Klussen in huis-topic

Ik gebruikte de Woca Diamond Oil Active in Smoke Brown
de trap heb ik wel niet zelf opgeschuurd maar werd door een vakman gedaan adhv luchtgommen
het oliën zelf was niet zo moeilijk, je vindt er vast filmpjes op youtube over
(als ik het goed heb met een soort harde spons de olie in het hout duwen en dan met een katoenen doek uitwrijven / de overtollige olie opnemen)
Foto’s weg

Nu 2 jaar later nog steeds superblij mee, is zeer onderhoudsvriendelijk en waterbestendig.
We doen enkel een scheutje onderhoudsolie in het water als we de trap schoonmaken, zo blijf je het hout voeden.

17 likes

Meestal ga je naar zo’n balie en geef je aan welke kleur je wilt en ze vragen dan waar voor het is en hoeveel m2 en dan hebben ze die mengverf voor je. Je hoeft niet zelf zo’n emmer te pakken.

Edit. Of heb je al emmers wit gekocht en wil je die nog mengen ?

2 likes

Wat een prachtige trap! :heart_eyes:

3 likes

Nee heb nog niks gekocht maar zat online naar prijzen te kijken. Heb wel vaker laten mengen en dan pakten zij idd zelf een emmer, maar kon zo niet vinden welke merken en waar ik dan qua prijs aan moet denken.

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar hoop dat iemand hier het weet. Wij gaan een Louis van Teeffelen wandmeubel kopen, maar er zijn 2 latjes uitgezaagd. Iemand ervaring met het herstel ervan?

Hij is vergelijkbaar met deze, en dan zijn twee verticale latjes er een stukje uitgezaagd:

2 likes

Ik moet kiezen of ik mijn deuren en deurposten in matte lak of in zijdeglans laat lakken. Wat zouden jullie kiezen? De kleur is RAL9016 (verkeerswit).

1 like

Ik heb alles mat maar vind bij nader inzien zijdeglans net wat mooier. Iets meer diepte en contrast met de matte muren.

2 likes

Ja daar ben ik ook bang voor, dat het een beetje dood slaat.

1 like

Ik heb alles mat, met goede kwaliteit verf gedaan en vind dat het snel viezig wordt. Krijg het er ook niet meer af op sommige plekken waar je veel met je vingers aan zit. Dat is minder met (zijde)glans, omdat oliën daar net wat minder aan hechten.

5 likes

Zijdeglans sowieso

3 likes

Op zijdeglans zie je vlekken/strepen minder snel, zou echt nooit mat kiezen.

2 likes

Ik wil in de keuken een paar planken hangen boven het aanrechtblad en die wil ik voordat ik ze ophang in een leuke kleur schilderen (kobaltblauw ofzo). Wat voor houten planken zouden jullie dan kopen en moet ik dat dan sowieso ook eerst schuren voordat ik het verf, of ligt dat aan het soort plank en of dat behandeld of onbehandeld of geschaafd (??) is? Heb niet echt ervaring met hout schilderen dus ik heb geen idee. Voordat ik van plan was te schilderen wilde ik massief eikenhout kopen maar misschien is dat nu niet nodig (zou chill zijn want duur)

1 like

Ik zou geen massief eikenhout gaan kopen om het te verven. En heel duur en je verbergt dan juist wat de plank mooi maakt. Zou naar de bouwmarkt gaan, een plank onbehandeld of gegrond (scheelt je een stap) mdf, osb, multiplex kopen, je even laten adviseren over ophangmogelijkheden (wil je blinde bevestiging of niet, wat ga je erop zetten) en de plank daar direct op maat laten zagen. Daarna schuren, lakken en nogmaals schuren, lakken.

Of je bestelt een plank al in de kleur die jij wilt bij een hout op maat winkel of een meubelzaak. Scheelt tijd en geeft vaak wel mooier resultaat want bij eigenlijk alle houtsoorten doet het er wel toe of je netjes kunt werken. Ikea heeft bijvoorbeeld best een paar niet hele dure wandplanken die je goed zou kunnen opschuren, gronden, lakken.

5 likes

Bedankt voor de input @Scandilove @girlonfire @Enthusiasm @Spaarlamp, de schilder is nu bezig met zijdeglans!

5 likes

De latten zijn volledig hout toch, geen fineerlaag? kan gevuld worden maar ik vermoed wel dat je een beetje blijft zien.

Ik heb een mooie maar zware (7,5 kg) zwevende wandplank gekocht. Hij gaat in een wand die stevig, maar hol klinkt. Ik denk gipsplaat. Allern hor wret ik of de wand stevig genoeg is voor die plank?

Ja ik wil hem niet helemaal vol hangen, maar: wat kopjes, misschien 3 boeken en een weckpot?

Ik vind het zo lastig in te schatten of het goed gaat! Hoe kom je er trouwens achter of het gips platen of blokken zijn? Ik denk namelijk niet dat mijn buren dat wel weten!

Ik zie online ook een mdf plank die ik mooi vind, maar weet niet of die veel lichter is. Ik ga zo wel ff naar gamma, maar denk dat iedereen het moeilijk in kan schatten zonder te voelen.

Ja ik was net naar de gamma (woon er vlakbij) en de medewerker gaf ook die top. Ik kwam met boren alleen niet ver dus moest hem op klopbordstand zetten! Dus dan toch geen gipsplaat? Heb nu mijn opa gevraagd om morgen mee te kijken!

3 likes

Het kan nog steeds gipsplaat zijn, maar dat je op een metalen stud zit? Als het wel gips is, zou ik zoeken naar de studs (hout of metaal), en daar de plank op vastmaken. Gips gaat zo’n zware plank niet houden, vrees ik.

1 like

Wat zijn beetje gangbare betalingsafspraken bij wat grotere klussen? 70% of 80% aanbetalen, resterende na de klus is wat ik steeds te horen heb gekregen van diverse partijen. Het gaat om een klus waar best veel voorbereiding bij komt kijken, veel maatwerk elementen
etc.

Klinkt allemaal best logisch, maar ervaringen zijn welkom, onze eerste klus met best een groot bedrag dus toch wel spannend :sweat_smile: