Klussen in huis-topic

Lithofin-producten aangeraden door @Ainu

2 likes

Volgens mij heeft HG daar speciaal spul voor.

3 likes

Ja @spaarlamp, goede ervaringen met die van HG

Vorig jaar een oud huis gekocht en helemaal van boven tot onder verbouwd en geïsoleerd (ook zonnepanelen gelegd). Maar de oude cv-ketel zit er nog wel in (meer dan 20 jaar oud). Nou wat een verrassing, haha, we moeten hem nu elke dag minimaal 1 keer resetten omdat hij uitvalt. Daarna is het water wel meteen warm. Maar hij is toch wel aan vervanging toe, maar laten we nu net al het geld in de verbouwing hebben gestoken :smiling_face_with_tear: en niet genoeg over hebben om meteen te investeren in een (hybride) warmtepomp. Het voelt toch ook wel een beetje zonde om een nieuwe cv-ketel te kopen… Er is wel een verduurzamingslening maar die is toch weer 4% rente. Lastig hoor…

2 likes

Balen zeg! Opzich is een nieuwe cv ketel ook npdig voor een hybride warmtepomp, dus geen gekke keuze. Wij hebben net gehoord dat volledig electric afgeraden wordt in onze nieuwe wijk, dus wijgaan misschien ook eerst voor alleen de nieuwe cv ketel (en erna voor hybride)

Oh, waarom wordt all-electric afgeraden? Misschien is een nieuwe cv-ketel met later optie tot hybride wel een goede tussenoplossing ja!

2 likes

De korte versie is dat het electriciteitsnet het niet aan kan in die wijk als veel mensen overstappen, het huis nog te slecht geisoleerd is én er een warmtenet komt in de wijk. Dus een optelsom van die 3 dingen

3 likes

Kun je geen warmtepomp leasen? Hebben wij ook jaren gedaan met de cv, kosten vielen heel erg mee, 30 euro per maand incl. 24-uurs service en incl. eventueel te vervangen onderdelen etc bij een storing/reparatie. Dat is 10 jaar geleden dus het zal nu, zeker voor een warmtepomp, duurder zijn maar misschien wel het overwegen waard.

1 like

Nog bedankt voor je antwoord! Ik was inderdaad niet van plan massief eikenhout te kopen (dat was voordat ik het wilde verven), blijf twijfelen over het alternatief! Was eindelijk uitgekomen op multiplex of vurenhout planken, maar nu twijfel ik weer over het volgende:

Ik vind het kungsfors systeem van IKEA eigenlijk heel mooi, met het RVS en ik denk dat die verticale ophangrail bijdraagt aan de stevigheid (en dat is wel nodig omdat we er potten etc op gaan zetten). Die planken kan ik dan in bamboe (bamboe, Blanke acryllak) of essenfineer (spaanplaat, essenfineer, Beits, Blanke acryllak) krijgen. Is dit goed overschilderbaar (en/of het één beter dan het ander?), en is het dan alsnog schuren, grondverf, (schuren?,) verven?

Edit: ah ik word echt gek van mijn eigen getwijfel. Moet zsm een knoop doorhakken en het gewoon proberen :sob:

1 like

Wij hebben schimmel op het houten plafond van ons tuinschuurtje. Waarmee kunnen we dat het beste verwijderen? En wat zouden we kunnen gebruiken om het hout beter te beschermen tegen vocht? Het is nu onbehandeld.

(Andere maatregelen zijn geen optie voor nu zoals betere ventilatie of klimaatregulering)

Ik denk dat je het hout moet impregneren. Volgens mij kan dat prima zelf, maar dan moet je wel even wachten tot het droog weer is en het hout goed gedroogd is.
Kun je de schimmel er nu goed afpoetsen met een doek of spons?

2 likes

Ik zou zelf niet van die behandelde planken gaan kopen als je ze toch gaat verven. Dat is namelijk extra gedoe en extra kosten, voor waarschijnlijk een minder mooi resultaat

Zo’n soort systeem kan je ook kopen bij de bouw markt;

Met

En dan bij de bouwmarkt advies vragen over de houtsoort (bijv multiplex, mdf, vuren, underlayment) en die daar ter plekke op maat laten zagen

2 likes

Nog niet geprobeerd weg te halen, maar goede tip om te wachten op droger weer om te impregneren! Thnx

1 like

Ik dacht dat er geen topic was waar ik m’n verbouwstress kwijt kon maar hij stond gewoon op negeer.
Ondertussen heb ik mezelf de afgelopen weken bewezen als een prima klusser. Heb voor het eerst een accutol gebruikt, ik heb stukken uit de muur gebikt voor de elektra, ik heb de goten weer dicht gestuct (al 6 x), behang verwijderd, zelf nieuw behang aangebracht en heel veel dingen geregeld met externe partijen. Het waren de langste 4 weken van m’n leven maar zondag gaan we over!
Vandaag zijn alle plafonds gezet en vanavond maakt m’n man al die gootjes dicht met spul.
Morgen ga ik ze behandelen met voorstrijk en daarna ga ik de plafonds witten, en alle muren in de woonkamer moeten gewit worden.
Vandaag wel de tegenslag dat er geen hr++ glas in de huidige kozijnen kan. Dus er moeten wel nieuwe kozijnen in uiteindelijk, baal er echt van maar wil ook niet met dubbel glas blijven zitten.

18 likes

Weer even een verfvraag… ik heb net spontaan een pot van kwantum muurverf gekocht in Dark nude. En net op een a4 getest. Het is mooi maar misschien ietwat donker voor de hal waar niet zoveel daglicht in valt. Kun je zoiets gewoon iets lichter maken met wat witte latex of werkt dat niet zo? We hebben nog veel histor monodek staan dus dat zou ik dan gebruiken.

Als ik google zegt de ene dat het allemaal waterbasis is dus hetzelfde. Maar soms lees je dat het niet kan. Iemand hier ervaring mee?

Als ik verf over heb wil ik ook nog in mijn dochters kamer en muurtje doen dus dan wil ik hem ook mengen met wit zodat ik meer verf heb en een lichtere kleur dus hoop dat het goed kan.

2 likes

ja ik heb dit wel eens gedaan met hele harde roze verf, ging prima
denk er wel aan dat je echt alles hebt gedaan dan want de kleur die je hebt gemengd krijg je nooit meer hetzelfde

1 like

Vraagje over stroom in de badkamer. We zijn bezig alles opnieuw aan te leggen. Hiervoor hadden we alleen een trekschakelaar voor de wasmachine (waarvan ik dus niet eens wist dat je die uit zou moeten zetten als je de douche gebruikt).
In de nieuwe badkamer hebben we straks een spiegel met lamp, die op netstroom aangesloten moet worden. Daarnaast hebben de droger en wasmachine stroom nodig, en willen we eigenlijk een stopcontact om de elektrische tandenborstel op te laden. Volgens mij ‘mag’ je gewoon stopcontacten aanleggen als de afstand tussen de waterbron groot genoeg is. Het zit echt in een andere hoek, dus het lijkt me oké. Of is er iets waar we echt rekening mee moeten houden? En wat is jullie ervaring met elektra in de badkamer? Nog tips?

2 likes

Ik zou voor je spiegel met verlichting even nagaan of deze al een schakelaar heeft, want dan heb je continue stroom nodig. Als ie geen schakelaar heeft, dan moet je hem dus aansluiten op een losse schakelaar. En voor het stopcontact bij je wastafel zou ik er meer dan 1 nemen, wij hebben er 2 aan iedere kant. Zo kun je 2 tandenborstels opladen en heb je nog een stopcontact over voor föhn/scheerapparaat etc.

2 likes

Ja de spiegel heeft een sensor/schakelaar, dus heeft continu stroom nodig.
En idd extra stopcontacten zijn altijd fijn!

3 likes

Komt er een wastafelmeubel met open achterkant (is denk ik standaard)? Dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om ter hoogte van de binnenkant van de wastafelmeubel ook een stopcontact te laten plaatsen. Zo kun je de oplader van de tandenborstel in het wastafelmeubel plaatsen en kijk je er niet tegenaan. Stelde bij ons degene die de verbouwing heeft gedaan zelf voor en ik vind dat nog steeds 1 van de beste keuzes die we gemaakt hebben. Wel dan nog even checken hoe hoog de binnenkant is, of een lader+tandenborstel past.

6 likes