Klussen in huis-topic

Voor een grote maatwerkklus heb ik recent 30% aanbetaald. 30% na leveren en 40% bij oplevering.
Ik zou echt niet akkoord gaan met 70/80% dadelijk gaan ze failliet. Ik heb zelf wat anders voorgesteld en ze gingen er gelijk mee akkoord zonder discussie.
Bij iets anders had ik stappen van 25% vooraf, 25 bij start, 25 halverwege en 25 bij oplevering.

2 likes

@FISSA @anon44064118 het gaat om een 40/40/20 constructie bij de ene, de andere 40/30/30. Eerste betaling is de aanbetaling om materialen te bestellen, twee betaling wanneer alle maatwerk en alles klaarstaat (vaak 2/3 weken voor ze de klus komen uitvoeren) en 3e betaling is na oplevering.

Dus kom uit op 70/80 betaald voordat de klus überhaupt gestart is. Nu las ik online dat dit soort percentages vaak voorkomen, maar ik wil toch mezelf beschermen tot zover dit kan.

Erg afhankelijk van de klus. Hier gewend met aanbetalingen van ongeveer 30%, niet meer.
Maar jouw klus klinkt als veeeel meer maatwerk en veel meer voorbereidingswerk en je bent bij meerdere partijen geweest die hetzelfde vragen, dan zou er vanuit gaan dat dat in dat werk gebruikelijk is. En de aanbetalingen zijn opgedeeld begrijp ik.
Wat voor klus is het?

Bedenk me nu dat ik voor alle raambekleding hier nooit iets heb aanbetaald haha. Fucking raar eigenlijk, ook zo veel maatwerk.

3 likes

Allemaal houtbewerking waarbij alles op maat gemaakt wordt. Deuren (incl voordeur), ramen maar geen nieuwe kozijnen (inclusief Hr++ glas) nieuwe glaslatten etc.

Edit: Raambekleding idd ik ook niet, tuin ook niet toen we die hadden laten doen.

2 likes

Ik zou toch op zijn minst doen dat je schijf twee betaald op de dag dat ze begonnen zijn zodat je ook zeker bent dat ze komen opdagen.

1 like

Klinkt inderdaad als een betere constructie. Uiteindelijk
Is het geen klus van een paar dagen, dus dat tweede deel betalen op dag dat ze beginnen lijkt me een prima voorstel.

2 likes

Ik zou geen aanbetaling aan durven.

Wanneer een bedrijf de zaakjes goed voor elkaar heeft en heel wat werk heeft gehad, lijkt mij dat ze dat prima eerst uit eigen zak kunnen betalen. Ik vertrouw nooit zo op aanbetalingen…

2 likes

Dit is wel heel gebruikelijk en ik snap het volkomen. Je bent als bedrijf mooi de lul om allerlei klusjes aan te nemen waarvan de helft van de mensen afhaakt. zit je dan, met alles op maat

Heb overal aanbetalingen betaald. Behalve raambekleding

16 likes

Dit werkt ook de andere kant op is mijn persoonlijke ervaring. De ondernemer neemt een groot risico om dure materialen in huis te halen, voorbereidend werk te doen (zeker in het geval van uitgebreid maatwerk). En ja, dat is het risico van ondernemen, maar het komt ook vaak genoeg voor dat juist de klant de partij is die afspraken niet nakomt en ondernemer met de kosten achterblijft. En dit gaat niet alleen om één klant, maar uiteraard vele projecten tegelijkertijd die voorgeschoten worden. In ieder geval het dekken van het materiaal biedt dan zekerheid.

Voorbeeld:

Klant besteld iets specifieks wat niet standaard op voorraad is uit de catalogus. Bijvoorbeeld in de kleur paars. Een kleur waar logischerwijs niet veel andere klanten voor kiezen. Dit komt uit een ander land en moet met de boot verscheept worden. Hier gaat geld en tijd in zitten. Klant besluit ineens toch een andere kleur te willen, of een ander product, of misschien wel in zee te gaan met een andere partij of ze gaan ineens scheiden waardoor het hele feest überhaupt niet doorgaat en ondernemer blijft zitten met een onbetaald product waar andere klanten niet voor zullen kiezen. Een gezond bedrijf kan dit wel een keer trekken, maar als dit vaker voorkomt loopt dit uiteraard snel op.

Ik snap de klant ook hoor, dus een fijne middenweg daarin vinden waar iedereen zich comfortabel bij voelt is top. En een schriftelijk bewijs van aanbetaling en startdatum van het project ed. Kijk ook of een bedrijf bij een ‘keurmerk’ is aangesloten zoals de NOA voor afbouw bijvoorbeeld.

