben een nieuw huis gekocht waar een goede keuken in zit, alleen niet helemaal onze smaak. De frontjes van de kasten zijn hoogglans wit. Ik heb zitten denken aan zelf verven met een goede primer of aan wrappen, alleen de uitdaging is dat we de frontjes veel aanraken (en daardoor ook schoonmaken) omdat het zo’n greeploze keuken is. Ik twijfel daarom zelf of verven dat goed genoeg gaat houden… Iemand ervaring?

Als je er het geld er voor hebt, zou ik gaan voor wrappen of laten spuiten door een professional.
Ik heb zelf de keuken gelakt en het is mooi geworden, maar het is een klote klus en achteraf had ik het liever laten wrappen of spuiten.

5 likes

Muur zou ik in een lichte kleur doen die matcht met de basiskleur in het behang. Voor het contrast is het misschien wel mooi om de trap incl leuning dan donker (zwart of heel donkergroen) te maken zodat dit goed past bij de zwarte tegel in de hal. Lijkt me mooi klassiek, of vind je dat te donker? Evt kun je ook een loper toevoegen.

4 likes

Wij hebben de frontjes laten vervangen door een bedrijf. In 1 dag heb je een totaal andere keuken.

5 likes

Iemand tipte een keer in dit topic of het interieurtopic een (online?) badkamer/santair winkel, noemde het volgens mij zelf iets van de ikea onder sanitairwinkels. Had toen even gekeken en de prijs/kwaliteit leek inderdaad chiller dan wat ik verder zelf vind. Alleen ik weet nu niet meer hoe het heet! Heeft iemand een idee? Of anders sowieso tips voor goeie prijs/kwaliteit badkamerwinkels? Ben momenteel vooral op zoek naar een spiegel(kast) met verlichting. Maar later misschien ook wastafelmeubel.

Ik denk dat ik dat was… Maxaro heet de winkel!

1 like

Dankje!!

2 likes

In ons nieuwe huis steekt dit uit het plafond. Ik ben alleen bekend met gewone kroonsteentjes. Dit zijn lasklemmen als ik het google. Maar hadden de vorige bewoners dan de lampen aan deze klemmen vast gemaakt of hoe moet ik dit zien? Of hebben ze deze klemmen erop gezet nadat ze de lampen met kroonsteentje hebben verwijderd. Want ik lees online dat lasklemmen modernere kroonsteentjes zijn. Ik snap er weinig van als ik erover lees.

Ik heb gewoon een lamp gekocht die in de doos zit met een kroonsteentje. Hoe maak ik dat dan vast aan die lasklemmen? Kan iemand dat misschien in babytaal uitleggen?

Bij eentje zit er wel een kroonsteen op.

2 likes

De lasklemmen hebben meerdere gaatjes (vaak 3 of 5, maar kunnen er meer zijn) en in die gaatjes kun je de kabel steken. Net als je in een kroonsteentje doet alleen hoef je die in een lasklem niet vast te schroeven, soms heeft ie een soort klepje (voor elk gaatje een) en soms moet je hem gewoon erin duwen, dat is afhankelijk van het type klem. Je kunt het kroonsteentje van je lamp los schroeven, zodat je 3 kabels krijgt en dan kun je die per kleur in de juiste lasklem duwen. Dat is dus het grootste verschil met een kroonsteen, daar zitten 3 kleuren op 1 steentje aangesloten (en dan aan beide kanten dezelfde kleur) maar bij een lasklem doe je het dus op kleur. Dus alle blauwe kabels bij elkaar etc.

Ik denk dat ze hier bijv spots op aangesloten hadden, want zo kun je een slinger aan verlichting maken die allemaal aan of uit gaan met dezelfde schakelaar. Op de lasklem komt met 1 kabel de stroom binnen, via 1 kabel gaat ie naar je lamp en via de 3e kabel gaat de stroom weer door naar de volgende lamp/lasklem. De laatste van de slinger hoeft de stroom dan niet door te geven aan de volgende lamp, dus dan is een kroonsteen voldoende. Je zou daar ook 3 lasklemmen (een blauw, een bruin en een geel/groen) met 2 kabels in iedere klem kunnen gebruiken, maar dan heb je dus meer nodig dan bij een kroonsteentje.

6 likes

Bedankt voor je uitleg! Ik ga morgen even goed van dichtbij de lasklemmen bekijken en de lampen proberen te installeren. Hopelijk kunnen we de draden er gewoon makkelijk in duwen.

1 like

Heeft iemand hier onlangs de trap laten schilderen, die kan aangeven wat dat gekost heeft?

Wij willen beide trappen laten doen, daar is sinds de bouw niks aan gedaan dus moet volledig geschuurd, gekit en geplamuurd worden voordat er geschilderd kan worden. Onze schilder geeft aan dat het 2 dagen werk zou zijn voor 2 personen en hij vraagt hier €1700 voor. Is dat een beetje een normale prijs?

lijkt me wel een correcte prijs als je op basis van dit een uurloon van 50 euro hanteert

4 likes

Klinkt niet heel verkeerd voor 2 trappen waar alles nog aan gedaan moet worden? Wellicht is het wel duur en heb ik vertekend beeld omdat ik net uit weken onderhandelen en offertes van duizenden euro’s voor de stomste dingen kom. Dus zit ik in modus 4 getallen; goedkoop; katjjingggg.

2 likes