7 likes

Ik heb laatst 30 betaald voor inkoop (risico bij mij), toen 2 x 30 tijdens de bouw (gedeeld risico) en 10 na oplevering (risico aannemer). Vond ik zelf heel fijn werken.

2 likes

Ligt denk ik ook aan hoe het bedrijf zich opstelt, hoe de gesprekken verlopen etc. In dit geval durf ik wel iets van een aanbetaling te doen. We zijn al een tijd in gesprek en hebben meerdere malen een bezoek gebracht aan locaties waar ze aan het werk waren of in de fabriek waar alles wordt klaargemaakt. Vorig jaar gesproken met een klusser (voor iets totaal anders wel) maar als we met hem in zee waren gegaan had ik nooit een aanbetaling durven doen (we hebben die klus uiteindelijk door iemand anders laten doen).

@Zonnestraaltje Mooie constructie ook, ga ik onthouden dankjewel!

De 70/80 voordat de klus überhaupt gestart is snap ik niet helemaal. Het klinkt alsof je de 2e aanbetaling pas doet als dingen al op maat zijn klaargemaakt in de werkplaats en klaar staan om geplaatst te worden. Dus dan hebben ze al wel behoorlijk werk verricht. Ik vind de stappen qua aanbetaling niet heel gek. Ik zou zelf miss andere percentages voorstellen. 25/25/50?

2 likes

Ja dat klopt, die tweede betaling is inderdaad wanneer alles klaarstaat. Wat ik overigens helemaal snap, ik was alleen benieuwd naar de percentages of het gebruikelijk is. Al met al heb je dan 70/80 procent al betaald voordat ze iets komen doen. Als ik dan iets ga voorstellen moet het wel een redelijk iets zijn en niet iets wat echt totaal niet gangbaar is ofz. Heb nu wel een beter beeld erbij door al jullie hulp dus dat is fijn!

2 likes

Behalve dan dat ze dus al wel begonnen zjjn, want ze hebben alles al gemaakt, jij hebt het alleen nog niet in huis. Ik vind dit niet zo heel gek. Hooguit zou ik de tweede betaling dichterbij de dag van uitvoering willen.

8 likes

Ja dat is zeker waar, zo heb ik dat niet bekeken. Het is al erg fijn om te lezen dat de constructie niet abnormaal is! Alleen de percentages en het moment van betalen is iets om even naar te kijken. We hebben al een idee welke partij we willen dus zullen er wel uitkomen.

Dank allen voor het delen van jullie ervaringen/meningen :smile:

De plank hangt!! Het zijn gipsblokken dus ging wel! Helaas hadden we de beugel te dicht op de zeikant vast gemaakt, waardoor de plank er niet op paste, dus moest opnieuw :sob: en ik heb de boor met voorkant op het nieuwe keukenblad laten vallen dus daar zit een deuk in!

2 likes

Maar daarvoor teken je toch ook eerst een overeenkomst voor afname waar dus deze voorwaarde in zijn opgenomen?

Ik denk dat voor beide wat te zeggen is, maar wij zijn het hele huis aan het verbouwen (alleen de buitenmuren blijven staan) en we hebben alles op achteraf betalen. Dus bouwbedrijf, installateur, tegelzetter, keuken, vloerboer en alles wat ik nog vergeten ben.

Ook ervaren is dat na aanbetaling en vervolgens levering het bleek dat het niet helemaal na wens te was (klacht). Probeer dan maar het bedrijf er bij te krijgen. Dat ging heel moeilijk. :upside_down_face:

1 like

Oh wow wat een verschil dan idd!
Hier juist alles met aanbetaling, en ook een dikke verbouwing achter de rug. Een beetje de dingen die jij ook noemt.

1 like

Misschien is het regiogebonden?

Toen het bouwbedrijf met ons aan tafel ging, de bouwtekeningen maakte en de offerte opstelde heb ik ook gevraagd wat er gebeurde als wij af zouden haken op de offerte. Zij gaven ze aan dat dit het risico van het vak is. 40/60 waarvan de 40% het goed moest maken voor de gemaakte uren van de 60%. Hij gaf aan dat het bij hun uitkwam want het aanbod is enorm hoog dat ze omkomen in het werk.

2 likes

Hebben jullie tips om de cementsluier van tegels te halen? Heb al 6 keer lopen boenen met warm water maar het wordt niet heel veel beter. Kwam er ook achter dat de stuccer een stuk van het plafond gestuct heeft en de vloer niet goed af heeft geplakt, dus daar zitten mega grote vlekken op. :smiling_face_with_tear:
Moet ook nog heel de badkamer schoon maken, maar zie er echt een beetje tegen op hoor.

1 like